کنترل دسترسی کارکنان به شبکه و اهمیت آن برای سازمانها
کنترل دسترسی کارکنان به شبکه و اهمیت آن برای سازمانها
کنترل دسترسی به شبکه، از مهمترین عوامل در امنیت دادههای سازمانی است و نقش بسیار مهمی در پشتیبانی شبکه دارد. همچنین این قابلیت را فراهم میکند که کارکنان فقط به حداقل مقداری از دادههای سازمانی که برای انجام وظایف خود لازم دارد، دسترسی داشته باشد. در عصر حاضر، که کارمندان از دستگاههای شخصی برای کار استفاده میکنند، نیاز به کنترل دقیقتر شبکه اهمیت بیشتری پیدا میکند. امروزه، کنترل دقیق مجازی، کار را سادهتر و سریعتر میکند. هدف این مقاله آشنایی بیشتر با کنترل دسترسی کارکنان به شبکه، پشتیبانی سخت افزار شبکه و خدمات مرکز تخصصی پشتیبانی شبکه است.
شبکه چیست؟
شبکه یک سیستم ارتباطات است که اجازه میدهد تا دستگاهها و منابع مختلف، مانند کامپیوترها، سرورها، دستگاههای اندازهگیری و دیگر وسایل ارتباطی، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. خدمات شبکه شامل تمامی ابزار و فرایندهایی هستند که در ارتباط و مدیریت شبکه استفاده میشوند. این خدمات شامل مواردی مانند اتصال اینترنت، ارسال و دریافت ایمیل، مشارکت در فایلها و اطلاعات، اشتراک گذاری چاپگرها و سرویسهای چاپ، مدیریت کنترل دسترسی به شبکه، ایجاد و مدیریت سیاستهای امنیتی، اجرای سرویسهای ابری، راهاندازی و مدیریت وب سایتها و برنامههای تحت وب و سایر خدمات مرتبط با شبکه میشود.
کنترل دسترسی کارکنان به شبکه
کنترل دسترسی در شبکه یا NAC (Network Access Control) یک فناوری است که برای مدیریت و کنترل دسترسی دستگاهها به شبکه استفاده میشود. این تکنیک به ادمینها اجازه میدهد تا دسترسی دستگاهها به شبکه را بر اساس چندین فاکتور مختلف مانند هویت کاربر، وضعیت، نوع دستگاه و دسترسی مورد نیاز، مدیریت کنند.
قابلیتها و خدمات دسترسی کارکنان به شبکه
خدمات دسترسی به شبکه، قابلیتهایی ارائه داده و به سازمانها این امکان را میدهد که دسترسی به شبکههای خود را بهتر کنترل کنند. به هر قابلیت به طور دقیقتر نگاهی میاندازیم:
1- مدیریت چرخه (Policy lifecycle management)
سیستم NAC قادر است سیاستهای امنیتی را مدیریت کند و آنها را بر اساس نیازهای سازمان تغییر دهد.
2- پروفایل سازی و قابلیت مشاهده (Profiling and visibility)
NAC قادر است دستگاههایی که به شبکه متصل میشوند را شناسایی کند. این قابلیت به ادمینها امکان مشاهده دقیقتری از دستگاههای متصل به شبکه را میدهد که میتواند در شناسایی مشکلات امنیتی کمک کند.
3- دسترسی به شبکه مهمان (Guest networking access)
سیستم NAC به سازمانها اجازه میدهد تا دسترسی مهمانان به شبکه را کنترل کنند و مهمانان از طریق یک پورتال کنترل شده به شبکه دسترسی داشته باشند و میزبانی آنها مدیریت شود.
4- بررسی وضعیت امنیتی (Security posture check)
NAC قادر است وضعیت امنیتی دستگاهها را بررسی کند و با شرایط امنیتی سازمان انطباق بخشد. همچنین این امکان را فراهم میکند که دستگاههایی که به شبکه متصل میشوند را مورد بررسی قرار دهند تا مطمئن شویم که به امنیت مطلوبی دست یافتهاند.
5- ادغام دو طرفه (Bidirectional integration)
این قابلیت اجازه ادغام سیستم NAC با سایر روشهای امنیتی و شبکه را فراهم میکند. همچنین این امکان را فراهم میکند که NAC با دیگر سیستمهای امنیتی و شبکه متصل شود و اطلاعاتی را با آنها به اشتراک بگذارد.
