zoomit

فساد مالی مدیران Samsung Foundry به‌دنبال ازدست‌رفتن سفارش‌های مهم بخش تراشه سامسونگ بررسی شد

فساد مالی مدیران Samsung Foundry به‌دنبال ازدست‌رفتن سفارش‌های مهم بخش تراشه سامسونگ بررسی شد

سامسونگ ظاهراً اوضاع خوشی در بخش تراشه ندارد. غول کره‌ای سرمایه‌گذاری زیادی برای بهبود قابلیت‌های ریخته‌گری خود انجام داده است و می‌خواهد با TSMC رقابت کند تا به تولیدکننده تراشه‌ی پرچم‌دار در جهان تبدیل شود؛ اما TSMC ثابت کرده است که رقیب سرسختی برای سامسونگ محسوب می‌شود.

به‌نقل از سم‌موبایل، سامسونگ اگر می‌خواهد در برنامه‌هایش موفق باشد، باید تمام جوانب را در نظر بگیرد و طبق برنامه پیش برود. باوجوداین، در هفته های اخیر بخش تراشه با شکست مواجه شده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که سفارش‌های مهم تولید تراشه‌های قراردادی به‌دلیل مشکلات تولید و بازدهی از بین رفته‌اند. به‌نظر می‌رسد که مشکلات از آنچه به‌نظر می‌رسد، بیشتر است.

آیا از سرمایه‌ی اختصاص‌یافته برای بهبود تولید و عملکرد سوءاستفاده شده است؟

طبق گزارشی از کره‌جنوبی، سامسونگ تحقیقاتی درباره‌ی فساد مالی احتمالیِ مدیران Samsung Foundry آغاز کرده است. گفته می‌شود که مدیران اجرایی احتمالاً داده‌هایی را برای بازدهی تراشه‌های پنج‌نانومتری و چهار‌نانومتری جعل کرده‌اند تا سرمایه‌ای که سامسونگ برای بهبود بازده اختصاص داده، بیجا باشد.

بازده معیاری برای سنجش بهره‌وری تراشه است و به تعداد تراشه‌های موجود در ویفر (wafer) اشاره می‌کند که استانداردهای آزمون کیفیت موردنیاز را به‌دست می‌آورند. ریخته‌گری‌ها بازدهی را در مراحل اولیه‌ی تولید براساس فناوری پردازش جدید قبل از شروع تولید در مقیاس کامل ارزیابی می‌کنند.

گزارشی دیگر مدعی شد که کوالکام برخی از سفارش‌های اسنپدراگون ۸ نسل یک چهارنانومتری خود را از سامسونگ به TSMC منتقل کرده است. مشکلات مربوط به بازدهی تراشه‌های تولیدشده‌ی سامسونگ نگران‌کننده و حدود ۳۵ درصد اعلام شده است؛ یعنی از ۱۰۰ قطعه‌ی تولیدشده، تنها ۳۵ قطعه قابل‌استفاده هستند. همچنین، گفته شد که بازدهی اگزینوس ۲۲۰۰ چهارنانومتری سامسونگ حتی از اسنپدراگون ۸ نسل یک نیز کمتر است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • کوالکام برای تولید تراشه‌، TSMC را جایگزین سامسونگ می‌کند

دراین‌میان، کوالکام ظاهراً تصمیم گرفته است که از شرکت Samsung Foundry برای تراشه‌های سه‌نانومتری خود استفاده نکند. بدین‌ترتیب، تمام سفارش‌های تراشه‌های نسل بعدی سه‌نانومتری آن به TSMC داده خواهد شد. این وضعیت ضرر تجاری هنگفتی برای Samsung Foundry به‌ارمغان می‌آورد؛ شرکتی که زمان زیادی تلاش کرده است تا TSMC را شکست دهد.

هنوز جزئیات بیشتری درباره‌ی تحقیقات مذکور فاش نشده است. درحال‌حاضر، هدف تحقیقات سامسونگ این است که مشخص کند آیا مدیران فعلی و سابق این بخش گزارش‌های مربوط به بازدهی پنج‌نانومتری و چهارنانومتری را جعل کرده‌اند یا خیر. سپس شرکت می‌تواند بفهمد که بودجه‌ی اختصاص‌داده‌شده برای بهبود بازدهی کجا رفته است.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا