zoomit

مقایسه مشخصات گوشی شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو با رقبا

مقایسه مشخصات گوشی شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو با رقبا

سرانجام بعداز تعویق چند روزه در برگزاری رویداد شیائومی برای معرفی گوشی‌های پرچم‌دار سری جدید این شرکت چینی، شاهد رونمایی از گوشی شیائومی ۱۳ بودیم. شیائومی مانند همیشه دست‌پر به میدان آمده است تا جانشین سری گوشی‌های شیائومی ۱۲ و شیائومی ۱۲ پرو را معرفی کند. گوشی شیائومی ۱۳ مثل همیشه ابتدا در بازار چین عرضه خواهد شد و اندکی بعد عرضه‌ی جهانی آن انجام می‌شود.

پیش‌از رونمایی شیائومی ۱۳، اخبار رسمی و غیررسمی زیادی درباره‌ی ویژگی‌های این گوشی منتشر شد که درنهایت با تمام غوغای زیاد و وعده‌های شیائومی بالاخره با سری جدید پرچم‌داران این شرکت روبه‌رو شدیم.

با‌این‌همه شیائومی توانسته است درطی چند سال تبدیل به یکی از برندهای پرفروش گوشی‌های هوشمند شود و رقبای خود را در یک بازی ناعادلانه به چالش بکشد. در ادامه قصد داریم ویژگی‌ها و امکانات گوشی‌های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو را با آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو، سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس، گوگل پیکسل ۷ و ۷ پرو و هواوی میت ۵۰ مقایسه کنیم تا بتوانید در صورت نیاز براساس نیازهای خود بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

نمایشگر

صفحه‌نمایش مدل استاندارد پرچم‌دار جدید شیائومی ۱۳ پنل AMOLED و اندازه‌ای برابر با ۶٫۳۶ اینچ دارد. وضوح تصویر نمایشگر شیائومی ۱۳ نیز ۲٬۴۰۰ × ۱٬۰۸۰ پیکسل است. این در حالی است که مدل پرو نمایشگر بزرگ‌تر AMOLED E5 با اندازه‌ی ۶/۷۳ اینچی دارد و وضوح تصویر ۳٬۲۰۰ در ۱٬۴۴۰ پیکسل را به‌ارمغان می‌آورد که مناسب کاربرانی خواهد بود که می‌خواند با گوشی هوشمند به تماشای فیلم بنشینند یا بازی کنند.

حداکثر نرخ نوسازی پنل نمایشگر پرچم‌دارهای جدید شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو ۱۲۰ هرتز است و حداکثر روشنایی ارائه‌شده توسط نمایشگرهای آن‌ها در حالت عادی به‌ترتیب برای شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو، ۱٬۲۰۰ نیت و بازه‌ی ۱٬۰۰۰ تا ۱٬۵۰۰ نیتی اندازی‌گیری شده است؛ البته، این میزان در زمان پخش محتوای HDR می‌تواند تا ۱٬۹۰۰ نیت نیز برسد.

نمایشگر شیائومی ۱۳ پرو

تفاوت نمایشگر شیائومی ۱۳ پرو با مدل استاندارد مانند نسل قبلی در قابلیت LTPO نهفته است که امکان تنظیم تطبیق‌پذیر نرخ نوسازی در بازه‌ی ۱ تا ۱۲۰ هرتز را فراهم می‌کند. همچنین دیگر تفاوت پنل‌های این دو گوشی در تراکم پیکسلی نمایان می‌شود که به‌ترتیب ۴۱۹ و ۵۲۱ پیکسل در اینچ برای مدل‌های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو اندازه‌گیری شدند. دیگر قابلیت پنل نمایشگر شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو شامل پشتیبانی از استاندارد HDR10+ و مقاومت بالای آن به‌لطف یک لایه گوریلا گلس ویکتوس خواهد بود.

این‌درحالی است که گوشی آیفون ۱۴ پنل اولد با اندازه‌ی ۶/۱ اینچ و تراکم پیکسل ۴۶۰ دارد و وضوح تصویر ۲٬۵۳۲ × ۱٬۱۷۰ ارائه می‌کند؛ اما نرخ نوسازی پنل نمایشگر این گوشی همچنان از ۶۰ هرتز فراتر نمی‌رود. حداکثر میزان روشنایی نمایشگر آیفون ۱۴ بین ۸۰۰ نیت تا ۱٬۲۰۰ نیت عنوان شده است؛ اما در بررسی newslan درزمان پخش محتوای بصری HDR این رقم به ۱۲۷۵ نیت نیز رسیدیم. وظیفه‌ی حفاظت از پنل جلویی دربرابر ضربات را سرامیک شیلد به‌عهده دارد.

درمقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو اولین چیزی که جلب توجه می‌کند اندازه‌ی پنل نمایشگر خواهد بود. آیفون ۱۴ پرو از نظر ابعاد با نسخه‌ی پایه آیفون ۱۴ تفاوتی ندارد؛ اما حداکثر میزان روشنایی و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی آن در کفه‌ی ترازو سنگینی می‌کند. حداکثر روشنایی در آیفون ۱۴ پرو که بارها نامش در رویداد شیائومی ذکر شد، در زمان پخش محتوای ویدئویی HDR10 به رقم ۲۰۰۰ نیت می‌رسد.

از سویی دیگر، اندازه‌ی پنل نمایشگر گلکسی اس ۲۲ پلاس ۶/۶ اینچ است که وضوح ۲٬۳۴۰ × ۱٬۰۸۰ دارد و با تراکم پیکسل ۳۹۳ تراکم کم‌تری نسبت‌به شیائومی ۱۳ خواهد داشت. حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی اس ۲۲ پلاس به ۱٬۷۵۰ نیت می‌رسد و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد. این پنل با مقاومت خود را مدیون لایه محافظ گوریلا گسل Victus+ است.

نمایشگر گلکسی S22 پلاس

دیگر رقیب شیائومی ۱۳، یعنی گوشی هواوی میت ۵۰ که تولیدکننده‌ی آن رقیب محلی شیائومی به‌حساب می‌آید پنلی با اندازه‌ی ۶/۷ اینچ از نوع اولد دارد که وضوح ۲٬۷۰۰ × ۱٬۲۲۴ را با تراکم پیکسل ۴۴۲ ارائه می‌کند؛ همچنین، نرخ نوسازی نمایشگر این گوشی ۹۰ هرتز است.

از سوی دیگر، گوگل پیکسل ۷ با نمایشگری به‌اندازه‌ی ۶/۳ اینچ با تراکم پیکسل ۴۱۷ دردسترس است و محتوای بصری را با وضوح ۲٬۴۰۰ × ۱٬۰۸۰ پیکسل به‌نمایش درمی‌آورد. نرخ نوسازی این پنل ۹۰ هرتز است و روشنایی ۱٬۰۰۰ تا ۱٬۴۰۰ نیت را ارائه می‌کند. مانند شیائومی ۱۳، پیکسل ۷ نیز به‌وسیله‌ی لایه مقاوم گوریلا گلس Victus محافظت می‌شود.

پیکسل ۷ پرو اما نمایشگری با پنلی به اندازه‌ی ۶٫۷ اینچی LTPO و وضوح ۱٬۴۴۰p و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد. حداکثر روشنایی این نمایشگر نسبت‌به نسل قبلی خود ۲ درصد بیشتر شده است و اکنون به عدد ۱٬۴۰۰ نیت می‌رسد؛ بنابراین در محیط‌های روباز راحت‌تر دیده شود و متون خواناتر باشند.

دوربین

گوشی شیائومی ۱۳ در قاب پشتی میزبان دوربین سه‌گانه است. دوربین اصلی آن حسگر ۵۰ مگاپیکسلی دارد و دوربین دوم آن نیز به حسگر ۱۰ مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتوی لایکا مجهز شده است که امکان بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری را فراهم می‌کند. دوربین فوق‌عریض این مجموعه نیز حسگر ۱۲ مگاپیکسلی دارد که فاقد قابلیت فوکوس خودکار است.

دوربین شیائومی ۱۳ پرو

دوربین شیائومی ۱۳ پرو نیز سه‌گانه است و حسگر ۵۰ مگاپیکسلی دوربین اصلی آن سونی IM989 است که مانند مدل استاندارد قابلیت Hyper OIS برای لرزش‌گیری را ارائه می‌کند. همچنین شیائومی ۱۳ پرو دارای دوربین تله‌فوتویی با حسگر ۵۰ مگاپیکسلی است که از لنزی با المان شناور بهره می‌برد. علاوه‌براین، دوربین فوق عریض موجود روی این گوشی حسگر ۵۰ مگاپیکسلی دارد که امکان عکاسی ماکرو را نیز فراهم می‌کند.

دوربین سلفی در دو مدل شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو مشابه است و از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی با لنز عریض تشکیل می‌شود که امکان فیلم‌برداری ۱۰۸۰ را برای کاربر فراهم می‌کند.

درمقابل، آیفون ۱۴ در قاب پشتی دوربین دوگانه دارد و هر دوی دوربین‌ها دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی هستند که یکی از آن‌ها دارای لنز عریض و دیگری نیز لنز فوق‌عریض دارد. ازجمله قابلیت‌های مهم این دوربین حالت فیلم‌برداری سینمایی (Cinematic Mode) است که می‌تواند برای تولیدگنندگان محتوای ویدئویی جذاب باشد. دوربین سلفی این گوشی نیز ۱۲ مگاپیکسلی عریض است که امکان تشخیص عمق و بیومتریک را فراهم می‌کند و قادر است ویدئوهایی با کیفیت ۴K و نرخ فریم ۲۴، ۲۵، ۳۰ و ۶۰ فریم‌ریت‌برثانیه ضبط کند.

آیفون ۱۴ پرو اما، مانند شیائومی ۱۳ پرو دوربین سه‌گانه دارد که متشکل از سه حسگر ۱۲ مگاپیکسلی می‌شود که به‌ترتیب لنزهای عریض، فوق عریض وتله‌فوتو دارد و توسط حسگر تشخیص عمق TOF 3D LiDAR همراهی می‌شوند و امکان فیلم‌برداری با کیفیت ۴K با فریم‌ریت‌های ۲۴، ۲۵، ۳۰ و ۶۰ را فراهم می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین می‌توان به اندازه‌ی بزرگ حسگرها اشاره کرد، سیستم لرزش‌گیر دوربین حسگر را در بطن خود جای داده است. لنز دوربین تله‌فوتو نیز به لرزش‌گیر OIS مجهز شده است و برای ثبت تصاویر ماکرو از فوکوس خودکار بهره می‌برد.

باتری آیفون 13 پرو

دوربین سلفی آیفون ۱۴ پرو نیز حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز عریض دارد که می‌تواند علاوه‌بر تشخیص عمق به‌عنوان حسگر بیومتریک نیز کارآمد باشد. به‌همین جهت آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو هردو فاقد حسگر اثر انگشت هستند و ازطریق Face ID یا کد پین از اطلاعات کاربر محافظت می‌کنند.

با‌این‌حال، با وجود اینکه از نظر ریاضی عدد ۱۲ بسیار کوچک‌تر از ۵۰ است؛ اما دوربین آیفون ۱۴ پرو یا حتی آیفون ۱۴ به‌واسطه‌ی اتکا به پردازنده، کیفیت فیلم‌برداری بسیارعالی ارائه می‌کنند. بنابراین، باید منتظر ماند و در عمل دوربین شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو را در بوته‌ی آزمایش قرار داد تا ببینیم عملکرد دوربین این گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی در چه سحطی قرار می‌گیرند.

رقیب کره‌ای سری شیائومی ۱۳، سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس نیز دارای دوربین سه‌گانه با حسگر ۵۰ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی با لنز عریض، دوربین فوق عریض با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و پوشش ۱۲۰ درجه و دوربین تله‌فوتو نیز با حسگر ۱۰ مگاپیکسلی مجهز به لرزش‌گیر و قابلیت زوم اپتیکال ۳ برابری است که مانند دوربین شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو امکان تصویربرداری با کیفیت ۸K را با نرخ فریم ۲۴ فریم‌ریت برثانیه فراهم می‌کند. دوربین سلفی این گوشی ۱۰ مگاپیکسلی با لنز عریض است و فیلم‌هایی با کیفیت ۴K ثبت می‌کند.

دوربین هواوی میت ۵۰ امکان بزرگ‌نمایی ۱۰۰ برابری دارد

گوشی هواوی میت ۵۰ در زمینه‌ی دوربین ویژگی‌های جالبی ارائه می‌کند. این گوشی که در قاب پشتی آن مجموعه‌ی سه‌گانه‌ دوربین‌ها مشاهده می‌شود دارای حسگر ۵۰ مگاپیکسلی مجهز به فیلتر رنگی RYYB و قابلیت فوکوس خودکار است که به‌عنوان دوربین اصلی شناخته می‌شود و به‌وسیله‌ی دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با لنز فوق عریض و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتوی پریسکوپی همراهی می‌شود و امکان بزرگ‌نمایی ۱۰۰ برابری را فراهم می‌کند؛ البته، زوم اپتیکال این دوربین بزرگ‌نمایی ۵ برابری ارائه می‌کند.

گوشی موبایل میت 50 هواوی / Huawei Mate 50 نقره ای

برخلاف شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۳ پرو، گوشی هواوی میت ۵۰ امکان تصویربرداری با کیفیت ۴K در نرخ فریم‌های ۳۰ و ۶۰ را پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی این گوشی حسگر ۱۳ مگاپیکسلی با لنز فوق عریض دارد که می‌تواند مانند دوربین پشتی با کیفیت ۴K تصویربرداری کند.

دوربین اصلی گوشی پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو مانند نسل قبلی حسگر ۵۰ مگاپیکسلی دارد که در پیکسل ۷ پرو به‌وسیله‌ی دو دوربین دیگر ازجمله دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با پوشش ۱۲۶ درجه‌ای و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری و امکان ثبت تصاویر ماکرو با استفاده از فوکوس خودکار همراهی می‌شود.

دوربین اصلی پیکسل ۷ اما، فقط با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با پوشش ۱۱۴ درجه‌ای همراهی می‌شود و دوربین سلفی نیز در هردو گوشی پیکسل ۷ معمولی و پرو حسگر ۱۰/۸ مگاپیکسلی دارد که روی آن لنز فوق عریض قرار می‌گیرد. امکان فیلم‌برداری با کیفیت ۴K در دوربین‌های اصلی و سلفی هر دو مدل گوگل پیکسل دراختیار کاربر قرار دارد. اما، تفاوت دوربین‌های اصلی و سلفی در تصویربرداری در پشتیبانی از نرخ فریم ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم‌برثانیه‌ای در کیفیت ۱۰۸۰p دیده می‌شود.

عملکرد و باتری

گوشی‌های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو بعد از غوغای رسانه‌ای و تعویق ناگهانی و با اشاره‌های مستقیم به آیفون درطی رویداد، بالاخره مجهز به قوی‌ترین تراشه کنونی در پلتفرم اندروید، Snapdragon 8 Gen 2 معرفی شدند. این تراشه در دل واحد CPU خود ۸ هسته دارد که متشکل از یک هسته‌ی Cortex-X3 با فرکانس ۳/۱۹ گیگاهرتز، دو هسته‌ی A715 و دو هسته‌ی A710 با فرکانس ۲/۸ گیگاهرتز برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های قدیمی و سه هسته‌ی کم‌مصرف A510 با فرکانس ۲ گیگاهرتز می‌شود.

گوشی موبایل شیائومی Xiaomi 13

شیائومی پیش‌تر ادعا کرده بود که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از تراشه A16 اپل قوی‌تر ظاهر خواهد شد؛ اما این موضوع از نظر کارشناسی جای بررسی دارد و قابل اتکا نیست. اما به‌هرحال اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به‌ادعای کوالکام ۳۵ درصد قدرتمندتر از نسل قبل خود است و تا ۴۰ درصد مصرف انرژی بهینه‌تری دارد. گوشی‌های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو با پیکربندی رم ۸ یا ۱۲ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی و نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی در شیائومی ۱۳ پرو روانه‌ی بازار خواهند شد.

تراشه A16 براساس بنچمارک‌ها سریع‌تراز اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است

با‌این‌حال، در مقایسه با تراشه‌ی به‌کار رفته در گوشی آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو نمی‌توان امیدوار بود که ادعای شیائومی درست از آب دربیاید. آیفون ۱۴ و ۱‍۴ پرو به تراشه‌ی اختصاصی اپل A16 Bionic مجهز شدند. این تراشه در واحد CPU خود ۶ هسته گنجانده است که دو هسته‌ی قوی Everest با فرکانس ۳٫۴۶ گیگاهرتز مختص پردازش‌های سنگین و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Sawtooth با فرکانس ۲٫۰۲ گیگاهرتز برای پردازش‌های معمول به‌کار گرفته می‌شوند.

براساس گفته‌ی اپل، تراشه‌ی A15 میزبان ۱۵ میلیارد ترانزیستور داشت که این مقدار ۲۷ درصد بیشتر از تعداد ترانزیستورهای A14 بود و حالا تعداد ترانزیستورهای موجود در تراشه‌ی A16 با ۱۶ میلیارد ترانزیستور فقط ۶ درصد بیشتر شده است. ازسویی دیگر، با درنظر نگرفتن اعداد و ارقام، بنابر نتایج به‌دست آمده از بنچمارک GeekBench 5، تراشه‌ی A16 اپل با حاشیه زیادی از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ عبور می‌کند و همین نتایج نشان می‌دهد که شیائومی ادعای بدون پشتوانه مطرح کرده است.

بازی آسفالت روی آیفون ۱۳

طبق این نتایج، حتی تراشه‌ی A15 موجود در آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو نیز هرچند با فاصله‌ی کم‌تر، اما همچنان در عملکرد تک‌هسته‌ای سریع‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل دوم بوده است. علاوه‌براین، درمقایسه‌با تراشه‌ی قدیمی A14 نیز نتایج به‌دست آمده امیدوارکننده نیست و در عملکرد تک‌هسته‌ای همچنان اپل پیشتازی می‌کند. اما، در عملکرد چندهسته‌ای تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از دو تراشه‌ی A15 و A14 بهتر ظاهر می‌شود.

میزان رم درنظر گرفته شده برای آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو ۶ گیگابایت است و می‌توان آن‌ها را با حافظه‌های ذخیره‌سازی ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت تهیه کرد؛ البته مدل آیفون ۱۴ پرو با حافظه‌ی ذخیره‌سازی یک ترابایتی نیز عرضه می‌شود.

رقیب کره‌ای شیائومی ۱۳، سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس در سوی دیگر میدان به تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ یا اسنپدراگون ۸ نسل ۱ مجهز شده است که هردوی این پردازنده‌ها به‌دلیل تولید برپایه فناوری ۴ نانومتری سامسونگ مشکلاتی از قبیل بی‌ثباتی عملکرد، تولید گرمای زیاد داشتند.

براساس نتایج گیک‌بنچ ۵، تفاوت بسیاری زیادی در سرعت عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۲ درمقایسه‌با تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ وجود دارد. درواقع، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در عملکرد چندهسته‌ای ۴۵ درصد سریع‌تر از اگزینوس ۲۲۰۰ ظاهر شده است و در پردازش‌های گرافیکی نیز اختلاف آن‌ها به ۶۰ درصد می‌رسد. علاوه‌براین، بدون شک نسل دوم تراشه اسنپدراگون ۸ باید از نسل اول عملکرد بهتری داشته باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که پرچم‌دار شیائومی در حال حاضر برتری نسبی درمقابل گلکسی اس ۲۲ پلاس دارد.

گلکسی اس ۲۲ پلاس با رم ۸ گیگابایتی و حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی برای مشتریان عرضه شده است که نبود نسخه‌ای با رم ۱۲ گیگابایتی درمقایسه‌با شیائومی ۱۳ آن را از رقیب عقب می‌اندازد.

گوشی هواوی میت ۵۰ می‌تواند به‌واسطه‌ی شباهت زیاد تراشه، رقابت نزدیکی با گوشی شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو داشته باشد. تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک در هواوی میت مانند تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲، برپایه لیتوگرافی TSMC طراحی شده است. هردو تراشه دارای ۸ هسته در واحد CPU هستند که تفاوت جزئی در نوع هسته‌ها و چگونگی چینش آن‌ها روی نتایج بنچمارک مؤثر واقع می‌شود.

تراشه‌ی به‌کار رفته در میت ۵۰ دارای یک هسته Cortex-X2 با فرکانس ۳٫۱۹ گیگاهرتز است و ۳ هسته‌ی A710 با فرکانس ۲٫۷۵ هرتزی و چهار هسته‌ی کم‌مصرف A510 کورتکس با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتزی نیز در واحد پردازنده وجود دارند. دیگر برتری‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ شامل پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۴۰ و وای‌فای ۷ و… می‌شود.

گوشی هواوی میت ۵۰ با رم ۸ گیگی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شود که این میزان حافظه را می‌توان با استفاده از جایگاه سیم‌کارت دوم و قرار دادن Nano Memory تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر افزایش داد.

پیکسل ۷ گوگل

گوگل پیکسل ۷ و ۷ پرو در زمینه‌ی پردازشی به تراشه‌ی اختصاصی این شرکت Tensor G2 اتکا می‌کنند که بدون تعارف روی کاغذ درمقابل اسنپدراگون ۸ نسل ۲ حرفی برای گفتن ندارد. با نگاهی اجمالی به بنچ‌مارک‌های به دست آمده می‌توان تفاوت فاحش میان این دو پردازنده را با چشمان بسته نیز دید. پردازنده‌ی تنسور G2 گوگل دو هسته‌ی X1 کورتکس با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتزی، دو هسته‌ی A76 کورتکس با فرکانس ۲٫۳۵ گیگاهرتزی و ۴ هسته‌ی A55 کورتکس با فرکانس ۱٫۸۰ گیگاهرتزی در واحد CPU خود دارد.

اما، موضوع مهم تفاوت موجود در سیاست طراحی بین دو شرکت شیائومی و گوگل است. گوگل اعتقاد دارد که باید «برای مشکلات سخت‌افزاری، راه‌حل‌های نرم‌افزاری داشت»؛ بنابراین، برخلاف شیائومی که به‌دنبال بیشترین ارقام روی کاغذ می‌رود گوگل تلاش می‌کند که هوشمندترین گوشی هوشمند را ارائه کند.

با‌این‌حال، گوشی پیکسل ۷ با رم ۸ و حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی دردسترس خریداران قرار دارد و پیکسل ۷ پرو با رم ۱۲ و حافظه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگ عرضه می‌شوند؛ اما امکان افزایش حافظه با کمک درگاه حافظه در این گوشی‌ها نیز وجود ندارد.

باتری به‌کاررفته در گوشی شیائومی ۱۳ ظرفیت ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد و از شارژ سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کند. حداکثر توان شارژ بی‌سیم این گوشی نیز ۵۰ وات خواهد بود که می‌تواند ۱۰۰ درصد شارژ را در کم‌تر از یک ساعت انجام دهد. علاوه‌براین، شارژ معکوس ۱۰ واتی نیز در آن ارائه می‌شود. گوشی شیائومی ۱۳ پرو اما، به‌واسطه‌ی طراحی بزرگ‌تر مجهز به باتری ۴۸۲۰ میلی‌آمپرساعتی شده است که حداکثر توان شارژ ۱۲۰ واتی را پشتیبانی می‌کند. در حالت بی‌سیم مانند مدل معمولی توان آن به ۵۰ وات می‌رسد؛ اما به‌دلیل ظرفیت بیشتر باتری ۱۰۰ درصد شارژ آن به‌صورت بی‌سیم قطعاً به‌زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

باتری آیفون ۱۴ ازسویی دیگر، ظرفیت ۳٬۲۷۹ میلی‌آمپر ساعتی دارد و توان شارژ ۲۰ واتی ارائه می‌کند. باوجود ظرفیت کمی که در مقایسه با دیگر گوشی‌ها دارد اما، به‌دلیل بهینه‌سازی‌های انجام شده زمان شارژدهی خوبی دارد. برای مثال، یکی از مهم‌ترین بهینه‌سازی‌ها استفاده از پنلی با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز در نمایشگر است. توان شارژ بی‌سیم این گوشی نیز ۱۵ وات عنوان شده است. آیفون ۱۴ پرو اما، با کمی افزایش در وزن و البته ابعادی برابر با آیفون ۱۴ باتری ۳٬۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد که درحالت باسیم توان ۲۰ واتی ارائه می‌کند و در حالت بی‌سیم نیز توان ۱۵ واتی خواهد داشت.

گوشی گلکسی اس ۲۲ پلاس نیز مانند اکثر رقبای اندرویدی ظرفیت باتری خوبی دارد که به ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعت می‌رسد و با پشتیبانی از توان ۴۵ واتی در حالت باسیم و ۱۵ واتی درحالت بی‌سیم ارائه می‌شود. گوشی هواوی میت ۵۰ اما، با فاصله‌ی اندک ظرفیت باتری ۴۴۶۰ میلی‌آمپرساعتی با توان ۶۶ واتی در حالت شارژ با سیم و توان ۵۰ واتی درحالت شارژ بی‌سیم دارد.

