zoomit

«فصل بیت کوین» واقعی است یا یک نظریه حداکثری؟

از آنجا که ارزش بیت کوین (BTC) به‌مدت دو هفته‌ی متوالی همچنان در بالای آستانه‌ی روانی و بسیار مهم ۶۰ هزار دلار قرار دارد، به‌نظر می‌رسد یک صدای فزاینده، نشان‌دهنده‌ی آن است که شاید بازار در میانه‌ی «فصل بیت کوین» دیگری قرار دارد.

این ایده اساسا به یک دوره‌ی زمانی اشاره دارد که در آن، سرمایه‌ی موجود در بازار از آلت‌کوین‌های مختلف به ارز دیجیتال شماره یک جهان تزریق می‌شود و این وضعیت تا زمانیکه سرمایه مجددا به بازگشت به آلت‌کوین‌های مختلف سرازیر شود، ادامه خواهد یافت.

وب‌سایت کوین تلگراف، برای ارزیابی اینکه آیا چنین مفهومی واقعا وجود دارد یا خیر، با کادان استادلمن، مدیر ارشد فناوری کومودو (یکی از ارائه‌دهندگان فناوری‌های منبع‌باز) مصاحبه کرده است. به‌نظر استادلمن، پدیده‌ی فصل بیت کوین واقعیت داشته و ظاهرا روی روان‌شناسی بازار تأثیر زیادی دارد. در ادامه بخشی از صحبت‌های استادلمن را در مورد فصل بیت کوین مرور می‌کنیم:

بیت کوین برای پول‌های نهادی جدیدی که وارد فضای ارزهای دیجیتال می‌شود، به‌عنوان «گزینه‌ای مطمئن» تلقی می‌شود؛ زیرا رهبر ارزش بازار است. ریسک این گزینه کم‌تر در نظر گرفته می‌شود، اما شانس آن برای بازدخی بالا نیز کم‌تر است، زیرا برای اثرگذاری روی قیمت در هر جهت، به خریدهای بزرگ نهنگ‌های متعدد نیاز است.

استادلمن در ادامه اعلام کرد که چشم‌انداز کلی برای سرمایه‌گذاران خرده‌ نسبتا متفاوت است، زیرا اکثر این افراد به‌طور کلی به‌دنبال پیدا کردن آلت‌کوین‌هایی هستند که نرخ بازدهی سود آن‌ها می‌توان به ۱۰ یا حتی ۱۰۰ برابر برسد؛ حتی در شرایطی که این استراتژی در بلندمدت، بسیار مخاطره‌آمیز محسوب شود. او همچنین اشاره کرده است که رسیدن ارزش آلت‌کوین‌ها به یک سطح قیمتی مشخص، امری اجتناب‌ناپذیر است و این سود به ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین یا استیبل‌کوین‌ها که نوسان کم‌تری دارند، باز خواهد گشت.

مروری به روایت «فصل بیت کوین»

بیت کوین

به عقیده‌ی راس میدلتون، مدیر مالی پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز DeversiFi، هر زمان بیت کوین شروع به حرکت به سمت بالا کند، معمولا سرمایه‌ی موجود در آلت‌کوین‌ها و توکن‌های کوچک‌تر را به‌خود اختصاص داده و در نتیجه اکثر معامله‌گران دوباره به سمت بیت‌ کوین حرکت می‌کنند.

در هر چرخه‌ی صعودی، پول ابتدا به بیت کوین تزریق و پس از آن به آلت‌کوین‌ها، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، گیم‌فای، امور مالی غیرمتمرکز و حتی استیبل‌کوین‌ها سرازیر خواهد شد

متعاقبا هنگامی که بیت کوین شروع وارد مرحله‌ی رنج شود (تراز شدن یا اصلاح قیمت) معامله‌گران مجددا به‌سمت آلت‌کوین‌ها روی خواهند آورد تا زمانیکه جریان وجوه آنقدر زیاد شود که این آلت‌کوین‌ها از توکن‌های بزرگ‌تر، سبقت بگیرند. ارزش بیت کوین معمولا با انحلال معامله‌گرانی که از اهرم در معاملات خود استفاده می‌کنند، به‌میزان درخورتوجهی کاهش پیدا می‌کند و سپس کل چرخه دوباره از اول آغاز خواهد شد و بیت کوین به‌تدریج دوباره به‌سمت بالا حرکت می‌کند.

وس لویت، رئیس استراتژی آزمایشگاه‌های تِتا (Theta) که یک شرکت فعال در زمینه‌ی پخش ویدئویی مبتنی بر بلاک‌چین است، با ارائه‌ی یک برداشت منحصر‌به‌فرد از این موضوع، به کوین‌ تلگراف اعلام کرده است که نظریه‌ی فصل بیت کوین معتبر است و می‌توان آن را شکل بدون چرخش بخش، در نظر گرفت؛ شرایطی که به‌طور سنتی در بازار سهام نیز مشاهده می‌شود. لویت در این‌ رابطه گفت:

این نشانه‌ی دلگرم‌کننده‌ای است که حتی در بخش‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال، شاهد چرخه‌های گرانول‌ (دانه‌ای) هستیم؛ به‌عنوان مثال بین امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، پروتکل‌های لایه‌ی یک، توکن‌های مبادله و غیره. این یعنی سرمایه‌گذاری در رمز ارزها پیچیده‌تر می‌شود.

کاترین دنگ، نایب رئیس صرافی ارز دیجیتال MEXC Global به کوین تلگراف گفت که دیدگاه مشابهی در این زمینه دارد؛ این یعنی در هر چرخه‌ی صعودی، پول ابتدا به بیت کوین تزریق و پس از آن به آلت‌کوین‌ها، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، گیم‌فای، امور مالی غیرمتمرکز و حتی استیبل‌کوین‌ها سرازیر خواهد شد. وی در بخشی از توضیحات خود گفت:

محرک این جریان‌ها، نوآوری است. به‌عنوان مثال، نوآوری‌های خرد مثل COMP که استخراج نقدینگی را معرفی می‌کند یا AXS که یک پلتفرم بازی بلاک‌چینی برای کسب درآمد ارائه داده است.

همه با نظریه‌ی «فصل بیت کوین» موافق نیستند

بیت کوین

نیک مرتن، مدیرعامل پلتفرم معاملات ارز دیجیتال دیجی‌فاکس و خالق کانال یوتیوب DataDash که محوریت آن رمزنگاری است، به کوین تلگراف گفته است، اگرچه دوره‌های درخورتوجهی وجود دارد که تسلط بیت کوین افزایش پیدا می‌کند و آلت‌کوین‌ها جایگاه خود را از دست می‌دهند، اما وی شخصا به چنین روایت‌هایی توجه ندارد. او در توضیح موضع خود خاطرنشان کرد:

آلت‌کوین‌ها در آخرین چرخه و همچنین در چرخه‌ی فعلی از بیت کوین پیشی گرفتند. با توجه به بازارهای مقیاس و اینکه همیشه فرصت‌های هیجان‌انگیز جدیدی در بازار آلت‌کوین‌ها وجود خواهد داشت، توجیه اینکه در بازارهای صعودی، سرمایه عمدتا به بیت کوین تزریق شود، دشوار است. به عقیده‌ی من، ایده‌ی «فصل بیت کوین» دوام نخواهد آورد.

وی همچنین استدلال کرده است که بازار هنوز واقعا شاهد یک فصل جایگزین واقعی نیست، اگرچه در سال ۲۰۲۱، تسلط آلت‌کوین‌ها یا رشد کرده یا سطح حمایتی عمومی خود را به‌خوبی نگه داشته است. او در ادامه اشاره کرده که به اعتقاد وی، تسط آلت‌کوین در این چرخه تا ۷۵ درصد رشد خواهد کرد؛ یعنی در فاصله‌ی زمانی بین بلوغ پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز و پروتکل‌های لایه یکِ درحال ظهور.

یکی از سخن‌گویان بایننس که نخواسته نامش فاش شود نیز دیدگاه مشابه با دیدگاه مرتن دارد. وی در گفت‌وگو با کوین تلگراف اعلام کرده است که شواهد کافی برای اثبات روایت فصل بیت کوین وجود ندارد. او در توضیحات خود گفت:

بیت کوین بیش از ۴۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و بنابراین زمانیکه ارزش آن افزایش پیدا می‌کند، توجه افراد زیادی به آن جلب خواهد شد و در این شرایط ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران به سمت این ارز دیجیتال روی آورده یا از آن خارج شوند. با افزایش سرعت پذیرش ارزهای دیجیتال در سطح جهان، سرمایه‌گذاران و افراد بیشتری وارد بازار خواهند شد. هنگامی که افراد بیشتری نسبت به خرید بیت کوین اقدام کنند، قیمت این رمز ارز صرفا به‌دلیل عرضه‌ی محدودش، افزایش می‌یابد.

چرخه‌ی فعلی بیت کوین چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

بیت کوین

از نظر دنگ، افراد به‌دنبال پاسخ این سؤال هستند که چرخه‌ی صعودی و ادامه‌دار بیت کوین چه زمانی به پایان خواهد رسید. وی در ادامه‌ی توضیحات خود گفت، به‌نظر می‌رسد شاخص‌های فنی نشان‌دهنده‌ی این است که احتمالا در میانه‌ی یک چرخه‌ی فعال هستیم. او همچنین اظهار داشته که آلت‌کوین‌هایی مثل شیبا (SHIB) در طول چرخه‌ی فعلی، عملکرد خیلی خوبی از خود نشان داده است که این مورد نشان می‌دهد حتی در یک بازار تحت سلطه‌ی بیت کوین، همیشه پول‌هایی وجود دارد که به سایر آلت‌کوین‌ها سرازیر می‌شود. در ادامه بخشی از توضیحات دنگ را مرور می‌کنیم:

با راه‌اندازی ETF بیت کوین (صندوق‌های قابل معامله در بورس)، افزایش مشارکت بسیاری از شرکت‌های عمومی و همچنین گسترش فضای آثار هنری NFT، نقدینگی در کل بازار بهبود یافته است. امکان دارد شاهد حرکت‌های اصلاحی بیشتری بین ارزهای دیجیتال باشیم و در یک چرخه‌ی، همیشه نمی‌توان فقط رو به جلو حرکت کرد.

لویت معتقد است که فقط به این دلیل که برخی از آلتکوین‌ها مانند LINK و SHIB در حال حاضر به خوبی کار می‌کنند، به این معنی نیست که چرخه فعلی بیت‌کوین به این زودی پایان می‌یابد و اضافه می‌کند که تا زمانی که پول سازمانی و پذیرش افزایش می‌یابد، روند جاری ادامه خواهد داشت.

وی به حالت طنزآمیزی گفت: «تلاش برای تشخیص وضعیت بازار ارزهای دیجیتال با مطالعه‌ی SHIB، کمی شبیه تلاش برای پیش‌بینی S&P 500 براساس نحوه‌ی معامله‌ی GME است.

استادلمن نیز معتقد است، تعیین اینکه چرخه‌ی صعودی بیت کوین چه زمانی پایان خواهد یافت و چه زمانی شاهد یک فصل جدید و جایگزین خواهیم بود، بسیار دشوار است؛ به‌خصوص اینکه هر زمان بیت کوین عملکرد خوبی را شروع کند، کل بازار با این ارز دیجیتال به روند صعودی ادامه خواهد داد. با‌این‌اوصاف، وی پذیرفته است که همیشه موارد دور از دسترسی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها معمولا به‌واسطه‌ی تجمع نهنگ‌ها هدایت می‌شود. وی در این رابطه گفت:

در ۲۳ سپتامبر اعلام شد که همه‌ی ۵۰ تریلیون SHIB اهدا شده برای امداد رمزنگاری کووید هند به USDC تبدیل شده است که ترس از هرگونه فروش بازار در مقیاس مشابه را کاهش داد. به‌دنبال آن، خرید بزرگی به ارزش ۶ تریلیون SHIB (که ارزش دلاری آن در این لحظه بیش از ۲۷۰ میلیون دلار است) در ۳۰ سپتامبر انجام شد. این یعنی که هر ارز دیجیتال از روایت «فصل بیت کوین» و «فصل آلت‌کوین» پیروی نمی‌کند.

آینده غیرقابل پیش‌بینی باقی خواهد ماند

بیت کوین

نمی‌توان انکار کرد که بازار ارزهای دیجیتال طی دو سال گذشته به بلوغ زیادی رسیده است؛ شرایطی که به اعتقاد سخن‌گوی بایننس، جدای از نظریه‌ی فصل بیت کوین، روایت‌های جدیدتری به‌وجود آورده است. به‌عنوان مثال آن‌ها بر این باواند که غیر از پولی که فقط به بیت کوین وارد یا از آن خارج می‌شود، بازار امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و NFT نیز امروزه به‌عنوان دامنه‌های مستقل، فعالی خود را آغاز کرده‌اند.

در نهایت آن‌ها تأکید کردند با توجه‌به این واقعیت که تعداد آلت‌کوین‌ها هر روز درحال افزایش است، پیش‌بینی اینکه بازار در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به‌کدام سمت پیش خواهد رفت، بسیار دشوار است.

عملکرد حوزه‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال مثل سایر بازارهای سرمایه‌گذاری، اکنون براساس عوامل بی‌شمار، منحصر‌به‌فرد است. اظهار نظر در مورد آلت‌کوین‌ها دشوار است؛ زیرا تعداد زیادی از این نوع رمز ارزها وجود دارد و قطعا نمی‌توانیم همیشه مسیر حرکت آن‌ها را پیش‌بینی کنیم.

نظر شما در مورد «فصل بیت کوین» چیست؟ آیا با این ایده موافقید؟

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا