گوگل هزینه ۴۰ پروژه نوآورانه اروپایی را برعهده میگیرد
گوگل هزینه ۴۰ پروژه نوآورانه اروپایی را برعهده میگیرد
به گزارش نیوزلن و به نقل از یورونیوز، در میان حدود ۴۰ شرکت اروپایی که پروژههای پیشنهادی از سوی آنها به عنوان «نوآورانه» پذیرفته شده نام هشت رسانه فرانسوی از جمله نشریه «اومانیته» نیز به چشم میخورد. این نشریه نزدیک به حزب کمونیست در سالهای اخیر با مشکلات مالی بسیاری روبهرو بود.
غول وب و فناوریهای نوین سال ۲۰۱۸ مقدمات این کار را با راهاندازی ابتکای تحت عنوان «چالش نوآوری» آغاز کرده بود.
گوگل پس از آزمایش این ابتکار در دیگر نقاط جهان، ماه آوریل گذشته برای دریافت پروژههای پیشنهادی آندسته از رسانههای قاره اروپا که حداکثر ۵۰ خبرنگار یا روزنامهنگار را به خدمت گرفتهاند، فراخوان داد.
از میان بیش از ۶۰۰ پروژه پیشنهادی توسط ۳۸ کشور اروپایی در نهایت ۴۷ طرح از ۲۱ کشور برگزیده شد؛ فرانسه در میان کشورهای اروپایی بیشترین تعداد از طرحهای برگزیده را به خود اختصاص داده است.
لودویک بلچر، معاون نوآوری بخش ابتکارات خبری شرکت گوگل به خبرگزاری فرانسه گفت که پروژه وبسایت «له ژور» به دلیل تمرکز بر چگونگی امکان تعمیق و بارورتر کردن تحقیقات خبری با استفاده از تجسمسازی و نقشهبردایِ گروههای تاثیرگذار، نظر مسئولان شرکت را به خود جلب کرد و به عنوان یکی از برندگان معرفی شد.
روزنامه اومانیته برای پروژهای مرتبط با نسل سوم وب که ایجاد یک ساختار مستقل غیرمتمرکز محور آن بوده است برنده دیگر این فراخوان معرفی شده است.
رسانه آنلاین «کُنبینی» دیگر برنده فرانسوی این فراخوان گوگل است که به دلیل ارائه پروژهای با محوریت «بازیوارسازی» و تکنیکهای نوین بازیهای ویدیویی با هدف جذب مخاطبان جوانتر متمایز شده است.
برخی دیگر از پروژههای برگزیده شده اروپایی در فراخوانِ «چالش نوآوری» گوگل تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار داشتهاند.
در میان پروژههایی که با این محوریت تهیه شده میتوان به طرح پیشنهادی رسانه «نوایا گازتا اروپا» اشاره کرد که دیازپورای روسیه در خارج از کشور را مخاطب غالب خود قرار داده است.
این رسانه پس از مواجه شدن با ممنوعیت اعمال شده از سوی مقامات روسیه به لتونی نقل مکان کرد و از آنجا فعالیت خود را دنبال میکند.
پروژه مشترک کنسرسیومی از روزنامههای منطقهای لهستان برای طراحی و ساخت اپلیکیشنی به منظور مرتبط کردن پناهجویان اوکراینی و روزنامهنگارانی که به زبان آنها صحبت میکنند از دیگر برندگان این فراخوان بوده است.
روزنامه اسپانیایی پابلیکو نیز به دلیل ارائه پروژهای کاملا متفاوت در زمینه اطلاعرسانی برای سالمندان مشمول دریافت کمک مالی گوگل تشخیص داده شده است.
معاون نوآوری بخش ابتکارات خبری شرکت گوگل میگوید که پروژههای زیادی با محوریت لزوم بازسازی اعتماد و نزدیک کردن ارتباط با مخاطب وجود دارد که رسانهها پیشتر نیز دغدغه خود را نسبت به آن با تلاش در مسیر مبارزه با اطلاعات نادرست و خبرهای جعلی نشان داده بودند.
شرکت گوگل که پیش از این بارها به جذب درآمد تبلیغاتی از طریق رسانهها متهم شده است در سال های اخیر تلاش کرده تا حمایت خود را از مطبوعات و رسانهها افزایش دهد.
این شرکت سال ۲۰۱۳ صندوقی حمایتی از نوآوری دیجیتال در مطبوعات فرانسه راه اندازی کرد و سپس در مقیاس اروپایی، ابتکار «روزنامه نگاری دیجیتال» را در سال ۲۰۱۵ به راه انداخت تا در همین راستا پروژه های متعددی را با وسعت بیشتر تامین مالی کند.
شرکت آمریکایی گوگل همچنین با رسانههای مختلف توافقنامههایی را در زمینه پاداش آنچه «حقوق همسایهها» خوانده شده به امضا رسانده است.