AMD و اینتل در تعقیب انویدیا؛ رقابتی که تازه جان میگیرد

AMD و اینتل در تعقیب انویدیا؛ رقابتی که تازه جان میگیرد
شرکت انویدیا طی سالهای اخیر تمرکز اصلی خود را از بازار پردازندههای گرافیکی مخصوص رایانههای شخصی به سمت سختافزارهای مرتبط با هوش مصنوعی تغییر داده است، اما با وجود این جابهجایی استراتژیک، همچنان بازیگر بلامنازع بازار GPUهای مجزا محسوب میشود.
به گزارش نیوزلن و به نقل از TechSpot، بر اساس گزارش جدید Jon Peddie Research، سهم انویدیا از بازار GPUهای مجزا در سهماهه سوم ۲۰۲۵ به ۹۲ درصد رسیده که نسبت به سهماهه قبل دو درصد کاهش نشان میدهد. این کاهش به AMD و اینتل فرصت داده تا سهم اندکی از بازار را به دست آورند؛ AMD با افزایش ۰/۸ درصدی به سهم هفتدرصدی رسیده و اینتل نیز با افزایش ۰/۴ درصدی حالا یک درصد از بازار را در اختیار دارد.
در همین حال، تعداد کل کارتهای گرافیک افزایشی (AIB) ارسالشده در سهماهه سوم سال ۱۲/۰۲ میلیون واحد بوده که نسبت به فصل قبل ۲/۸ درصد رشد نشان میدهد. هرچند این رشد کمتر از میانگین دهساله ۱۱/۴ درصدی این بازه زمانی است، اما باید توجه داشت که سهماهه دوم سال عملکردی فوقالعاده داشت و رکورد بیشترین میزان ارسال را بر جای گذاشت؛ رشدی که عمدتاً ناشی از خریدهای هیجانی پیش از اعمال تعرفههای جدید بود.
در بخش پردازندههای دسکتاپ، بازار جهانی با افت ۷/۶ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است، اما ارسال پردازندهها نسبت به فصل گذشته ۳/۹ درصد رشد داشته و به ۱۹/۲ میلیون واحد رسیده است. کاهش سالانه عمدتاً به دلیل بازگشت بازار به الگوی طبیعی فصلی پس از نوسانات غیرعادی در چند فصل پیشین ارزیابی میشود.
JPR پیشبینی میکند بازار جهانی GPUهای مجزا تا سال ۲۰۲۹ به حدود ۱۵۲ میلیون واحد برسد؛ هرچند نرخ رشد مرکب سالانه بین ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ حدود منفی ۰/۷ درصد خواهد بود. در این گزارش، جنگهای تجاری و نگرانیها از رکود ناشی از تورم بهعنوان چالشهای اصلی این صنعت معرفی شدهاند. با این حال، انتظار میرود در صورت بهبود شرایط ژئوپولیتیکی و کاهش تنشهای تجاری، چشمانداز بازار بهتر شود.
تسلط انویدیا بر بازار، در نظرسنجی سختافزاری استیم نیز تکرار میشود؛ جایی که ده کارت گرافیک برتر این پلتفرم همگی متعلق به انویدیا هستند. RTX 3060 با سهم ۴/۳۳ درصدی محبوبترین کارت گرافیک میان کاربران استیــم است و در میان مدلهای سری ۵۰، کارت RTX 5070 با سهم ۲/۲۳ درصدی در صدر قرار دارد. این دادهها بار دیگر نشان میدهد که با وجود تغییر تمرکز انویدیا به سمت هوش مصنوعی، قدرت برند و گستره محصولات آن در بازار مصرفی همچنان تاثیرگذاری قابل توجهی دارد.



