ارتباطات

سیم‌کارت گردشگری به کجا رسید؟

سیم‌کارت گردشگری به کجا رسید؟

با گذشت یک سال از اعلام رسمی ضرورت ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی از سوی مسئولان، اخیرا وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده است توانستند تعدادی سیم‌کارت بدون فیلتر تهیه کنند و به اینفلوئنسرها، رسانه‌های خارجی و مقامات جهانی بدهند.

به گزارش نیوزلن از ایسنا، این اولین باری نیست که موضوع ارائه سیم‌کارت گردشگری به گردشگران خارجی در ایران مطرح می‌شود؛ بعد از حواشی رخ داده پس از اعلام این موضوع از سوی یک مقام مسئول در سال گذشته، وزارت ارتباطات توضیحاتی را در همان روزهای نخستین ارائه کرد.

این وزارت‌خانه در اسفندماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد میزان نصب و استفاده پیام‌رسان‌ها و شبکه اجتماعی داخلی در میان کاربران ایرانی همچنان رو به گسترش است اما برای گردشگران خارجی که مدت کوتاهی به ایران سفر می‌کنند و دایره ارتباطات آنها با هموطنان خودشان در سکوهایی است که مطابق مقررات داخلی، آن سکوها دچار محدودیت‌هایی است، درخواست‌هایی مطرح شده اما در حد پیشنهاد بوده و درباره آن تصمیم‌گیری نشده است.

وزارت ارتباطات در این باره تأکید کرد که میزان نصب و استفاده پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی در میان کاربران ایرانی همچنان رو به گسترش است؛ اما برای گردشگران خارجی که مدت کوتاهی به ایران سفر می‌کنند و دایره ارتباطات آنها با هموطنان خودشان در سکوهایی است که مطابق مقررات داخلی ما، آن سکوها دچار محدودیت‌هایی است، درخواست‌هایی مطرح شده که سیم‌کارت‌های گردشگریِ زمان‌دار که تفاوت آن دسترسی به چند سکوی خاص است، اختصاص داده و پس از خروج گردشگر، آن سیم‌کارت منقضی شود.  

به دنبال اعلام این موضوع ازسوی وزارت ارتباطات با گذشت مدت کمی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دنبال حواشی پیش آمده گفت این طرح پیشنهاد او بوده و بر این باور است که گردشگران باید حداقل خدمات را دریافت کنند.

حال با گذشت یک سال از اعلام رسمی این موضوع به نظر می‌رسد تکلیف ارائه سیم کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی علی رغم اینکه از سوی مسئولان اعلام شده بودی چیزی به نام سیم کارت گردشگری نداریم، مشخص شده است.

 در این راستا وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هفته گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در این زمینه توضیح داد: وقتی اینفلوئنسری دعوت می‌کنیم بنده خدا باید یک سیم‌کارت بدون فیلتر داشته باشد چرا که ما او را صدایش کرده‌ایم که بیاید بگوید در ایران چه خبر است. درست است عربستان برای تبلیغ گردشگری مسی را دعوت کرده اما ما ده‌ها میلیون دلار پول نداریم و اگر داشته باشیم هم نمی‌دهیم چون به اندازه کافی خودمان بدل مسی را بهتر از مسی داریم. ما کسی را داریم که وقتی مردم گیلان را دعوت می‌کند اثرش بیشتر از خارجی‌هاست. به هر حال توانستیم تعدادی سیم‌کارت بدون فیلتر تهیه کنیم و به اینفلوئنسرها، رسانه‌های خارجی و مقامات جهانی بدهیم و خوشبختانه انعکاس جشنواره گردشگری و هم جشنواره صنایع دستی ما بسیار خوب بود.

البته این مقام مسئول پیش از این جلسه در پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران خطاب به راهنمایان گردشگری گفت: بدون رودربایستی باید یک جاهایی همت کنید. نمی‌دانم چرا این کار را انجام نمی‌دهید؛ خارجی‌ها اینجا می‌آیند و می‌خواهند عکس بگیرند، مشکل فیلترینگ در کشور هم داریم، من از طرف شما می‌گوییم گردشگر که می‌آید باید سیم‌کارتی داشته باشد که با خانواده خود در ارتباط باشد، پس چگونه عکس تفریحات و یادگاری خود را از ایران بفرستند. ما یک جمله می‌گوییم با سیم کارت بدهند، همه حمله می‌کنند و افکار عمومی به اشتباه آن را با کاپیتولاسیون مقایسه می‌کند، این هیچ ربطی به کاپیتولاسیون ندارد، بلکه این نیاز اولیه گردشگر است.

او ادامه داد: من در جریان نمایشگاه گردشگری درخواست کردم برای ۱۰۰ مقام عالی رتبه که به ایران سفر می‌کنند، سیم کارت بدون فیلتر بدهند، چندین ساعت با مقامات صحبت کردم، جدل و مذاکره کردم، اما جز یکی دو نفر از مسئولان تشکل‌ها، نشنیدم دیگران درباره آن سخن بگویند. 

سیم‌کارت گردشگری اطلاعات مربوط به جاذبه‌های گردشگری ایران را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد، به اینترنت دسترسی آسان‌تری دارد و دارای مالتی مدیا، GPS و با قابلیت یک Handbook است. همچنین هزینه رومینگ تلفن همراه در ایران گران است و استفاده از سیم‌کارتی که در آن اطلاعات گردشگری ایران تجمیع شده، حتما بیشتر به کار گردشگران خواهد آمد؛ این سیم‌کارت‌ها اعتباری و با مهلت یک تا دو ماه هستند که فقط در ایران کاربرد دارند.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا