فناوری

همه آنچه باید درباره تب بدانیم

همه آنچه باید درباره تب بدانیم

ممکن است درباره اینکه چه درجه‌ای از دمای بدن، تب محسوب می‌شود یا چه درجه تبی خطرناک است، تصورات نادرستی وجود داشته باشد.

به گزارش نیوزلن و به نقل از ایندیپندنت، درواقع نمی‌توان به این پرسش به‌طور دقیق و کلی پاسخ داد و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

دمای طبیعی بدن چقدر است؟
به گفته پزشکان، مردم با این جمله که ۳۷ درجه سیلسیوس دمای استاندارد و طلایی بدن است بزرگ می‌شوند. اما طیف وسیعی از دماها وجود دارند که برای بدن مناسب و طبیعی‌اند. دکتر امی هورویتز، پزشک خانواده در کلینیک کلیولند، می‌گوید: «برای اکثر مردم، این دما بین ۳۵.۵ تا ۳۷.۲۲ درجه است.»

به گفته هورویتز، دمای بدن در طول روز هم در نوسان است و این لزوما به این دلیل نیست که تب دارید. دمای بدن تحت تاثیر آب‌و‌هوا، زمان روز یا به دلیل فعالیت ورزشی تغییر می‌کند.

دمای بدن هنگام صبح به پایین‌ترین حد می‌رسد.

در زنان هم دمای طبیعی بدن بر اساس چرخه قاعدگی متغیر است. دمای بدن بعد از تخمک‌گذاری کمی افزایش می‌یابد.

تب چیست؟
تب معمولا زمانی رخ می‌دهد که حرارت کلی بدن از حد معمول بالاتر می‌رود. این فرایند معمولا پاسخی به تلاش بدن در مبارزه با نوعی عفونت است.

دکتر آنجلا ماتکه، متخصص اطفال در کلینیک مایو، می‌گوید: «مردم فکر می‌کنند تب بد است، اما در واقع نباید همیشه به فکر از بین بردن آن باشیم.»

به گفته پزشکان، افراد تب‌دار علاوه بر افزایش دمای بدن، ممکن است با کاهش اشتها یا تغییر در وضعیت ذهنی مواجه شوند. فردی که تب دارد احتمالا عرق، لرز، درد عضلانی، سردرد، خستگی و ضعف عمومی نیز خواهد داشت.

در بزرگسالان چه دمایی تب به شمار می‌رود؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دمای ۳۸ درجه یا بیشتر را تب در نظر می‌گیرد. برخی افراد دمای ۳۸.۳۳ و بالاتر از آن را تب می‌دانند، اما اغلب بر همان ۳۸ درجه توافق دارند.

 

همه آنچه باید درباره تب بدانیم

در کودکان چه دمایی تب محسوب می‌شود؟
همان دمای ۳۸ درجه و بالاتر در کودکان هم صدق می‌کند. اما به گفته پزشکان، والدین باید مراقب نوزادان تازه‌ متولد‌شده باشند.

هورویتز گفت: «ما بیشتر برای نوزادان زیر سه ماه نگرانیم، زیرا آن‌ها بسیار کوچک‌اند و سیستم ایمنی آنان به طور کامل رشد و توسعه نیافته است.»

پزشکان می‌گویند: «با اینکه تب در نوزادان یک مورد اورژانسی است، پدر و مادر نباید روی اعداد تب‌سنج وسواس پیدا کنند. این اعداد نحوه عملکرد بدن نوزادان را نشان می‌دهند. والدین اغلب درگیر اعداد و ارقام می‌شوند و فراموش می‌کنند به رفتار کودک توجه داشته باشند.»

بهترین راه اندازه‌گیری دمای بدن چیست؟
متخصصان معتقدند والدین باید برای نوزادان دمای مقعدی را در نظر بگیرند، زیرا برای سنجش دمای بدن نوزاد دقیق‌ترین روش است. روش سنجش دما در کودکان بزرگ‌تر می‌تواند از طریق دهان، گوش یا زیر بغل باشد.

تب پایین یا درجه خفیف تب چیست؟
تب خفیف تنها یک اصطلاح محاوره‌ای است که والدین به کار می‌برند اما کارشناسان از آن استفاده نمی‌کنند و عدد مشخصی هم برای آن وجود ندارد.

این عبارت به دمای بالاتر از ۳۷ درجه و کمتر از ۳۸.۳۳ درجه اشاره دارد.

آیا تب همواره نشان‌دهنده بیماری است؟
به گفته پزشکان برخی افراد بدون ابتلا به بیماری تب می‌کنند. یکی از این موارد زمانی است که انواع واکسن‌های مصونیت‌بخش را تزریق می‌کنند.

هورویتز در این زمینه توضیح می‌دهد: «این واکنش طبیعی بدن به واکسیناسیون است. زیرا بدن به این طریق برای محافظت از بدن در آینده واکنش نشان می‌دهد. کم‌آبی در بدن هم یکی از عوامل تب‌ کردن به شمار می‌رود.»

بهترین راه درمان تب در خانه چیست؟
پزشکان توصیه می‌کنند: «تب را با استراحت در خانه، آبرسانی بدن و حمام کردن درمان کنید. افراد همچنین می‌توانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنند. والدین باید توجه داشته باشند که دوز مناسب برای کودکان بر اساس اساس وزن آن‌ها است. بهتر است هر مورد و مشکل یا سوال در این زمینه را با پزشک مطرح کنید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟
در صورت مشاهده دمای بالاتر از ۳۸ درجه در نوزادان فورا به مراقبت‌‌های پزشکی مراجعه کنید. در مورد کودکان بالای سه ماه در صورت مشاهده تب و همچنین مواردی مانند تحریک‌پذیری، سستی و بی‌حالی و ناراحتی زیاد، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در کودکان بزرگ‌تر که واکسینه شده‌اند، تب لزوما به این معنی نیست که باید به آن‌ها را به اورژانس برسانید.

به گفته هورویتز، اگر بزرگسالان در کنار تب، سردرد شدید، سفتی گردن، حساسیت به نور، گیجی، درد قفسه سینه، تنگی نفس یا درد شدید شکمی دارند، باید به پزشک مراجعه کنند. هر کس به مدت سه روز تب داشت، حتما باید با پزشک تماس بگیرد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا