گوگل تنها موتور جستوجوی اینترنت نیست!
گوگل تنها موتور جستوجوی اینترنت نیست!
موتور جستجوی بینگ
بینگ موتور جستجوی MSN را جایگزین موتور جستجوی MSN به عنوان پاسخ مایکروسافت به گوگل کرد که در سال 2009 راهاندازی شد. در حال حاضر این موتور 3.38 درصد از سهم بازار جستجو در سراسر جهان و 7.73 درصد در ایالات متحده را دارد.
اخیراً بینگ پیشرفتهای چشمگیری داشته است، به خصوص با معرفی و توسعه بینگ چت که به Copilot تغییر نام داده است که به کاربران امکان میدهد با موتور جستجو وارد گفتگو شوند، سؤال بپرسند و پاسخها را در قالب گفتگو دریافت کنند.
بینگ همچنین تلاش زیادی برای رقابت با ویژگیهای مشابه گوگل انجام داده و و تعدادی قابلیت را به تبلیغات مایکروسافت اضافه کرده و pubCenter را که همتای Google AdSense است راه اندازی کرده است.
موتور جستجوی بایدو
بایدو که در سال 2000 تأسیس شد، موتور جستجوی غالب در چین است که سهم بازار آن بیش از 66.52 درصد است، در حالی که گوگل 2.34 درصد و بینگ 13.42 درصد سهم بازار را دارند. اما باید در حالی که روزانه 3.3 میلیارد جستجو را تجربه میکند، نفوذ کمی در خارج از چین دارد.
موتور جستجوی یاندکس (Yandex)
یاندکس توسط دو توسعه دهنده روسی برای کمک به طبقه بندی پتنتها در سال 1990 و تحت نظارت Arcadia آغاز شد. اصطلاح “Yandex” در سال 1993 پذیرفته شد و مخفف “Yet Another inDEXer” است. دامنه Yandex.ru در سال 1997 راهاندازی شد و در حال حاضر حدود 69.79٪ از کل جستجوها در روسیه و 1.78٪ در سطح جهانی را در اختیار دارد.
در 27 ژانویه 2023، تقریباً 44 گیگابایت کد منبع Yandex به بیرون درز کرد که نگاهی بیسابقه به عملکرد درونی موتور جستجو، از جمله کل معماری نرمافزار آن ارائه کرد. این نشت اطلاعاتی، نه تنها به دلیل اندازه آن مهم بود، بلکه به این دلیل که بیش از 17800 فاکتور رتبهبندی مورد استفاده توسط یاندکس برای رتبهبندی وبسایتها در نتایج جستجو را نشان داد.
DuckDuckGo
اگر در مورد تبلیغات هدفمند معذب هستید یا نمیخواهید داده های جستجوی خود را ذخیره کنید، ممکن است بخواهید DuckDuckGo را امتحان کنید، که خود را به عنوان “موتور جستجویی که شما را ردیابی نمیکند” توصیف میکند.
لازم به ذکر است که هنوز تبلیغات در DuckDuckGo وجود دارد، اما آنها تبلیغات شخصی نیستند. با تقریباً 94 میلیون جستجوی مستقیم روزانه، جزو موتور جستجوهای قابل اعتنا است.