۵ اشتباه مرگبار که نباید پشت فرمان خودرو اتومات مرتکب شوید!

۵ اشتباه مرگبار که نباید پشت فرمان خودرو اتومات مرتکب شوید!
تغییر از خودروی دندهای به اتوماتیک میتواند نیازمند یادگیری مجدد برخی تکنیکهای رانندگی و مراقبتهای ویژه باشد. گیربکس اتوماتیک، برخلاف دندهای، ساختار پیشرفتهتری دارد و مراقبت از آن اهمیت بالایی دارد، چرا که هزینه تعمیر قطعاتش بسیار زیاد است.
به گزارش نیوزلن و به نقل از SlashGear، برای حفاظت از خودرو و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه، باید پنج اشتباه رایج زیر را کنار بگذارید:
۱. رانندگی با دو پا
خیلیها هنگام رانندگی با خودرو اتومات، از هر دو پا برای کنترل پدالها استفاده میکنند. این کار نهتنها بیفایده، بلکه خطرناک هم هست. اگر در موقعیت اضطراری، اشتباهی هر دو پدال را همزمان فشار دهید، ترمز سیستم گاز را نادیده میگیرد و خودرو ناگهان ترمز میگیرد که میتواند منجر به آسیب یا تصادف شود. قانون طلایی در خودرو اتومات: فقط با پای راست رانندگی کنید و پای چپ را، که برای کلاچ بود، کنار بگذارید.
۲. حرکت دادن خودرو در حالت خلاص (Neutral)
گاهی برای صرفهجویی در سوخت، خودرو را در سرازیری در حالت خلاص رها میکنند. این روش در خودرو اتومات نه تنها فایدهای ندارد، بلکه خطرناک هم هست. چون کنترل خودرو کاهش مییابد و به اجزای داخلی گیربکس آسیب وارد میشود. حتی طبق آزمایشها، در حالت خلاص هم موتور و چرخها کار میکنند و سوخت مصرف میشود.
۳. ورود آب به سیستم گیربکس اتومات
سیستم گیربکس اتوماتیک بسیار حساس است و نباید تحت هیچ شرایطی آب به آن وارد شود. آب هم از طریق رانندگی در سیلاب و هم در اثر نشت مخزن یا بیاحتیاطی ممکن است وارد این سیستم شود. ورود آب نه تنها خواص روغن گیربکس را از بین میبرد، بلکه باعث زنگزدگی و تخریب قطعات داخلی میشود و هزینه تعمیرات را سرسامآور میکند.
۴. شتابگیری ناگهانی (Hard acceleration)
شتاب گرفتن ناگهانی یکی از مخربترین کارها برای خودروهای اتومات است. فشار زیاد روی پدال گاز به موتور، گیربکس و حتی لاستیکها آسیب میرساند و قطعات داخلی را فرسوده میکند. این کار علاوه بر کاهش طول عمر خودرو، خطر ترکیدن لاستیک و اختلال عملکرد موتور را افزایش میدهد.
۵. تعویض نکردن به موقع روغن گیربکس
خیلیها به تعویض روغن گیربکس اهمیتی نمیدهند، در حالی که این روغن وظیفه روانکاری و خنکسازی قطعات گیربکس را بر عهده دارد. تغییر به موقع روغن گیربکس — معمولاً هر ۶۰ تا ۱۰۰ هزار مایل طبق توصیه برندهای معتبر — از آسیبهای جدی جلوگیری میکند. کم شدن این روغن یا آلودگی آن باعث اختلال در تعویض دنده، گرم شدن بیش از حد و سروصدای غیرعادی قطعات میشود و باید جدی گرفته شود.
در نهایت، با دوری از این پنج عادت، میتوانید عملکرد روانتر، طول عمر بیشتر و هزینه نگهداری پایینتری برای خودروی اتوماتیک خود تضمین کنید.