گوشی پیکسل ۷ نیز با ظرفیت باتری ۴٬۳۵۵ میلی‌آمپرساعتی و توان ۳۰ واتی و ۲۰ واتی به ترتیب در حالت‌های شارژ باسیم و بی‌سیم می‌تواند تا ۵۰ درصد شارژ در مدت زمان ۳۰ دقیقه را ممکن کند. پیکسل ۷ پرو اما به‌واسطه‌ی بدنه‌ی بزرگ‌تر ظرفیت باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد که با توان‌های ۳۰ وات و ۲۳ وات به‌ترتیب درحالت‌های باسیم و بی‌سیم شارژ می‌شود.

تمام گوشی‌های موجود در این مقایسه خوشبختانه از نسل پنجم شبکه‌ی ارتباطی (G5) پشتیبانی می‌کنند به‌استثناء گوشی هواوی میت ۵۰ که به‌دلیل استفاده از تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 4G این قابلیت مهم را ازدست داده است.

قیمت

رنگ‌بندی شیائومی ۱۳

قیمت گوشی بدون شک یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب و خرید برای مشتریان است. درواقع، هرچه امکانات یک دستگاه زیاد باشد، همچنان چیزی که در آخر ما را مجاب می‌کند یک گوشی هوشمند را نسبت‌به دیگری ترجیح دهیم قیمت آن است که آیا درنظر ما ارزش خرید دارد یا خیر برای مثال، فاصله‌ی ۳۰۰ دلاری بین دو مدل پیکسل ۷ معمولی و پرو خیلی زیاد است و به‌نسبت قابلیت‌هایی که در پیکسل ۷ پرو ارائه می‌شود خیلی منطقی به‌نظر نمی‌رسد. شیائومی همواره گوشی‌هایی با امکانات فراوان در و با ارزان‌ترین قیمت ارائه می‌دهد که بخشی از آن به‌خاطر مسائل بازاریابی و بخش اعظم آن را می‌توان نبود هزینه‌های تحقیقات و توسعه قلمداد کرد.

گوشی شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو نیز از این موضوع مستثنی نشدند و با قیمت‌های مناسبی نسبت‌به سایر رقبا دردسترس قرار دارند. البته، این قیمت‌های حدودی از بازار چین است و هنوز قیمت محصول در زمان عرضه‌ی جهانی مشخص نشده است.

گوشی هوشمند شیائومی ۱۳ شیائومی ۱۳ پرو آیفون ۱۴ آیفون ۱۴ پرو سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس هواوی میت ۵۰ پیکسل ۷ پیکسل ۷ پرو
قیمت حدوداً از ۵۸۰ دلار حدوداً از ۷۳۰ دلار از ۷۹۹ دلار از ۹۹۹ دلار از ۹۹۹ دلار از ۷۶۰ دلار از ۵۹۹ دلار از ۸۹۹ دلار

جمع‌بندی

گوشی شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو با استفاده از پردازنده‌ی پرچم‌دار در پلتفرم اندروید، به‌راحتی رقبا را کنار می‌زند؛ اما، براساس نتایج بنچ‌مارک‌ها این گوشی نمی‌تواند دربرابر آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو عرض اندام کند. با‌این‌حال، جدای از پردازنده، یکی از مهم‌ترین بهبودهای شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو نسبت به نسل قبلی دریافت گواهی استاندارد IP68 است که دستاورد مهمی برای شیائومی به‌شمار می‌رود.

درنهایت، تصمیم نهایی برای خرید بهترین گوشی‌های موبایل در بازار ایران به نیاز مشتری بستگی دارد؛ بنابراین، با تمام اعداد و ارقام و شناختی که از فناوری‌ها دارید باید متناسب با نیاز و بودجه‌ای که درنظر دارید گوشی هوشمند مورد نیاز را خریداری کنید. در این مقایسه می‌توان نتیجه گرفت که درحال حاضر شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو نسبت به سایر رقبای اندرویدی ارزش خرید بیشتری دارند.

دیدگاه شما مخاطبان newslan درباره‌ی پرچم‌داران جدید شیائومی گوشی‌های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو چیست؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا