zoomit

جشنواره وب و موبایل ۱ دی تا ۲۱ اسفند برگزار می‌شود

شورای سیاست‌گذاری جشنواره وب و موبایل ایران اعلام کرد به‌دلیل حواشی سال گذشته برای این جشنواره، چهاردهمین دوره خود را با برخی تغییرات برگزار خواهد کرد. شورای سیاست‌گذاری جشنواره وب و موبایل ایران با اظهار تأسف از حواشی پیش آمده در رویداد سال گذشته، ابراز امیدواری کرده که با تغییرات در نظر گرفته شده بتواند چهاردهمین سال جشنواره وب و موبایل ایران را کم‌نقص‌تر از سال‌های گذشته برگزار کند.

این شورا در بیانیه خود، ابتدا به شرایط سخت دو سال گذشته ازجمله مهاجرت گسترده‌ی نیروی انسانی متخصص، همه‌گیری بیماری کرونا و طرح صیانت اشاره کرده و ادامه داده که جشنواره وب و موبایل ایران همواره برای ایجاد نقطه اتصالی بین بخش خصوصی و بخش دولتی و حاکمیتی تلاش کرده است.

در این قسمت بیانیه می‌خوانیم:

جشنواره تلاش داشت با شفاف‌سازی فضای کسب‌وکارهای اینترنتی بتواند گامی در راستای کاهش موانع این کسب‌وکارها بردارد.

روزهای سخت متهم کردن استارتاپ ها به خروج از خط قرمزها به سر رفت و شاید مشکلات خاص خود را برای برخی ایجاد کرد. اما تلاش‌ها و مداومت‌ها سبب شکوفا شدن فضای کسب‌وکارهای اینترنتی، ورود بسیاری از سازمان‌های دولتی و حاکمیتی به فضای استارتاپی و سرمایه‌گذاری در این حوزه شد.

شورای سیاست‌گذاری جشنواره وب و موبایل درادامه اضافه کرده که طرح صیانت، «افکار عمومی و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ اکوسیستم آنلاین ایران را در ابهام و نگرانی فرو برده است؛ نگرانی‌ای که تا امروز پاسخ‌های طراحان و مدافعان این طرح، بر میزان آن افزوده است.» این شورا می‌گوید حتی اگر قبول کنیم طرح صیانت با نیت خیر نوشته شده باشد، قطعا چرخه‌ی خدمات کسب‌وکارهای آنلاین را با توقف و تزلزل رو‌به‌رو می‌کند.

این شورا می‌گوید باوجود این نگرانی‌ها، از ابتدای امسال تصمیم بر برگزاری دوباره جشنواره نبوده اما درنهایت تصمیم بر ادامه راه با هدف کمک به اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی ایران گرفته شد. بااین‌حال تصمیم گرفته شده که برخی قوانین برگزاری جشنواره و برنامه‌ها، امسال متفاوت باشد؛ این برنامه‌ها شامل موارد زیر است:

طرح صیانت و حمایت از اکوسیستم استارتاپی

«جشنواره وب و موبایل ایران با توجه به رسالت خود برای حمایت از اکوسیستم استارتاپی و کسب‌وکارهای آنلاین، بر خود واجب می‌داند در چارچوب قانون از تمام ظرفیت‌های لازم برای آگاهی بخشی اثرات این طرح روی کسب و کارهای آنلاین به نمایندگان مجلس، استفاده کرده و فضایی را ایجاد کند تا نگرانی‌های تمام اجزای اکوسیستم استارتاپی ایران به عنوان ذی نفعان اصلی این طرح به گوش مسئولان برسد. همچنین دبیرخانه جشنواره وب و موبایل ایران از ایجاد گفتگو و تبادل نظر بین صاحب‌نظران مخالف و موافق پشتیبانی و استقبال خواهد کرد.»

حذف جوایز ویژه

جشنواره وب و موبایل اعلام کرده که با توجه به برخی از انتقادات و حواشی، از سال ۱۴۰۰ هیچ جایزه‌ای با عنوان ویژه و خارج از گروه‌بندی‌های رسمی جشنواره چه در قالب رای‌گیری مردمی و چه در قالب داوری اعطا نخواهد شد؛ حال آنکه این جشنواره از سال ۱۳۹۷ به درخواست برخی از فعالان اکوسیستم ۸ گروه ویژه ازجمله بهترین کتاب و بهترین کمپین تبلیغاتی دیجیتال سال را به جوایز پایانی جشنواره اضافه کرد.

اضافه‌شدن بخش گزارش هشدار کاربر به پروفایل هر سایت و اپلیکیشن

جشنواره وب و موبایل با توجه به افزایش اقدامات مجرمانه در فضای مجازی مانند کلاه‌برداری، فیشینگ، سرمایه‌گذاری‌های هرمی، پانزی و مواردی از این دست و غیرمجاز بودن حضور آثار مرتکب چنین تخلفاتی در مراسم، بخش گزارش مردمی را به صفحه‌ی آثار حاضر در جشنواره اضافه خواهد کرد.

این بخش به کاربران امکان می‌دهد هنگام برخورد با چنین تخلفاتی در هر یک از آثار ثبت‌ شده در بخش سایت یا اپلیکیشن، اثر مورد نظر را برای بررسی هیئت داوران به جشنواره گزارش کنند. چنانچه اثر گزارش شده از سوی هیئت داوران متخلف شناسایی شود، امکان راه‌یابی به بخش رای‌گیری مردمی و بخش داوری را نخواهد داشت و از جشنواره حذف می‌شود. شورا می‌گوید جشنواره وب و موبایل ایران تنها به سایت‌هایی که مورد داوری قرار می‌گیرند تندیس اعطا می‌کند اما در بخش مردمی نیز با کمک این بخش نظارتی، سایت‌های غیرمجاز از فرآیندهای رای‌گیری مردمی حذف خواهند شد. درنتیجه، از این پس تمام افراد می‌توانند ناظران جشنواره وب و موبایل ایران باشند.

افزایش مشارکت داوران و شورای داوری جشنواره وب و موبایل ایران

با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره وب و موبایل ایران، تمامی فرایند‌های این جشنواره‌ پیش از اعلام عمومی به اطلاع داوران خواهد رسید تا از وقوع هرگونه اشتباه در اجرای فرآیندها جلوگیری شود. به پیشنهاد داوران و شورای سیاست‌گذاری جشنواره وب و موبایل ایران، سازوکاری فراهم خواهد شد تا از افراد دلسوز و منتقدی که در سال‌های قبل به فرآیندهای جشنواره انتقاد داشتند، کمک بیش‌تری گرفته شود و از پیشنهاد‌ها آن‌ها استفاده و پاسخگویی لازم انجام شود. همچنین سخنرانان مراسم اختتامیه‌ی جشنواره وب و موبایل ایران با مشورت و همکاری شورای داوری جشنواره وب و موبایل ایران که اعضای آن را شورای داوری جشنواره تشکیل می‌دهد، انتخاب خواهند شد.

نحوه‌ی برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران

شورای سیاست‌گذاری جشنواره وب و موبایل ایران با توجه به اهمیت بالای سلامت افراد، تا این لحظه تصمیمی برای برگزاری مراسم اختتامیه به شکل حضوری ندارد. درنتیجه برگزاری اختتامیه‌ی چهاردهمین دوره از جشنواره هم‌چون سال گذشته، به شکل مجازی و پخش زنده از پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام، آپارات، سایت جشنواره و … خواهد بود.

شما می‌توانید اخبار چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران را با هشتگ #iwmf1400 دنبال کنید.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا