zoomit

اپل برای خروج از چین مسیر دشواری در پیش دارد

اپل برای خروج از چین مسیر دشواری در پیش دارد

مشکلات کوتاه‌مدت اپل تا حد زیادی به صبوری خریداران آیفون وابسته‌ است که سالانه سود چشمگیری وارد خزانه‌ی این شرکت می‌کنند. بااین‌حال به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، مشکل بلندمدت اپل به عوامل متعددی بستگی دارد. افزایش ناآرامی‌ها در چین روی حجم تولید محصولات اپل در این کشور اثر گذاشته است.

۶ نوامبر (۱۵ آبان)، اپل در بیانیه‌ای گفت قرنطینه‌های مربوط به ویروس کرونا در کارخانه‌ی بزرگ شهر ژنگژو که تحت مالکیت فاکسکان فعالیت می‌کند و به آیفون‌سیتی یا شهر آیفون معروف است، باعث می‌شود ظرفیت تولید آیفون‌های پرو نسل جدید افت چشمگیری کند. شرایط کارخانه‌ی ژنگژو از پانزدهم آبان تاکنون بسیار بدتر شده است.

قرنطینه‌های مربوط به ویروس کرونا اعتراضات گسترده‌ای را در چین به‌راه انداخته است و طبق اعلام ناظران بازار‌، این شرایط روی ترکیب فروش مورد‌انتظار سرمایه‌گذاران اپل تأثیر منفی می‌گذارد. سرمایه‌گذاران امیدوار بودند اپل بتواند فروش آیفون را در فصل جاری بسیار افزایش دهد.

در سه سال گذشته، اپل مدل پرو گوشی‌های سری آیفون را فروخته و توانسته است درآمد زیادی ازطریق آن‌ها کسب کند. اعمال بهبودهایی مثل قوی‌کردن دوربین و استفاده از مواد اولیه‌ی پریمیوم باعث شده است اپل حق افزایش قیمت آیفون‌های پرو را برای خودش محفوظ بداند.

افزایش ناآرامی در چین خطری بزرگ برای تمامی برندهای خارجی فعال در این کشور است

تفاوت بین آیفون‌های استاندارد و پرو در سال ۲۰۲۲ بیشتر از هر زمان دیگری است؛ جایی که اپل صرفاً در مدل‌های پرچم‌دار از تراشه‌ی جدید و داینامیک آیلند (حفره‌ی کپسولی) استفاده کرده است و مدل‌های استاندارد همچنان از طراحی و تراشه‌ی نسل قبل استفاده می‌کنند.

در‌حال‌حاضر، زمان انتظار (مدت‌زمان بین ثبت سفارش و دریافت دستگاه) برای آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس بسیار کم است و در مواقعی اپل به‌محض ثبت سفارش،‌ محصول را ارسال می‌کند. در همین حین، زمان تحویل آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس برای حدوداً یک ماه دیگر تعیین شده که در نوع خود بسیار کم‌سابقه است.

تحلیلگران غالباً می‌گویند اکثر علاقه‌مندان به آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس مشکلی با انتظار‌کشیدن ندارند؛ البته وضعیت فعلی احتمالاً باعث می‌شود تعداد زیادی از سفارش‌های فروش آیفون‌های جدید به‌جای فصل جاری در گزارش مالی فصل آینده ثبت شود.

هفته‌ی پیش، یکی از تحلیلگران شرکت سرمایه‌گذاری Credit Suisse گفت براساس برخی شواهد، احتمالاً افراد نیازمند به گوشی جدید یا کسانی که قصد دارند برای فصل تعطیلات هدیه بخرند، در‌نهایت مدل‌های استاندارد را می‌خرند. این برای اپل مشکل‌ساز است؛ چون میانگین قیمت خرید آیفون و به‌تبع درآمد این شرکت کاهش می‌یابد.

آمار فروش آیفون از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ از نگاه وال استریت ژورنال

آمار فروش آیفون از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ از نگاه وال استریت ژورنال

تاکنون، وال‌استریت هیچ تغییری در پیش‌بینی‌هایش برای فروش آیفون‌های اپل اِعمال نکرده است. برآورد تحلیلگران وال‌استریت از فروش آیفون در فصل جاری صرفاً ۱ درصد کاهش یافته است؛ البته قبل از اینکه اپل بیانیه‌ی روز ۱۵ آبان را منتشر کند.

روز گذشته، در واکنش به ناآرامی‌های چین بازار سهام با مشکلاتی مواجه شد و ارزش سهام اپل ۲٫۶ درصد افت کرد. ارزش سهام این شرکت در سال جاری میلادی ۱۸ درصد کاهش یافته و در همین بازه‌ی زمانی شاخص ترکیبی نزدک ۲۹ درصد سقوط کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • ممکن است اپل بیشتر تولید آیفون و مک را به خارج از چین منتقل کند
  • شورش در آیفون‌سیتی؛ تولید آیفون‌های پرو تا پایان امسال ۶ میلیون دستگاه افت می‌کند

ناآرامی‌های فزاینده در چین باعث شده است بسیاری از ناظران بازار به‌جای توجه به افت فروش آیفون، سؤالاتی درباره‌ی مسیر بلندمدت اپل مطرح کنند. امروزه، تمامی محصولاتی که اپل در سراسر دنیا به‌دست مشتریانش می‌رساند، تا حد زیادی در خاک چین تولید می‌شوند. در چند وقت اخیر، تنش بین چین و ایالات متحده شدت گرفته و اپل به یکی از قربانیان این شرایط تبدیل شده است.

اعتراض‌های بی‌سابقه در چین خطر حضور در بازار این کشور را برای شرکت‌های خارجی بیشتر می‌کند؛ البته اپل با بسیاری از شرکت‌های خارجی فعال در چین تفاوت بسیاری دارد. فراموش نکنید اپل باارزش‌ترین برند دنیا است و به‌حدی عظمت دارد که صرفاً به‌منظور ساخت آیفون نیازمند شهر اختصاصی است. در طول سال، فروش آیفون‌های اپل مرز ۲۳۰ میلیون دستگاه را رد می‌کند. تحلیلگر شرکت خدمات مالی بنک آو امریکا اوایل ماه جاری در یادداشتی گفت اپل با تنوع‌بخشی معنادار به تولید و کاهش وابستگی به چین سال‌ها فاصله دارد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا