معاون وزیر ارتباطات: ۳۰ درصد از دامنههای دنیا خارج از دسترس IPهای ایرانی است

معاون وزیر ارتباطات: ۳۰ درصد از دامنههای دنیا خارج از دسترس IPهای ایرانی است
بسیاری از حملات DDoS که با سوءاستفاده از گوشی کاربران ایرانی انجام شده باعث میشود سرویسدهندههای خارجی IP ایران را مسدود کنند
حملههایی که با سوءاستفاده از دستگاههای کاربران ایرانی انجام میشود یک پیامد بسیار جدی و نامطلوب دارد که اکبری آن را این طور توضیح میدهد: «بسیاری از این حملات موجب میشود بعضی سرویسدهندههای خارجی IP ایران را در سطح شبکه مسدود کنند. این باعث شده درصد قابل توجهی از دامنههای خارجی به دلیل آلودگی از دسترس IPهای ایرانی خارج شوند.»
او با اشاره به ایجاد این مشکل برای کاربران ایرانی، توضیح میدهد که این مورد هم به انواع محدودیتهای موجود برای ما دامن زده و میزان دامنههای خارجی که از دسترس کاربران با IP ایران دور است، را به ۳۰ درصد میرساند:
بخشی از دامنههای خارجی با سیستم فیلترینگ خودمان محدود میشود، یک بخش به دلیل تحریم و بخشی از آنها هم به دلیل آلودگیها از دسترس خارج میشوند. مجموع اینها باعث میشود ۳۰ درصد از دامنههای دنیا از دسترس IPهای ایرانی خارج است. یعنی امروز اگر کل فیلترینگ را برداریم بخشی که مربوط به تحریم و آلودگیها، که حدود ۲۰ درصد خواهد بود، پابرجا باقی میماند.
– بهزاد اکبری، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات
موضوع تحریمها اما فقط دسترسی به سرویسها را محدود نمیکند. معاون وزیر ارتباطات به موانعی اشاره میکند که تحریمها برای توسعه شبکه زیرساخت ایجاد کردهاند و دسترسی را هم دشوار میکنند. اکبری میگوید:
«تحریمها هم روی سرعت توسعه تاثیر میگذارد و هم هزینههای لازم برای توسعه را افزایش میدهد. اگر تحریمها را نداشتیم میتوانستیم از وندورهای متعددی استفاده کنیم، رقابت بیشتری در مناقصههای بیشتری ایجاد میشد و دسترسی به تکنولوژیهای پیشرفتهتر راحتتر میشد.»
از بخش خصوصی حمایت میکنیم تا بتوانند در بازار خودمان رشد کرده و بعد به بازارهای خارجی راه پیدا کنند
البته مدیرعامل شرکت زیرساخت در ادامه تاکید میکند که این شرکت در این زمینه هم اقداماتی داشته است. حمایت از بخش خصوصی داخلی برای توانمند شدن آنها یکی از این اقدامات است چون اکبری معتقد است «حتی در شرایط غیر تحریم هم بخش خصوصی توانمند میتواند به کمک ما بیاید. بنابراین، ما از بخش خصوصی حمایت میکنیم تا بتوانند در بازار خودمان رشد کرده و بعد به بازارهای خارجی دست پیدا کنند. حضور بخش خصوصی در توسعه هم به ما قدرت چانهزنی میدهد.»
به گفته او، اکنون وزارت ارتباطات در بخش تجهیزات از محصولات داخلی استفاده میکند و برای مثال این تجهیزات را در لایه انتقال به کار میبرد. البته معاون وزیر ارتباطات در ادامه تاکید میکند که استفاده از محصولات داخلی باعث نمیشود که از محصولات خارجی استفاده نشود:
ما فقط بر محصولات بومی تکیه نمیکنیم چون به لحاظ راهبردی این اتفاق به ضرر تولیدکنندگان داخلی است. بهتر است این شرکتها بعد از رشد بتوانند با فناوریهای روز رقابت کنند. ضمن این که نباید زیرساختهای کشور را از فناوریهای پیشرفته روز محروم کنیم. بنابراین، از بومیها حمایت میکنیم و در کنار آن، باید فناوریهای پیشرفته را هم در شبکه داشته باشیم.
– بهزاد اکبری، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات
به گفته او، این موضوع باعث میشود هم تیمهای فنی داخل کشور با این فناوریها آشنا شوند و هم توقعاتشان از محصولات بومی را بالا ببرند تا این محصولات بومی R&D خود را تقویت کرده و بتوانند محصولات بهروزتری را به اکوسیستم تحویل بدهند.
میتوانیم به رفع محدودیتها امیدوار باشیم؟
دولت چهاردهم با ایده و وعده رفع محدودیتها روی کار آمده و تا امروز موفق به برداشتن فیلترینگ دو پلتفرم شده است. با این حال، دستکم در طرح ۳۲ بندی رفع فیلترینگ که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده برنامه مشخص و زمانبندی دقیقی درباره برداشتن محدودیت سایر پلتفرمها اعلام نشده است.
بیشتر بخوانید:
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره احتمال و امید به رفع محدودیتها میگوید: «اگر رویکرد توسعه و رشد سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی داشته باشیم، باید این محدودیتها را برطرف کنیم. بدون حل این مسائل نمیتوانیم انتظار رشد اقتصاد دیجیتال و رسیدن به هدف ترسیمشده در برنامه هفتم توسعه را داشته باشیم.»
اکبری معتقد است که پتانسیل کشور خیلی فراتر از هدفگذاری برنامه هفتم است اما محقق کردن این اهداف مستلزم این است که شادابی به اکوسیستم دیجیتال کشور برگردد. او در ادامه اضافه میکند: «اگر این شادابی به اکوسیستم برگردد، کمکم از حالت فعلی بیرون آمده و فعالتر شود و به فراتر از بازار داخلی فکر کند این اهداف و فراتر از اینها قابل تحقق است.»
منبع : زومیت