zoomit

با ولفین آشنا شوید: دو رگه حاصل پیوند دو گونه از آب‌بازسانان

با ولفین آشنا شوید: دو رگه حاصل پیوند دو گونه از آب‌بازسانان

ولفین، حیوانی هیبریدی یا دو رگه است که از پیوند بین گونه‌های مختلف آب‌بازسانان، دلفین بینی‌بطری معمولی و نهنگ دندان‌کلفت یا دلفین سیاه، متولد شده است. با این حال، این حیوان هیبریدی تنها نمونه‌ی شناخته شده از آمیختگی گونه‌های مختلف ثبت شده در راسته‌ی حیوانات هیبریدی نیست. از هیبرید نارلوگا (پیوند ناروال یا نهنگ دریایی قطب شمال و ماهی خاویار بلوگا) گرفته تا هیبرید دلفین‌ها، در دهه‌های اخیر نمونه‌های انگشت‌شماری از هیبرید گونه‌های آب‌بازسانان به ثبت رسیده است.

اولین ولفین شناخته شده در سال ۱۹۸۱ در پارک سی‌ورلد توکیو به دنیا آمد، اما پس از ۲۰۰ روز مرد. در سال ۱۹۸۵، هیبرید ماده‌ی جوان دیگری به نام ککایمالو پس از «جفت‌گیری برنامه‌ریزی‌نشده» یک نهنگ دندان‌کلفت نر به نام لنویی و یک دلفین بینی‌بطری اقیانوس اطلس ماده به نام پونائلی متولد شد.

جان بلانچارد، سخنران پارک سی‌ورلد توکیو در سال ۱۹۸۶ به‌نقل از آی‌اف‌ال‌ساینس گفت: «کادر آموزشی به محض تولد نوزاد به موضوع شک کردند. او از دلفین‌های دیگر تیره‌تر بود و بینی‌اش انگار بریده شده بود.»

ولفین ککایمالو از نظر فنی هیبرید دلفین و نهنگ محسوب نمی‌شد، زیرا نهنگ دندان‌کلفت برخلاف نامش در واقع دلفین سیاه و یک نوع دلفین است. با این حال این دو حیوان از دو گونه‌ی ‌کاملاً مجزای دلفین هستند؛ یعنی ککایمالو نمونه‌ای از یک هیبرید واقعی بود.

تولد هیبریدهای آب‌بازسانان با توجه به تفاوت اندازه‌ی بالای بین دو گونه‌ی والد، بسیار شگفت‌انگیز بود. دلفین‌های بینی‌بطری معمولی فقط دو متر طول دارند در حالی که طول نهنگ دندان‌کلفت نر می‌تواند حتی بیشتر از پنج متر باشد. از قرار معلوم، خلق این نسل هیبریدی به چندین اعجاز فیزیکی مؤثر نیاز دارد.

گفته می‌شود که این دو گونه هم در اسارت و هم خارج از اسارت با یکدیگر پیوند نزدیکی دارند. محققان قبلاً گزارش داده بودند که دلفین‌های بینی‌بطری معمولی و نهنگ‌های دندان‌کلفت اغلب در طبیعت به همراه یکدیگر دیده می‌شوند، با هم طبیعت‌گردی می‌کنند و به دنبال غذا می‌گردند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا