وقتی هوش مصنوعی علیه هوش مصنوعی میجنگد

وقتی هوش مصنوعی علیه هوش مصنوعی میجنگد
با رواج سریع ابزارهای تولید متن هوش مصنوعی نظیر ChatGPT، معلمان با موج گستردهای از تقلب تحصیلی مواجه شدهاند. به گفته گری وارد، معلم دبیرستانی در کانادا، تقریباً همه دانشآموزان از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف استفاده میکنند و بدون آن حتی درگیر فرایند یادگیری نمیشوند.
به گزارش نیوزلن و به نقل از تکاسپات، برای مقابله با این پدیده، معلمان به راهکارهای مختلفی روی آوردهاند؛ یکی از آنها استفاده از خودِ هوش مصنوعی برای طراحی سوالاتی است که امکان حل آنها توسط مدلهای زبانی کاهش یابد. بهعنوان مثال، در دانشگاه منچستر متروپولیتن انگلستان، سیستمی ایجاد شده که میزان «ایمن بودن در برابر AI» را در تکالیف ارزیابی میکند و توصیههایی برای افزایش شخصیسازی یا دشواری آن ارائه میدهد.
روش سنتی بازگشت به تکالیف و آزمونهای دستنویس نیز بهشدت رایج شده است. بسیاری از اساتید سهم نمره این نوع آزمونها را در نمره نهایی افزایش دادهاند، زیرا بررسی دستخط دانشآموز به شناسایی متون تولیدشده با AI کمک میکند. گرچه این روش زمانبر و پرهزینه است، اما بسیاری آن را مؤثر و ضروری میدانند.
همچنین، ارائههای شفاهی و تعامل با مشتری در رشتههایی مانند مدیریت کسبوکار در حال جایگزین شدن با پروژههای نوشتاری هستند، چرا که امکان استفاده مستقیم از ابزارهای هوش مصنوعی در این نوع فعالیتها کمتر است.
با این حال، کارشناسان تأکید دارند که استفاده بیش از حد و زودهنگام از AI میتواند به تضعیف تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارتهای حل مسئله در نسل جوان منجر شود. راهحل نهایی نه حذف کامل هوش مصنوعی، بلکه آموزش نحوه استفاده مسئولانه از آن است.