مديريت ICT

خشم از تصمیم ایلان ماسک برای قطع اینترنت استارلینک قبل از حمله اوکراین به نیروهای روسیه

خشم از تصمیم ایلان ماسک برای قطع اینترنت استارلینک قبل از حمله اوکراین به نیروهای روسیه

در کتاب جدیدی که از زندگینامه ایلان ماسک، مالک شرکت‌های توییتر و اسپیس ایکس نوشته شده، آمده است که سال گذشته آقای ماسک بطور محرمانه به مهندسان استارلینک دستور داده بود که این شبکه ارتباطی را در نزدیکی سواحل کریمه خاموش کنند تا حملات پهپادهای زیردریایی اوکراین به ناوگان دریایی روسیه دچار اختلال شوند.

به گزارش نیوزلن و به نقل از یورونیوز، شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا در گزارش خود از این کتاب که به قلم والتر آیزاکسون، زندگینامه‌نویس آمریکایی نوشته شده و قرار است سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر منتشر شود، به این ماجرا پرداخته است که چگونه وقتی شهپادهای مسلح اوکراینی به اهداف خود نزدیک می‌شدند، به دلیل قطع ارتباطشان با ماهواره استارلینک، در انجام ماموریت ناکام می‌ماندند و بدون وارد کردن آسیبی به ساحل می‌رفتند.

در این بیوگرافی همچنین ادعا شده تصمیم ماسک (که باعث شد مقامات اوکراینی بار دیگر به او التماس کنند که دوباره ماهواره‌ها را روشن کند)، به این دلیل گرفته شده است که آقای ماسک «نگران بوده ولادیمیر پوتین به حملات اوکراینی‌ها با سلاح هسته‌ای پاسخ دهد».

همچنین گزارش شده که او در توجیه این رفتار خود، گفته است که اوکراین در تهدیداتش برای تحمیل یک «شکست استراتژیک» به کرملین «بیش از حد» پیش می‌رود.

پیش از این نیز در مراحل مختلف این جنگ، بارها گزارش‌هایی از تهدیدهای ماسک مبنی بر لغو ارتباطات استارلینک منتشر شده بود؛ اما این اولین بار است که ادعا می‌شود او در میانه یک عملیات ویژه، ارتباط نیروهای اوکراینی را قطع کرده است.

در این کتاب تاریخ این حمله مشخص نشده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که ماسک از این حمله تحت عنوان «مینی پرل هاربر» یاد کرده است؛ آنهم در حالی که نیروهای اوکراینی در داخل آب‌های سرزمینی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی خود فعالیت می‌کردند.

 

خشم از تصمیم ایلان ماسک برای قطع اینترنت استارلینک قبل از حمله اوکراین به نیروهای روسیه

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، در آن زمان درنهایت میخایلو فدوروف، یکی از معاونان نخست‌وزیر اوکراین از ایلان ماسک درخواست کرده است که ارتباطات ماهوارهای استارلینک را دوباره برقرار کند.

ماسک اگرچه پس از حمله روسیه به اوکراین موافقت کرد که پایانه‌های ماهواره‌ استارلینک ساخت شرکت اسپیس‌ایکس را در اختیار اوکراین بگذارد، اما گزارش شده که او پس از موفقیت کی‌یف در دفع حملات اولیه روسیه و آغاز ضدحملات، دیدگاه دیگری را مطرح کرده است.

از جمله اینکه در جریان یکی از گفتگوهایش با نویسنده این کتاب می‌گوید: «من در این جنگ چه کار می‌کنم؟ قرار نبود استارلینک در جنگ شرکت کند. بلکه برای این بود که مردم بتوانند نتفلیکس را تماشا کنند و برای مدرسه و درس خواندن آنلاین شوند و کارهای صلح‌آمیز خوبی انجام دهند، نه حملات هواپیماهای بدون سرنشین.»

استفاده از خدمات ماهواره استارلینک برای عملیات نظامی اوکراین بسیار مهم است؛ زیرا حتی زمانی که شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت نابود شده‌اند، پایانه‌های استارلینک به اوکراین اجازه می‌دهد بجنگد و به بخش‌های مختلف عملیات متصل بمانند.

هفته گذشته نیز گزارش مطالعه‌ای از سوی کمیسیون اروپا نشان داد که شبکه توییتر تحت مالکیت ماسک، نقش مهمی در انتشار تبلیغات روسیه درباره جنگ اوکراین داشته است.

بر اساس این تحقیق «در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی، جستجو و نفوذ حساب‌های تحت حمایت کرملین در توییتر بیشتر شده بود که یکی از دلایل اصلی آن، حذف استانداردهای ایمنی توییتر بوده است».

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا