۶۰ درصد از کاربران با خلاصههای تولیدشده توسط هوش مصنوعی مواجه میشوند

۶۰ درصد از کاربران با خلاصههای تولیدشده توسط هوش مصنوعی مواجه میشوند
در مطالعهای بر روی دادههای مرور وب ۹۰۰ کاربر آمریکایی در مارس ۲۰۲۵، حدود ۲/۵ میلیون بازدید از صفحات وب و ۱/۱ میلیون آدرس یکتا بررسی شد.
به گزارش نیوزلن و به نقل از Pewresearch، نتایج نشان داد که ۹۳٪ کاربران حداقل یک بار از صفحهای بازدید کردهاند که در آن به هوش مصنوعی اشاره شده بود، هرچند اغلب این اشارهها سطحی یا غیرمتمرکز بر AI بودند.
در حالیکه تقریباً نیمی از کاربران (۴۹٪) از صفحات دارای محتوای متمرکز بر هوش مصنوعی بازدید کردند، اکثریت آنها فقط چند بار چنین صفحاتی را مشاهده کردند. تنها ۸٪ از کاربران به مقالات خبریای سر زدند که در آنها بهطور عمیق به AI پرداخته شده بود.
در موتورهای جستجو، ۵۸٪ از کاربران با خلاصههایی مواجه شدند که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود. با این حال، تنها ۱۰٪ بهطور مستقیم درباره AI جستوجو کرده بودند. همچنین ۱۳٪ از کاربران از ابزارهای مولد مانند چتباتها یا تولیدکنندههای تصویر استفاده کردند.
بیش از نیمی از کاربران (۵۲٪) از صفحات خبری بازدید کردند که به AI اشاره داشتند، اما در بیشتر موارد، این اشارهها گذرا و حاشیهای بود. در سایتهای خرید، ۵۴٪ از کاربران از صفحاتی بازدید کردند که ویژگیهای محصول یا خلاصه نظرات مشتریان با کمک AI ارائه شده بود. آمازون بهعنوان پربازدیدترین سایت، سهم قابلتوجهی از این صفحات را داشت.
در رسانههای اجتماعی، اگرچه بسیاری از محتواها در دسترس تحلیلگران نبودند، اما ۷۵٪ کاربران به صفحاتی سر زدند که در آنها به AI اشاره شده بود، بهویژه لینکهایی به ابزار Meta AI در فیسبوک.
زبان بهکاررفته در صفحات مرتبط با AI اغلب شامل اصطلاحات عمومی مانند «هوش مصنوعی»، «ChatGPT»، «OpenAI» و عباراتی چون «با کمک AI»، «تقویتشده با AI» یا «تصویر تولیدشده با AI» بود.
بهرغم محدودیتهای این پژوهش در بررسی فعالیتهای موبایلی یا اپلیکیشنها، این تحلیل تصویری از مواجهه روزمره کاربران با فناوری AI ارائه میدهد.