zoomit

پروژه بلندپروازانه جدید چین؛ چاپ سه‌بعدی سد ۱۸۰ متری بدون دخالت نیروی انسانی

پروژه بلندپروازانه جدید چین؛ چاپ سه‌بعدی سد ۱۸۰ متری بدون دخالت نیروی انسانی

مهندسان چینی قصد دارند ایده‌های مقاله‌ای پژوهشی را به بزرگ‌ترین پروژه چاپ سه‌بعدی در جهان تبدیل کنند. مقام‌های مسئول این پروژه می‌خواهند برای ساخت نیروگاه برق‌آبی یانگچو در فلات تبت، ساخت‌وساز کاملاً خودکار سد بزرگی به ارتفاع ۱۸۰ متر را در مدت دو سال به‌طور کامل با ربات‌ها به پایان ببرند.

به‌گزارش وب‌سایت ساوت چاینا مورنینگ پست، مقاله‌ی یادشده که ماه گذشته در نشریه‌ی دانشگاه چینهوا منتشر شد، طرح کلی برنامه‌ی ساخت سد یانگچو را شرح می‌دهد. پژوهشگران آزمایشگاه ارشد دولتی علوم آبی و مهندسی در دانشگاه چینهوا در پکن می‌گویند سد برنامه‌ریزی‌شده برای ساخت روی رود زرد درنهایت سالانه نزدیک به پنج‌میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.

در‌حال‌حاضر، سد وزنی برق‌آبی سه‌دره که روی رود یانگ‌تسه ساخته شده، بزرگ‌ترین نیروگاه برق جهان ازنظر تولید انرژی محسوب می‌شود. بااین‌حال، به‌سختی می‌توان گفت کدام هدف چینی‌ها بلندپروازانه‌تر است: این حقیقت که پژوهشگران قصد دارند محوطه‌ی سد را به‌نحو مؤثر به پروژه‌ی چاپ سه‌بعدی عظیم تبدیل کنند یا پروژه در هر مرحله از فرایند ساخت با به‌کارگیری کامل ربات‌ها، کارگران انسانی را حذف می‌کند.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، در فرایند چاپ سد، ماشین‌آلات مصالح ساختمانی را به محوطه‌ی کار می‌رسانند و سپس بولدوزرها و فینیشرها و غلتک‌های بدون سرنشین، سد را لایه‌به‌لایه شکل خواهند داد. حسگرهای روی غلتک‌ها سامانه‌ی هوش مصنوعی را از استحکام و پایداری هر‌یک از لایه‌‌های چاپ سه‌بعدی‌شده تا رسیدن به ارتفاع ۱۸۰ متر آگاه نگاه خواهند داشت. سد چاپ سه‌بعدی‌شده‌ی چین از‌نظر ارتفاع تقریباً هم‌اندازه‌ی سد امیرکبیر کرج خواهد بود.

با بزرگ‌ترین سازه‌های چاپ سه‌بعدی‌شده‌ی کنونی که حدود ۶ متر ارتفاع دارند (از خانه‌های مسکونی در چین تا ساختمانی اداری در دوبی)، اجرای پروژه‌های چاپ سه‌بعدی همچنان رو‌به‌‌گسترش است. ما قبلاً دیوار حائلی تقریباً ۵۰۰ متری در چین و ساختمان‌های مسکونی و اداری مختلف در سرتاسر جهان و به‌تازگی پادگان‌های چاپ سه‌بعدی‌شده‌ی ارتش ایالات متحده را در فورت‌بلیس تگزاس مشاهده کرده بودیم.

مقاله‌های مرتبط:

  • افزایش ساخت سد و تولید انرژی برق آبی؛ تهدیدی بزرگ برای رودها
  • آیا چین می‌تواند به یک ابرقدرت علمی تبدیل شود

لیا تیانیون، نویسنده‌ی اصلی مقاله، می‌گوید سامانه‌ی هوش مصنوعی مرکزی ضمن حذف نگرانی‌ها از ایمنی نیروی کار و خطای انسانی از کل فرایند، فعالیت بی‌دردسر و مؤثر خط مونتاژ رباتیک و چاپ سه‌بعدی در محوطه‌ی ساخت سد را امکان‌پذیر می‌کند. این شیوه‌ی کار می‌تواند تحویل مؤثر مصالح ساختمانی و دقت موردنیاز برای حفظ هر لایه از سد در یک راستا و سطح را تضمین کند.

با وجود مجموعه‌ای رو‌به‌گسترش از پروژه‌های چاپ سه‌بعدی در سرتاسر جهان، اگر چین بتواند پروژه‌ی سد جدیدش را با مدیریت سامانه‌ی هوش مصنوعی و کنترل ناوگانی از ربات‌ها در دو سال با موفقیت به‌پایان ببرد، آن‌گاه ممکن است زمینه برای اجرای پروژه‌های آتی ساخت‌وساز با هوش مصنوعی و چاپ سه‌بعدی هموار شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا