zoomit

آمریکا صادرات تجهیزات تولید تراشه به چین را ممنوع می‌کند

آمریکا صادرات تجهیزات تولید تراشه به چین را ممنوع می‌کند

واشینگتن در حال آماده‌سازی قوانین جدیدی برای جلوگیری از صادرات دستگاه‌های پیشرفته‌ی تولید تراشه به چین است؛ حرکتی که باتوجه‌‌‌‌به دستیابی شرکت‌های تولیدکننده‌ی آسیایی به فناوری ساخت مستقل نیمه‌رساناهای کمتر از ۱۴ نانومتر بیهوده به‌نظر می‌رسد.

دولت بایدن در حال آماده‌کردن محدودیت‌های سخت و جدیدی علیه صنعت تولید تراشه‌ی چین است. وزارت بازرگانی آمریکا پس از ارسال نامه‌هایی موسوم به is informed به تعدادی از شرکت‌های این کشور در اوایل سال جاری، تصمیم گرفته است این نامه‌های جداگانه را به پیامی بزرگ‌تر برای چین تبدیل کند:

به شما اجازه‌ی سوءاستفاده از دانش و فناوری کامپیوتری پیشرفته‌ی کشور‌مان برای دستیابی به مقاصدتان را نخواهیم داد.

مدتی قبل نامه‌های مذکور به شرکت‌های KLA Corp و Lam Research Corp و Applied Materials Inc ارسال و پس از مدتی صحت آن‌ها تأیید شد. وزارت بازرگانی آمریکا از این سه شرکت خواسته است تا صادرات ماشین‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ی تولید نیمه‌رساناهای کمتر از ۱۴ نانومتر را به چین متوقف کنند. بر‌‌این‌اساس، تنها فروشندگانی که موفق شده‌اند مجوز صادرات را از واشینگتن اخذ کنند، حق دارند تجارتشان را با پکن ادامه دهند.

پیش‌تر نیز واشنگتن انویدیا و AMD را وادار کرده بود تحریم‌هایی علیه شرکت‌های چینی با موضوع ممنوعیت فروش شتا‌ب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته اعمال کنند. اکنون چینی‌ها نگران‌اند که وزارت بازرگانی نامه‎‌های ارسال‌شده را به‌تدریج به قوانینی تبدیل کند که کل صنعت نیمه‌رسانای آمریکا ناچار به اطاعت از آن باشند.

واشینگتن از نامه‌های موسوم is informed برای اجتناب از روند طولانی قانون‌گذاری استفاده می‌کند تا قوانین کنترلی خود را سریع‌تر به‌‌اجرا درآورد؛ ولی محدودیت‌های آن فقط شامل شرکت‌هایی است که نامه را دریافت کرده باشند.

همچنین، شرکت‌های اینتل و Cerebras Systems که مانند AMD و انویدیا درزمینه‌ی تولید شتا‌ب‌دهنده‌های هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، در حال بحث و بررسی محدودیت‌های جدید صادراتی هستند. شرکت‌های تولیدکننده‌ی ثانویه مثل دل و سوپرمیکرو و HPE نیز که به‌ فروش سرورهای مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی A100 Ampere انویدیا مشغول‌اند، قوانین جدید را زیر‌نظر گرفته‌اند.

شرکت تولیدکننده تراشه SMIC

اگرچه دولت بایدن هنوز موضع رسمی خود را اعلام نکرده، یکی از مقام‌های ارشد ایالات متحده اعلام کرده است که وزارت بازرگانی همواره مقررات نامه‌های is informed را به‌تدریج به قوانین رسمی تبدیل می‌کند. دولت باید می‌کوشد توانایی تولید مستقل فناوری‌های پیشرفته‌ی محاسباتی چین را از بین ببرد؛ ولی با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به قابلیت شرکت بزرگ آسیایی SMIC در ساخت تراشه‌های ۷ نانومتری، به‌نظر می‌رسد اقدامات مذکور هیچ نتیجه‌ای برای آمریکایی‌ها نداشته باشد.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا