zoomit

مک بوک ایر ۲۰۲۲ معرفی شد؛ تراشه M2، طراحی جدید و نمایشگری با بریدگی و یک میلیارد رنگ

مک بوک ایر ۲۰۲۲ معرفی شد؛ تراشه M2، طراحی جدید و نمایشگری با بریدگی و یک میلیارد رنگ

از نظر تاریخی WWDC رویدادی نیست که در آن محصولات سخت‌افزاری معرفی شود” اما در تاریخ استثناهایی هم وجود داشته است. برای مثال اپل از Power Mac G5، مک پرو، iPhone 3G و برخی موارد دیگر در سال‌های گذشته در جریان رویداد WWDC رونمایی کرد. در همین راستا کوپرتینویی‌ها رویداد WWDC 2022 را برای معرفی مک بوک ایر ۲۰۲۲ انتخاب کردند.

اپل می‌گوید مک بوک ایر پرفروش‌ترین لپ‌تاپ دنیا به‌شمار می‌آید و نسخه‌ی جدید آن با تراشه‌ی M2 و طراحی به‌روزشده از ماه جولای (ماه آینده‌ی میلادی) و با قیمت پایه‌ی ۱۱۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود.

طراحی مک بوک ایر M2

مک بوک ایر M2 از طراحی کاملاً متفاوتی بهره می‌برد؛ دیگر از فُرم گُوِه‌مانند نسل گذشته و لبه‌های برنده‌اش خبری نیست، اپل در مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ از لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو ۱۴ و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی الهام گرفته و آن را با لبه‌های خمیده طراحی کرده است. اولترابوک محبوب اپل در رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری و دو رنگ جدید کرم و آبی تیره به‌فروش خواهد رسید.

مک بوک ایر ۲۰۲۲ با تراشه M2

نمایی جلویی مک‌بوک ایر M2 از نمایشگری با حاشیه‌های باریک‌تر و بریدگی آیفون‌گونه میزبانی می‌کند، از طرف دیگر قطر پنل نیز اندکی افزایش یافته و از ۱۳٫۳ به ۱۳٫۶ اینچ رسیده است. اپل می‌گوید مک‌بوک ایر جدید تنها ۱۱٫۳ میلی‌متر ضخامت دارد و وزن آن اکنون با ۵۰ گرم کاهش درمقایسه‌با نسل قبل، به ۱٫۲۴ کیلوگرم می‌رسد.

مشخصات فنی مک بوک ایر M2

قلب تپنده‌ی مک بوک ایر ۲۰۲۲، تراشه‌ی M2 است که براساس ادعای اپل، قدرتی کم‌نظیر را در این اولترابوک سبک و جمع‌وجور به نمایش می‌گذارد. کوپرتینونشین‌ها می‌گویند مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ تا پنج برابر سریع‌تر از نسل آخر اینتل مک‌بوک ایر و تا ۴۰ درصد سریع‌تر از مک بوک ایر ۲۰۲۰ با تراشه‌ی M1 عمل می‌کند و در Final Cut Pro نیز تقریباً ۴۰ درصد سریع‌تر ظاهر می‌شود. همانند گذشته از فن خبری نیست و سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه کاملاً بی‌صدا کار می‌کند.

اولترابوک جدید اپل با رم‌های ۸، ۱۶، ۲۴ گیگابایت LPDDR5 و SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، یک ترابایت و دوترابایت عرضه می‌شود. توجه داشته باشید که مدل پایه‌ی مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ از نسخه‌‌ی ضعیف‌ترِ تراشه‌ی M2 با گرافیک ۸ هسته‌ای قدرت می‌گیرد؛ درحالی‌که قدرتمندترین نسخه‌ی M2 از گرافیک ۱۰ هسته‌ای استفاده می‌کند.

مک بوک ایر ۲۰۲۲ با تراشه M2

نمایشگر ۱۳٫۶ اینچی مک بوک ایر M2 همانند گذشته از پنل IPS بهره می‌برد؛ البته از فناوری Mini LED برای نورپردازی پس‌زمینه‌ی این پنل و دسترسی به روشنایی دیوانه‌وار و مشکی عمیق خبری نیست؛ پنل جدید از وضوح بسیار خوبِ ۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل بهره می‌برد، به روشنایی بیشینه‌ی ۵۰۰ نیت دست می‌یابد، فضای رنگی DCI P3 را به‌طور کامل پوشش می‌دهد و قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ را نیز دارد.

اولترا‌بوک جدید اپل دارای وب‌کم ۱۰۸۰p FaceTime HD و همچنین میکروفون‌ها و سیستم صوتی جدیدی با چهار اسپیکر است که از فناوری Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند. دوربین ۱۰۸۰p این دستگاه، وضوح دو برابری و عملکرد دو برابری در نور کم را برای این دستگاه به‌ارمغان می‌آورد.

مک بوک ایر ۲۰۲۲ درست‌مانند مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی با اتصال MagSafe عرضه می‌شود؛ بدین‌ترتیب دیگر مانند نسل گذشته، یکی از پورت‌های USB-C در اِشغال شارژر لپ‌تاپ نخواهد بود. علاوه‌بر اتصال مگ سیف، مک‌بوک ایر از دو پورت USB-C با پشتیبانی از استانداردهای USB-4، Thunderbolt 3 و DisplayPort در کنار جک ۳٫۵ میلی‌متری سازگار با هدفون‌های حرفه‌ای نیز بهره می‌برد.

مشخصات فنی مک‌بوک ایر ۲۰۲۲
نمایشگر ۱۳٫۶ اینچ با IPS LCD
۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل، ۱۶:۱۰
۵۰۰ نیت، ۶۰ هرتز، یک میلیارد رنگ
پردازنده پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای M2، لیتوگرافی ۵ نانومتری
۴ هسته‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف
گرافیک گرافیک ۸ یا ۱۰ هسته‌ای M2
۳٫۶ ترافلاپس، توان محاسباتی FP32
رم ۸، ۱۶، ۲۴ گیگابایت LPDDR5-6200
فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت، یک و دو ترابایت SSD
درگاه‌ها و اتصالات دو پورت USB-4 با پشتیبانی از Thunderbolt 3، شارژ و DisplayPort
درگاه MagSafe برای شارژ دستگاه، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، وب‌کم ۱۰۸۰p
ماژول Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0
باتری و شارژر باتری ۵۲٫۶ وات‌ساعتی، عرضه‌ی دستگاه با شارژر ۳۰ و ۳۵ واتی
پشتیبانی از شارژ سریع ۶۷ واتی
ابعاد ۱۱٫۳ × ۲۱۵ × ۳۰۴٫۱ میلی‌متر
وزن ۱٫۲۴ کیلوگرم

اولترابوک جدید اپل از باتری ۵۲٫۶ وات‌ساعتی لیتیوم-پلیمر با شارژدهی ۱۸ و ۱۵ ساعتی در پخش فیلم و وب‌گردی بهره می‌برد. مدل‌های مجهز به گرافیک ۸ و ۱۰ هسته‌ای مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ به‌ترتیب با شارژر ۳۰ و ۳۵ واتی به‌فروش می‌رسند؛ البته این دستگاه از شارژ سریع ۶۷ واتی نیز پشتیبانی می‌کند که به‌ادعای سازنده می‌تواند ظرف ۲۰ دقیقه، شارژ باتری را به ۸۰ درصد برساند.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا