فیسبوک دوباره «پوک» را زنده کرد؛ قابلیت نوستالژیک با ظاهری مدرن

فیسبوک دوباره «پوک» را زنده کرد؛ قابلیت نوستالژیک با ظاهری مدرن
شرکت فیسبوک در حال تلاش برای فعالسازی مجدد ویژگی «پوک» (Poke) است. این قابلیت کلاسیک که به روزهای نخستین این پلتفرم بازمیگردد، به کاربران امکان میداد تا از طریق یک اشاره مجازی، توجه دوستان خود را جلب نمایند.
به گزارش نیوزلن و به نقل از تک کرانچ، اگرچه این امکان مدتی است که غیرفعال شده، اما شرکت متا اخیراً شاهد افزایش استقبال کاربران جوانتر از آن بوده که این امر، انگیزهای برای احیای آن به عنوان بخشی اصلیتر از تجربه کاربری در فیسبوک شده است.
اکنون کاربران میتوانند از طریق یک دکمه اختصاصی جدید در پروفایل خود، اقدام به «پوک» کردن دوستانشان نمایند که این عمل از طریق اعلانها به اطلاع دریافتکننده میرسد. افزون بر این، کاربران قادرند فهرست افرادی که به آنها پوک زدهاند را مشاهده کرده و حتی دوستان جدیدی برای این تعامل در آدرس facebook.com/pokes بیابند.
در این صفحه، کاربران میتوانند «تعداد پوک»های مبادلهشده با هر دوست را پیگیری کنند؛ عددی که با هر بار پوک متقابل افزایش مییابد. همچنین در صورت عدم تمایل به پاسخگویی، امکان رد کردن پوک وجود دارد.
قابلیت ردیابی تعداد پوک، عمدتاً با هدف جذب کاربران جوانتری طراحی شده که با عناصر بازیوارسازی (Gamification) در پلتفرمهایی نظیر اسنپچت و تیکتاک خو گرفتهاند. هرچند چنین ویژگیهایی به ظاهر به کاربران در پیگیری تعاملات کمک میکنند، اما تحت بررسیهای نظارتی شدیدی قرار داشته و حتی به دلیل ماهیت بالقوه اعتیادآور، منجر به اقامه دعاوی قضایی شدهاند.
با پررنگ کردن تعداد پوکها در فیسبوک، شرکت متا درصدد ایجاد مکانیزمی مشابه برای افزایش تعامل است. با افزایش تعداد پوکهای مبادلهشده بین دو کاربر، نمادها و نشانهای ویژهای (نظیر ایموجی آتش یا عدد «۱۰۰») در کنار نام فرد ظاهر خواهد شد.
این نخستین بار در ماههای اخیر نیست که فیسبوک تلاش برای احیای پوک را تجربه میکند. در مارس ۲۰۲۴، این شرکت اعلام نمود که دسترسی به صفحه پوک از طریق جستجو را تسهیل کرده و پوک کردن دوستان پس از جستجوی آنها را آسانتر ساخته است. بر اساس گزارش متا، این تغییرات ظاهراً منجر به افزایش ۱۳ برابری پوکها در ماه پس از اجرای آن شده است.
هدف نهایی از ارسال پوک همواره به عهده کاربران بوده و فیسبوک هرگز تفسیر رسمی از آن ارائه نداده است. این عمل میتواند وسیلهای برای جلب توجه، آغاز یک گفتوگو، یا حتی نوعی مزاحمت دوستانه تلقی شود.
اگرچه ممکن است شمارش پوکها هرگز به محبوبیت «استریک» (Streak) در اسنپچت دست نیابد، اما افزوده شدن آن به وضوح نشاندهنده عزم متا برای افزایش نرخ تعامل در پلتفرم فیسبوک است.
بر اساس تحقیقات «جاناتان هایت» (Jonathan Haidt)، نویسنده کتاب «نسل مضطرب» که بر آسیبهای بالقوه رسانههای اجتماعی بر رشد مغز کودکان متمرکز است، شرکت اسنپ سالها از ماهیت عادتزای ویژگی استریک آگاهی داشته است. مقالهای که وی به همراه «زک راوش» (Zach Rausch)، دانشمند ارشد پژوهشی در دانشگاه نیویورک استرن، منتشر کرد، حاوی نقل قولهایی از اسناد داخلی اسنپ بود که نشان میداد کارمندان این شرکت، از محبوبیت و اثربخشی استریکها در ایجاد تعامل عمیق آگاه بودهاند.
اگرچه فیسبوک در حال حاضر همچنان منبع درآمد اصلی متا بوده و سرمایهگذاریهای بلندمدت این شرکت در حوزههایی مانند هوش مصنوعی و متاورس را پشتیبانی میکند، اما مدتهاست که به دلیل ناتوانی در جذب کاربران جوانتر (بهویژه در بازار ایالات متحده) مورد انتقاد قرار دارد. متا پیش از این نیز تلاشهایی نظیر راهاندازی «فیسبوک کالج» (Facebook Campus) در سال ۲۰۲۲ که بعدها تعطیل شد، و اخیراً یک طراحی مجدد با تمرکز بر نسل Z را برای بازپسگیری این دسته از مخاطبین به کار گرفته است.