فناوری

زاکربرگ: متاورس می‌تواند مردگان را بازگرداند

زاکربرگ: متاورس می‌تواند مردگان را بازگرداند

زاکربرگ در گفت‌وگو با پادکست لکس فریدمن در متاورس، درباره ایده‌هایش برای آینده واقعیت مجازی و پلتفرم وی‌آر (VR) این شرکت صحبت کرد.

ابتدا اینسایدر بود که گزارش داد زاکربرگ اعلام کرده که متا برای اسکن چهره کاربران به منظور ساخت مدل‌های مجازی سه‌بعدی از فناوری جدید استفاده می‌کند.

به گزارش نیوزلن و به نقل از ایندیپندنت، فریدمن از رئیس متا پرسید که آیا امکان استفاده از این فناوری برای گفت‌وگو با دوستان و بستگان درگذشته وجود دارد یا خیر. او گفت: «دوست دارم با کسانی که دیگر زنده نیستند و عزیزند، صحبت کنم. بنابراین با نگاهی به آینده، آیا شما هم به این مسئله فکر می‌کنید؟‌»

رئیس متا در حالی که پیچیدگی این ایده را تایید ‌کرد، گفت: «احتمالا باید برای ایده ایجاد نسخه مجازی یک فرد متوفی با استفاده از واقعیت مجازی و هوش مصنوعی تعادلی وجود داشته باشد.»

زاکربرگ به مجری پادکست گفت: «اگر کسی عزیزی را از دست داده و غمگین است، ممکن است راه‌هایی باشد که بتواند با آن‌ها تعامل کند یا خاطرات خاصی را زنده کند.»

اما رئیس متا این را نیز تایید کرد که چنین فناوری می‌تواند «زیانبار» شود.
 

زاکربرگ: متاورس می‌تواند مردگان را بازگرداند

او گفت: «من متخصص این حوزه نیستم، بنابراین فکر می‌کنم باید روی آن مطالعه کنیم و در مورد آن جزئیات بیشتری بدانیم.»‌

هزینه‌های این شرکت بزرگ فناوری از زمانی که به سرمایه‌گذاری در پلتفرم رسانه اجتماعی واقعیت مجازی آینده‌نگر متاورس روی آورد، افزایش یافته است.

داده‌های ماه ژوییه نشان می‌دهد که با وجود افزایش شدید درآمد تبلیغاتی متا و کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها و نیز اخراج کارکنان، هزینه‌های این شرکت به‌دلیل توسعه متاورس، پروژه‌های هوش مصنوعی و هزینه‌های قانونی بالا رفته است.

این شرکت بزرگ فناوری هفته گذشته در نشست توسعه‌دهندگان، از نسخه بعدی هدست واقعیت مجازی خود (Quest3) به قیمت ۴۹۹ دلار رونمایی کرد که از ۱۰ اکتبر امکان ارسال آن وجود دارد.  

زاکربرگ گفت که متا «بر ساختن آینده ارتباط انسانی متمرکز شده است» که در آن، افراد با نسخه‌های هولوگرام دوستان یا همکارانشان تعامل می‌کنند و ربات‌های هوش مصنوعی برای کمک به آن‌ها ساخته شده‌اند.

او گفت: «به‌زودی امر فیزیکی و دیجیتالی در چیزی که آن را متاورس می‌نامیم، با هم ترکیب می‌شود.»‌
 

زاکربرگ: متاورس می‌تواند مردگان را بازگرداند

اما ناظران اشاره کرده‌اند که دگرگونی متا برای ساخت دنیای نوپای واقعیت مجازی کندتر از حد انتظار بوده و برای این شرکت میلیاردها دلار هزینه به بار آورده است.

کارشناسان همچنین تاکید کرده‌اند که هدست‌های واقعیت مجازی در کل دنیا با استقبال کمی مواجه شده‌اند.   

نظرسنجی جدید پایپر سندلر نشان داد که کمتر از یک درصد نوجوانان آمریکایی به طور مداوم از هدست واقعیت مجازی استفاده می‌کنند و کمتر از یک‌سوم از پنج هزار و ۶۹۰ نوجوانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، یک دستگاه واقعیت مجازی دارند.

تنها هفت درصد پاسخ‌دهندگان قصد داشتند یک هدست واقعیت مجازی بخرند و بیش از نیمی از آن‌ها گفتند که مطمئن نیستند یا به آن علاقه‌ ندارند.

این شرکت مهم فناوری در مواجهه با چالش‌های بی‌ثباتی اقتصاد جهانی و رکود تبلیغات آنلاین، بیش از ۲۰۰ هزار شغلش را کم کرد.

زاکربرگ سال ۲۰۲۳ را هم «سال کارآمدی» این شرکت نامید.

در همین حال، اپل نیز هدست واقعیت مجازی خود با نام ویژن پرو را عرضه کرده و امیدوار است این هدست مهم‌ترین محصولش بعد از آیفون باشد.

ابزار واقعیت مجازی اپل به فرد امکان می‌دهد اپلیکیشن‌ها را بالای فضایی که در آن قرار دارد ببیند و «از محدودیت نمایشگر خلاص شود».

با این حال، هدست اپل گران‌تر  و قیمت آن سه هزار و ۴۹۹ دلار است؛ در حالی‌ که جدیدترین هدست متا حدود ۵۰۰ دلار قیمت دارد.  

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا