zoomit

از تهران تا پاریس؛ ارتباط عجیب پیکان با یک خودرو اسپرت!

از تهران تا پاریس؛ ارتباط عجیب پیکان با یک خودرو اسپرت!

خودروسازان فرانسوی برخی از عجیب‌ترین خودروهای تاریخ را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده‌اند و نام‌های مهمی مثل شرکت رنه بونت، امروزه فراموش شده‌اند. ماترا بعدها این شرکت را خرید و اولین خودرو اسپرت موتور وسط تولید انبوه جهان را در سال ۱۹۶۲ به نام دی‌جت به بازار عرضه کرد؛ خودرویی که از پیشرانه‌ی رنو استفاده می‌کرد.

در سال ۱۹۷۰، ماترا با سیمکا (یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان فرانسوی در آن سال‌ها که شبکه‌ی نمایندگی گسترده‌ای داشت) همکاری کرد. نتیجه، توسعه‌ی خودرو اسپرت اقتصادی جدیدی به نام باگیرا بود.

یکی از ویژگی‌های جالب باگیرا، استفاده از چراغ‌های عقب پیکان بود. داستان این اشتراک به کرایسلر برمی‌گردد؛ شرکتی که قصد داشت وارد بازار اروپا شود و در دهه‌ی ۶۰ به‌تدریج سهام شرکت سازنده‌ی اصلی پیکان یعنی گروه روتس بریتانیا و همین‌طور شرکت سیمکا را خرید.

کرایسلر تا سال ۱۹۶۳ سهام خود در سیمکا را به ۷۷ درصد رساند و یک سال بعد کنترل کامل گروه روتس را هم در دست گرفت و باعث شکل‌گیری شرکتی به نام کرایسلر اروپا در سال ۱۹۶۷ شد که درواقع از ادغام گروه روتس و سیمکا تشکیل شده بود. درنتیجه، بین خودروهای مختلف کرایسلر اروپا اشتراکات زیادی دیده می‌شد.

در ایران، پیش از انقلاب حدود یک دهه از آغاز تولید پیکان (با نام اصلی هیلمن هانتر) محصول گروه روتس می‌گذشت. در همان دوران، ایران ناسیونال (ایران‌خودرو کنونی) پروژه‌ی به‌روزرسانی پیکان را کلید زد.

مقاله‌های مرتبط

به‌روزرسانی پیکان به کرایسلر سپرده شد و این شرکت از قطعات ظاهری سیمکا ۱۳۰۷ (محصول جدیدی که در سال ۱۹۷۵ توسط کرایسلر اروپا معرفی شده بود)، برای فیس‌لیفت پیکان استفاده کرد. این قطعات شامل مواردی مثل چراغ‌های جلو و عقب و غربیلک فرمان می‌شد. از سوی دیگر، در فیس‌لیفت سال ۱۹۷۶ باگیرا هم از همان چراغ‌های عقب سیمکا ۱۳۰۷ استفاده شد تا چراغ‌هایی یکسان در ایران روی پیکان و در فرانسه روی یک خودرو اسپرت قرار بگیرد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا