رئیس اینستاگرام: مکالمات شما شنود نمیشود؛ سازوکار واقعی تبلیغات چیست؟

رئیس اینستاگرام: مکالمات شما شنود نمیشود؛ سازوکار واقعی تبلیغات چیست؟
شمار زیادی از کاربران اینستاگرام همواره نگران این موضوع بودهاند که اپلیکیشن اینستاگرام، مکالمات آنان را برای نمایش تبلیغات هدفمند، شنود میکند. این نگرانی زمانی قوت میگیرد که تبلیغات مرتبط با یک محصول یا سرویس، دقیقاً پس از گفتوگو درباره آن، به کاربر نمایش داده میشود.
در واکنش به این ابهامات، «آدام موسری»، رئیس اینستاگرام، در ویدیویی که روزهای اخیر منتشر شد، به شکلی رسمی و صریح این ادعا را رد کرد. وی با قسم تأکید کرد: «ما به مکالمات شما از طریق میکروفون گوش نمیدهیم.»
موسری در توضیح این موضوع سه دلیل عمده ارائه داد:
۱. چنین اقدامی نقض فاحش حریم خصوصی کاربران محسوب میشود.
۲. در صورت فعالبودن دائمی میکروفون، باتری دستگاه به سرعت تخلیه میشد.
۳. معمولاً در زمان استفاده از میکروفون، نشانگر بصری (نور کوچک) روی صفحه نمایش ظاهر میشود.
سازوکارهای واقعی هدفگذاری تبلیغات
رئیس اینستاگرام به چند روش اصلی که اینستاگرام برای نمایش تبلیغات هدفمند از آنها استفاده میکند اشاره کرد:
فعالیتهای آنلاین کاربر: شامل جستوجوهای اینترنتی، کلیکها و تعاملات کاربر با محتواهای مرتبط، حتی پیش از شروع یک مکالمه.
همکاری با تبلیغدهندگان: استفاده از دادههایی که تبلیغدهندگان از رفتار کاربران در وبسایتهای خود در اختیار متا قرار میدهند.
شبکه اجتماعی و علایق مشترک: تحلیل علایق دوستان کاربر و نیز رفتار کاربران مشابه با پروفایل و سلیقه یکسان.
تأثیر ناخودآگاه تبلیغات: ممکن است کاربر تبلیغی را به صورت گذرا ببیند و ناخودآگاه آن را به خاطر بسپارد، سپس در گفتوگوها منعکس کند.
هوش مصنوعی و حریم خصوصی؛ فصل تازه چالشها
دقیقا در روزی که موسری این توضیحات را ارائه داد، شرکت مادر اینستاگرام، «متا»، از بهروزرسانی مهمی خبر داد که میتواند نگرانیهای تازهای درباره حریم خصوصی ایجاد کند. بر این اساس، متا اعلام کرد از تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۵ آذر ۱۴۰۴)، از تعاملات کاربران با چتباتهای هوش مصنوعی خود، برای شخصیسازی تبلیغات و محتوای نمایشی، از جمله پستها و ریلز استفاده خواهد کرد.
این شرکت تأکید کرده که از طریق اعلانهای درونبرنامهای و ایمیل، کاربران را از این تغییر مطلع خواهد ساخت.
پیشتر نیز گزارشهایی منتشر شده بود که نشان میداد متا از کارگران انسانی برای مطالعه برخی از مکالمات کاربران با چتباتها به منظور بهبود عملکرد هوش مصنوعی استفاده میکند. هرچند این شرکت بر رعایت «سیاستهای سختگیرانه» در برخورد با دادههای حساس تأکید دارد.
نتیجهگیری: تصادف یا طراحی؟
موسری در پایان، یک توضیح دیگر نیز برای این پدیده ارائه میدهد: «اتفاقی. تصادفی. پیش میآید.»
اما او میپذیرد که حتی با وجود این توضیحات، بسیاری از کاربران همچنان به شنود شدن مکالمات خود باور خواهند داشت. این اولین بار نیست که متا مجبور به پاسخگویی به چنین شایعاتی شده و به نظر میرسد اعتماد کاربران، کلیدیترین عاملی است که این شرکت باید بیش از پیش برای جلب آن بکوشد.