اهمیت کنترل دسترسی کارکنان به شبکه برای سازمانها
دسترسی کارکنان به شبکه، یکی از عوامل حیاتی در عملکرد و موفقیت سازمانها است و اهمیت زیادی دارد زیرا از طریق آن، کارکنان قادر به دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، ارتباط با همکاران، استفاده از برنامهها و ابزارهای مورد نیاز برای انجام وظایف خود و ارسال و دریافت ایمیل هستند. از طرف دیگر، دسترسی به شبکه به کارمندان این امکان را میدهد تا از فناوریهای به روز و روشهای کاری به روز استفاده کنند و با سرعت و کارایی بیشتری وظایف خود را انجام دهند. سازمانها میتوانند با استفاده از کنترل دسترسی به شبکه، امنیت دادههای خود را ارتقا دهند و از مزایای BYOD بهرهمند شوند، عملکرد شبکه را بهبود بخشند و هزینهها را کاهش دهند. این ابزار باعث میشود که دسترسی به دادهها تنها برای کسانی که نیاز دارند، فراهم شود و امنیت شبکه به حداکثر برسد.
پشتیبانی سخت افزار شبکه
پشتیبانی سخت افزار شبکه شرکت آراد آرپانت شامل تمامی فعالیتهای فنی و عملیاتی است که به منظور حفظ عملکرد و بهینه سازی تجهیزات سخت افزاری شبکه صورت میگیرد که شامل نصب، پیکربندی، تست و راه اندازی تجهیزات شبکه مانند روترها، سوئیچها، فایروالها، اکسس پوینتها و دیگر خدمات مربوط به شبکه است. همچنین پشتیبانی سخت افزار شبکه شامل مانیتورینگ و نظارت بر عملکرد تجهیزات، انجام تغییرات و به روز رسانیهای لازم برای ارتقای عملکرد و امنیت شبکه، مدیریت مشکلات و رفع اشکالات، مدیریت اتصالات، تهیه و نگهداری از نسخههای پشتیبان از تنظیمات و اطلاعات مهم شبکه و تعمیرات تجهیزات میشود. در کل، پشتیبانی سخت افزار شبکه از حیاتیترین بخشهای پشتیبانی شبکه است و اطمینان از عملکرد صحیح و پایدار شبکه را فراهم میکند.
مرکز تخصصی پشتیبانی شبکه
مرکز تخصصی پشتیبانی شبکه، مسئول ارائه خدمات فنی و پشتیبانی برای تجهیزات و سیستمهای شبکه یک سازمان میباشد. این مرکز تلاش میکند تا امنیت و عملکرد شبکه را حفظ کرده و مشکلات فنی را خیلی سریع رفع کند. برخی از وظایف و خدماتی که یک مرکز تخصصی پشتیبانی شبکه انجام میدهد عبارتند از:
1- نصب و راهاندازی: نصب و پیکربندی تجهیزات شبکه از قبیل روترها، سوئیچها، فایروالها، اکسس پوینتها و سایر دستگاههای شبکه را انجام میدهد.
2- پیکربندی و مدیریت: پیکربندی و مدیریت تنظیمات شبکه، اطمینان از ارتباطات درست بین دستگاهها و ایجاد محیط شبکه پویا و امن.
3- نظارت و مانیتورینگ: نظارت بر عملکرد شبکه، شناسایی مشکلات، رفع اختلالات و جلوگیری از بروز خطا.
4- پشتیبانی فنی: ارائه پشتیبانی فنی برای کاربران شبکه در مورد مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری، راهنمایی و حل مشکلات فنی.
5- امنیت شبکه: اعمال تکنیک و روشهای امنیتی، مدیریت دسترسی و کنترل دسترسی به شبکه، شناسایی و پیشگیری از حملات سایبری.
6- تعمیر و نگهداری: تعمیر و نگهداری دستگاههای شبکه، ارتقا و به روز رسانی سخت افزارها و نرم افزارهای شبکه.
7- مدیریت سیستم: مدیریت نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای شبکه مانند سیستم عامل، برنامههای پشتیبانی و سیستمهای مدیریت مرکزی.
جمع بندی
کنترل دسترسی به شبکه امکان میدهد تا کارکنان فقط به منابعی دسترسی داشته باشند که برای انجام وظایف خود لازم است که این امر موجب بهبود امنیت دادهها و حفظ حریم خصوصی شده است. کنترل دسترسی شبکه به سازمانها امکان میدهد تا به راحتی از دستگاههای شخصی کارکنان استفاده کنند و در عین حال، امنیت شبکه را حفظ کنند. برای مثال، کنترل دسترسی به شبکه میتواند جلوی دسترسی به دادههای حساس را برای کارکنانی که به آنها نیاز ندارند، بگیرد و از حملات سایبری جلوگیری کند. در نهایت، این مقاله نشان میدهد که استفاده از کنترل دسترسی به شبکه، میتواند بهبود کارایی سازمان و کاهش ریسکهای امنیتی را فراهم کند.