فناوری

مارس ۲۰۲۴ به‌عنوان گرم‌ترین ماه مارس در تاریخ ثبت شد

مارس ۲۰۲۴ به‌عنوان گرم‌ترین ماه مارس در تاریخ ثبت شد

تغییرات اقلیمی و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای که نگرانی‌های زیادی را به همراه آورده، سبب شده است که از ژوئن ۲۰۲۳، هر ماه برچسب «گرم‌ترین ماه تاریخ» را به دست آورد و رکوردهای قبلی در این زمینه را بشکند؛ ماه میلادی گذشته نیز از این قاعده مستثنی نبود.

بنا به گزارش‌های مرکز تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک، این ماه مارس در سطح جهان ۱.۶۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین ماه‌های مارس بین سال‌های ‌۱۹۰۰ــ۱۸۵۰ (بازه زمانی مرجع برای دوران پیش از صنعتی شدن) بود.

سامانتا بورگس، معاون مدیر مرکز کوپرنیک اتحادیه اروپا، در این زمینه گفت: «رکورد ماه مارس تنها با ۰.۱ درجه سانتی‌گراد شکسته شد، با این حال همین میزان هم نشان‌دهنده روند گرمایش جهانی است و یک هشدار در نظر گرفته می‌شود.»

به گفته او، بخش‌های وسیعی از جهان، از آفریقا گرفته تا گرینلند، آمریکای جنوبی و قطب جنوب، در مارس ۲۰۲۴ دمایی بالاتر از میانگین را ثبت کردند.

مارس ۲۰۲۴ نه‌تنها دهمین ماه متوالی بود که رکورد گرما را شکست، بلکه باعث شد گرم‌ترین دوره ۱۲ ماهه ثبت شود که ۱.۵۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دما در سال‌های قبل از صنعتی شدن است.

سامانتا بورگس با بیان اینکه دمای سطح دریا نیز به سطحی فوق‌العاده بالا و غیرعادی رسیده است، تاکید کرد: «پیش‌تر رکورد افزایش دمای سطح جهانی اقیانوس‌ها در فوریه ثبت شده بود اما این رکورد بار دیگر در ماه مارس شکست.»

نگرانی این کارشناس به این دلیل است که اقیانوس‌ها ۷۰ درصد سیاره زمین را پوشانده‌اند و از آغاز عصر صنعتی شدن با جذب ۹۰ درصد گرمای اضافی ناشی از فعالیت‌های انسانی، سطح زمین را قابل زندگی کردن نگه داشته‌اند.

اقیانوس‌های داغ‌تر به معنای رطوبت بیشتر در اتمسفر است. دانشمندان می‌گویند که هوا به ازای هر یک درجه افزایش دما معمولا می‌تواند حدود هفت درصد بخار آب بیشتر در خود نگه دارد و به هم ریختن تعادل در این زمینه، به تغییرات شدید مانند وزش بادهای شدید و باران سیل‌آسا منجر می‌شود.

بنا به اعلام مرکز تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک، پیش‌بینی‌ها برای ماه‌های آینده همچنان دمای بالاتر از میانگین را نشان می‌دهد و ممکن است به معنای شکسته شدن رکوردهای بیشتری در سال ۲۰۲۴ باشد.

انسان همچنان به تولید گازهای گلخانه‌ای ادامه می‌دهد؛ حتی در حالی که دانشمندان می‌گویند برای حفظ اهداف پیمان پاریس باید حدود نیمی از این گازها در طول دهه جاری کاهش یابد.

دانشمندانی از ایالات متحده روز جمعه اعلام کردند که سطح دی‌اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن‌ــ سه گاز گلخانه‌ای اصلی ناشی از فعالیت‌های انسانی‌ــ در سال ۲۰۲۳ هم روندی صعودی داشت.

پیش از آن، گزارش موسسه بهداشت جهانی بارسلونا نیز زنگ خطر را درباره تغییرات اقلیمی به صدا درآورده و هشدار داده بود که در قاره اروپا، که اکنون با بیشترین میزان گرمایش جهانی مواجه است، تا سال ۲۰۴۰ سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار مرگ بر اثر قرار گرفتن در معرض گرمای شدید رخ خواهد داد.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا