این مدل از خودرو تارا در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۵ لیتر بنزین مصرف میکند
این مدل از خودرو تارا در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۵ لیتر بنزین مصرف میکند
ایرانخودرو میخواهد تا پایان سال ۱۴۰۵، با عرضهی تارا هیبریدی و موتور TU5P توربوشارژ، هم مصرف سوخت خودروهایش را بهشکل چشمگیری کاهش دهد و هم خودروهایی با قدرت بیشتر به بازار عرضه کند.
هر دو طرح مذکور، تنوع محصولات ایرانخودرو را بیشتر میکنند. مهدی رجبعلی، مدیر بخش تحقیق و توسعهی موتور ایرانخودرو، اعلام کرد که تارا هیبریدی با مصرف سوخت ۴٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، «جهشی بزرگ» در بهرهوری به شمار میرود.
پروژهی تارا هیبریدی که تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته، بهزودی وارد مرحلهی آزمایشهای اصلی میشود. این خودرو قرار است با ترکیبی از موتور بنزینی TU5P با چرخهی اتکینسون، گیربکس DHT و موتور برقی ساخته شود. به گفتهی رجبعلی، سیستم خنککاری چندگانه و ترمز احیاکننده از دیگر ویژگیهای تارا هیبریدی است. گفته میشود این سیستم، مصرف سوخت را بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش میدهد.
همزمان با توسعهی نسخهی هیبریدی، ایرانخودرو روی موتور TU5P توربوشارژ کار میکند. هدف از این پروژه، افزایش گشتاور، بهویژه در دورهای پایین موتور، برای ارائهی تجربهی رانندگی هیجانانگیزتر است.
رجبعلی در توضیح دلیل ارتقای موتور فعلی بهجای طراحی موتور کاملاً جدید، به شرایط خاص ایران اشاره کرد. او توضیح داد که تمرکز بر تطبیق موتور با کیفیت متفاوت سوخت و تنوع آبوهوایی کشور، رویکرد منطقیتری است.
مقالههای مرتبط
در این شیوه، کامپیوتر خودرو (ECU) به شکل هوشمند عمل میکند و با بررسی شرایط و کیفیت سوخت، در صورت نیاز وارد حالت «حفاظت از موتور» میشود تا از آسیبدیدن قطعات جلوگیری کند.
مدیر بخش تحقیق و توسعهی موتور ایرانخودرو، آینده این شرکت را در دو مسیر موازی تعریف کرد: افزایش کارایی موتورهای فعلی و حرکت جدی به سمت خودروهای برقی. ایرانخودرو در حال برنامهریزی برای توسعه و تولید خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و خودروهای کاملاً برقی است.
منبع : زومیت