10 استراتژی طلایی برای بازاریابی محلی و فروش موفق
با توجه به تنوع فراوان روشهای تبلیغاتی، صاحبان کسبوکارها باید ابتدا با اصول و استراتژیهای بازاریابی آشنا شوند. سپس، با انتخاب تکنیکهای مناسب، میتوانند حضور مؤثری در بازار داشته و مشتریان بیشتری جذب کنند. از جمله مهمترین موارد، استفاده از تکنیکهای تبلیغاتی در حوزه آفلاین و آنلاین است که عبارت است از:
- تکنیکهای کلیدی فروش موفق
_ تبلیغات آفلاین
_ تبلیغات آنلاین:
1. ثبت آدرس در نقشه
2. تبلیغات کلیکی
3. تبلیغات بر اساس تعداد نمایش
4. تبلیغات ایمیلی - مزایای استفاده از این تکنیکها در جذب مشتریان جدید
- راهنمای انتخاب بهترین تکنیکهای فروش برای کسبوکار شما
در ادامه هر یک از روشها را شرح میدهیم و مزایا و معایت هر کدام را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید بهترین روش را برای کسبوکار خود انتخاب کنید.
تکنیکهای کلیدی فروش موفق
برای آشنایی با تکنیکهای فروش موفق شاید بهتر باشد ابتدا انواع تکنیکهای فروش را دستهبندی کنیم. البته روشهای بسیار متنوعی برای دستهبندی انواع تبلیغات وجود دارد؛ ولی ما سعی کردیم راحتترین و سادهترین الگو را ارائه کنیم. از یک جنبه شاید بتوان انواع تبلیغات را به دو گروه کلی سنتی و مدرن یا آفلاین و آنلاین تقسیم نمود که هرکدام دستهبندی متفاوتی هستند. در ادامه به انواع روشهای تبلیغاتی آفلاین و آنلاین و مزایا و معایب هر دسته میپردازیم:
تبلیغات آفلاین:
منظور از تبلیغات آفلاین، مواردی است که از اینترنت استفاده نمیشود. این نوع روشها تا قبل از فراگیرشدن استفاده از گوشیهای هوشمند، بسیار رایج و پرطرفدار بودند. از جمله روشهای تبلیغات آنلاین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تبلیغات در رادیو و تلویزیون
- بیلبورد
- بنر
- تراکت
- تبلیغات در روزنامهها و مجلات
- تبلیغات پیامکی
مزایا و معایب تبلیغات آفلاین:
اگر ما محصولات (کالاها و خدمات) را به دودسته کلی محصولاتی که روزانه موردنیاز اغلب افراد هستند و محصولاتی که نه برای ارضای نیازهای عمومی بلکه برای ارضای خواسته بخشی از افراد جامعه هستند، تقسیم نماییم. تبلیغات آفلاین برای محصولات گروه اول میتواند بسیار مفید باشد؛ ولی برای دسته دوم از این روشها نهایتاً برای برندینگ میتوانند استفاده نمایند. در حالت کلی این تبلیغات اغلب هزینه بسیار بالایی دارند و همچنین ارزیابی بازدهی آنها بسیار سخت و پیچیده و در برخی مواقع غیرممکن است.
تبلیغات آنلاین:
تبلیغات آنلاین که روزبهروز بر محبوبیت آنها افزوده میشود، تبلیغاتی هستند که بر پایه اینترنت هستند. از جمله این تبلیغات میتوان به روشهای زیر اشاره کرد:
ثبت آدرس در نقشه:
ثبت در نقشههای آنلاین روشی سریع، راحت و کم هزینه برای جذب مشتریان جدید میباشد. چرا که وقتی اطلاعات کسبوکار شما در نقشهای ثبت باشد، هنگامی که شخصی در نزدیکی کسبوکار شما به دنبال کسب و کاری مشابه شما میگردد، گوگل، کسبوکار شما را در نتایج جستجو به وی نمایش خواهد داد و چه چیزی از این جذابتر که در معرض دید مشتری بالقوهای قرار بگیرید که تقریباً آماده خرید محصول یا خدمات شما است. در کنار مزایایی که اشاره شد، با ثبت لوکیشن در گوگل مپ دسترسی مشتریانتان به شما بسیار راحتتر خواهد بود.
تبلیغات کلیکی:
این روش هم جذابیت بسیار زیادی دارد، چرا که شما بهازای بازدید از تبلیغاتتان هزینهای نمیپردازید و فقط در صورتی باید پولی بدهید که شخصی روی تبلیغ شما کلیک نماید. این نوع تبلیغ مانند این است که شما در یکی از شلوغترین و پررفتوآمدترین نقاط شهر، بیلبوردی داشته باشید که رایگان باشد و فقط در صورتی هزینه پرداخت کنید که شخصی که بیلبورد را دیده به شما زنگ بزند یا به محل کسبوکارتان مراجعه کند. روشهای متنوعی برای انجام این نوع تبلیغات وجود دارد. مثلاً ممکن است شما ویدئویی تبلیغاتی یا بنری جذاب آماده نمایید و در سایتهای مختلف نمایش دهید و بهازای هرباری که روی آنها کلیک میشود هزینهای بپردازید.
تبلیغات بر اساس تعداد نمایش
این نوع تبلیغات برخلاف روش قبلی، ارتباطی با تعداد کلیک ندارد و بهازای میزان نمایش از شما هزینه گرفته خواهد شد. برای مثال تبلیغاتی که در تلگرام یا اینستاگرام انجام میشود از این نوع است.
تبلیغات ایمیلی
در این روش، شما ابتدا بستری مانند سایت برای جذب ایمیلهای افراد علاقهمند به محصول یا خدمات خود ایجاد میکنید و بهتدریج بانکی از ایمیلهای ای افراد خواهید داشت که میتوانید کمپینهای فروش مختلفی را بر روی آنها اجرا نمایید.
مزایای استفاده از این تکنیکها در جذب مشتریان جدید
استفاده از تکنیکهای فروش مدرن از قبیل تبلیغات آنلاین مزایای بیشماری دارد. از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کمتر بودن حداقل هزینه برای این نوع تبلیغات نسبت به حداقل هزینه برای تبلیغات آفلاین
- قابلیت اندازهگیری بازدهی این نوع تبلیغات از طریق ابزارهای مختلف
- قابلیت دیدهشدن توسط مشتریان بالقوه در شرایطی با تمرکز بیشتر (مقایسه دیدهشدن یک تبلیغ در شبکههای اجتماعی در مقایسه با دیدن یک بیلبورد در حین رانندگی)
- قابلیت هدفگیری بازار هدف
اهمیت استفاده از تکنیکهای فروش مدرن
انتخاب بین تکنیکهای سنتی و مدرن تنها یکی از دوراهیهای پیش روی صاحبان کسبوکارهای محلی میباشد. در گذشته روشهایی مانند چاپ بنر یا تراکت و داشتن تابلوی جذاب برای محل کسبوکار متداولترین روشهای تبلیغاتی برای تجربه فروش موفق بودند؛ اما شرایط حال حاضر بهگونهای شده که با انتخاب تکنیکهای درست میتوان در هر لحظه در معرض دید مشتریان بالقوه قرار داشت. توجه به این نکته ضروری است که اگر چه ما در این مطلب بهمرور تکنیکهای فروش میپردازیم؛ ولی هر کسبوکار ابتدا باید استراتژیهای خود را در حوزه مارکتینگ و فروش مشخص کند و سپس به انتخاب تکنیکها بپردازد و هیچ موقع تقلید کورکورانه از تکنیکهای رقبا پیشنهاد نمیشود، چرا که از استراتژی پشت آن تکنیکها و زیرساختهای آنها اطلاعاتی دقیقی وجود ندارد.
عادات مردم هر روز در حال تغییر میباشد و افرادی که تا چند سال قبل اغلب اوقات فراغتشان با برنامههای تلویزیونی پر میشد، حالا ساعاتی که در شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام هستند چندبرابر مدت زمانی است که به تلویزیون اختصاص میدهند و حتی اگر هم بخواهند ساعاتی را به برنامههای تلویزیونی اختصاص دهند، بهاحتمال خیلی زیاد، محتوای شبکههای اجتماعی روی سلیقه آنها برای انتخاب برنامههای تلویزیونی تأثیر گذاشته است. در نتیجه برای کسبوکارهایی که قصد دارند فروش موفق را تجربه کنند، استفاده از تکنیکهای فروش مدرن اهمیت زیادی پیدا میکند.
راهنمای انتخاب بهترین تکنیکهای فروش برای کسبوکار شما
همانطور که پیشتر اشاره شد، قبل از ورود به تصمیمگیری برای انتخاب روشها و تکنیکها، حتماً باید استراتژی را تعیین نمود و سپس در راستای استراتژی به بررسی گزینههای مختلف پرداخت. برای مثال اگر یکی از رقبای شما در حال ارسال پیامک انبوه باهدف جذب لید (سرنخ) میباشد شاید به این دلیل است که تیم فروش تلفنی حرفهای در اختیار دارد و به این نتیجه رسیده است که میتواند تعداد قابلتوجهی از سرنخها را به مشتری تبدیل کند؛ ولی شما چنین تیمی در اختیار نداشته باشید و عملاً تمام سرنخهایتان هدر بروند. یا ممکن است رقیبی به دلیل اینکه شرایط اقساط برای مشتریانش در نظر دارد در فضای خاصی شروع به تبلیغات نماید؛ ولی شما که چنین شرایطی ندارید اگر در همان فضا تبلیغات نمایید، نتیجه موردنظرتان را نگیرید.
جمعبندی
تکنیکهای فروش باید در راستای استراتژی کسبوکار انتخاب شوند، چرا که موفقیت یک کسبوکار به هماهنگی بین اهداف و روشهای آن بستگی دارد. بدون شناخت کافی از نیازها و منابع در دسترس، تقلید از رقبا میتواند به اتلاف منابع منجر شود. با برنامهریزی درست، استفاده از روشهای مدرن و تمرکز بر جذب مشتریان در پلتفرمهای جدید، میتوانید در هر لحظه در معرض دید مشتریان بالقوه قرار گرفته و فروش موفقی را تجربه کنید.