zoomit

تراشه جدید مدیاتک به کابوس گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌شود؟

تراشه جدید مدیاتک به کابوس گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌شود؟

طبق گزارش‌ها، انتظار می‌رود مدیاتک پردازنده‌ی رده‌بالای دیمنسیتی ۹۳۰۰ را در ماه های پایانی ۲۰۲۳ معرفی کند؛ هرچند گفته می‌شود عملکرد این تراشه ممکن است نقص‌هایی به‌همراه داشته باشد.

ایوان بلس افشاگر باسابقه‌، در مقاله‌ کوتاهی این‌طور بیان می‌کند که Dimensity 9300 به‌خاطر ساختار هسته‌هایش، در بیشترین فرکانس‌های کاری خود گرمای زیادی تولید می‌کند. پیش از این نیز افشاگر دیگری ادعا کرده بود مدیاتک در ساخت تراشه‌ی D9300 فقط از ترکیب هسته‌های پرمصرف استفاده کرده است که باعث تولید گرما و مصرف انرژی بیشتر در این پردازنده خواهد شد.

مشکل از جایی نشئت می‌گیرد که تراشه‌ساز تایوانی، از ۴ هسته‌ی پرمصرف Cortex-X4 و ۴ هسته‌ی میانی Cortex-A720 در پردازنده‌ی D9300 استفاده کرده است؛ در حالی که تراشه‌های پرچمدار کوالکام، سامسونگ و مدل‌های قبلی مدیاتک، به‌خاطر نگرانی از گرم شدن تراشه صرفاً از یک هسته‌ی سری Cortex-X استفاده کرده‌اند. در معماری مبتنی بر ARM، ترکیبی از هسته‌های پرمصرف و کم‌مصرف در کنار هم قرار می‌گیرند تا مصرف انرژی و در نتیجه گرمای تولیدشده در حین انجام کارهای سبک‌تر را کاهش دهند.

ایوان بلس دو راه جلوی پای مدیاتک قرار می‌دهد. اول اینکه فرکانس کاری دیمنسیتی ۹۳۰۰ را به‌طور کلی کاهش دهد تا جلوی گرم شدن احتمالی آن در پردازش‌های سنگین‌تر را بگیرد؛ در این صورت باید کمی افت عملکرد تراشه را نیز بپذیرد. راه دوم این است که گزینه‌های جایگزین خود را به مشتریانش پیشنهاد دهد؛ هرچند ممکن است با عدم استقبال روبرو شود، زیرا آن‌ها به‌دنبال تراشه‌ی پرچمدار برند مدیاتک هستند.

گفته می‌شود در صورت قطعی شدن مشکل گرم‌ تراشه‌ی دیمنسیتی ۹۳۰۰، مدیاتک با تأمین‌کنندگان خود برای بهینه‌سازی عملکرد تراشه رایزنی خواهد کرد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا