چگونه قطارهای متروی بارسلونا برق تولید میکنند

چگونه قطارهای متروی بارسلونا برق تولید میکنند
همه چیز به ترمز گرفتن مربوط میشود.
به گزارش نیوزلن و به نقل از مشبل، شهر کاتالانی بارسلونا اکنون به لطف سیستمی به نام ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) تا حدی با برق تولید شده از متروی خود تأمین نیرو میشود.
وقتی سرعت یک وسیله نقلیه برقی کند میشود، انرژی جنبشی اضافی که هنگام فشار دادن ترمز آزاد میشود، جمعآوری، از طریق یک ژنراتور به برق تبدیل، و سپس برای استفادههای آینده ذخیره میشود.
هرچه وسیله نقلیه بزرگتر باشد، انرژی جنبشی بیشتری تولید میکند و ظرفیت ذخیرهسازی انرژی اضافی آن بیشتر است. این فناوری در خودروهای برقی به طور فزایندهای مورد استفاده قرار میگیرد، اما در مورد قطارها، این فناوری در واقع چندین دهه است که وجود دارد. اینجاست که پروژه MetroCharge متروی بارسلونا وارد عمل میشود.
این پروژه از انرژی تولید شده هنگام ترمز گرفتن قطارهای زیرزمینی برای تأمین برق همان وسایل نقلیه، ایستگاهها، پلههای برقی، سیستمهای تهویه و روشنایی استفاده میکند. هر مقدار انرژی اضافی نیز به سطح زمین منتقل شده و برای شارژ ایستگاههای خودروی برقی مورد استفاده قرار میگیرد.
این سیستم، که شامل پنلهای خورشیدی نیز میشود، نیازهای انرژی ۲۸ ایستگاه از مجموع ۱۶۳ ایستگاه متروی بارسلونا را تأمین کرده و شش درصد از کل انرژی مصرفی مترو را کاهش میدهد.
هزینه اجرای پروژه MetroCharge حدود ۷.۳ میلیون یورو (۷.۶ میلیون دلار) بوده است و این شهر انتظار دارد که این مبلغ را طی چند سال آینده از طریق صرفهجویی حاصلشده در انرژی و کسب درآمد جبران کند.