zoomit

پروازی که به فاجعه ختم شد؛ از هواپیماربایی تا سقوط مرگ‌بار + ویدیو

پروازی که به فاجعه ختم شد؛ از هواپیماربایی تا سقوط مرگ‌بار + ویدیو

در تاریخ سوانح هوایی، وقایعی وجود دارند که به‌دلیل ماهیت دراماتیک و درس‌های تلخی که به‌همراه داشتند، برای همیشه ماندگار شده‌اند.

فاجعه‌ی پرواز شماره‌ی ۹۶۱ هواپیمایی اتیوپی (ET961) در ۲۳ نوامبر ۱۹۹۶ (۳ آذر ۱۳۷۵)، یکی از همین رخدادها است؛ داستانی از یک هواپیماربایی خشونت‌بار که به یکی از معدود و مستندترین تلاش‌ها برای فرود اضطراری روی آب در تاریخ هوانوردی منجر شد.

هواپیماربایی با مقصد غیرممکن

هواپیمای بویینگ ۷۶۷ در مسیر پروازی چندمقصده‌ی خود از آدیس آبابا به آبیجان بود که تنها دقایقی پس از برخاستن از اولین توقفگاه (آدیس آبابا)، توسط سه مرد اتیوپیایی ربوده شد. هواپیماربایان که به‌دنبال پناهندگی سیاسی بودند، با ادعای دروغین داشتن بمب، کنترل هواپیما را در دست گرفتند و یک خواسته‌ی غیرممکن داشتند: پرواز به استرالیا.

لئول آباته، خلبان بسیار باتجربه‌ی پرواز، بارها به هواپیماربایان توضیح داد که هواپیما سوخت کافی برای چنین سفری را ندارد و حداکثر می‌تواند تا نایروبی (مقصد بعدی) پرواز کند؛ اما هواپیماربایان که ظاهراً تحت تأثیر مصرف الکل بودند، توضیحات فنی کاپیتان را نپذیرفتند و او را مجبور کردند به سمت شرق، بر فراز اقیانوس هند، پرواز کند.

پایان سوخت، آغاز فاجعه

کاپیتان آباته در تمام این مدت، مخفیانه در امتداد خط ساحلی آفریقا پرواز می‌کرد، به این امید که در یک فرودگاه فرود بیاید. اما هواپیماربایان متوجه شدند و او را مجبور به دورشدن از خشکی کردند. سرانجام، همان‌طور که کاپیتان پیش‌بینی کرده بود، پس از ساعت‌ها پرواز، سوخت هواپیما بر فراز اقیانوس به پایان رسید.

با خاموش‌شدن هر دو موتور، بویینگ ۷۶۷ به یک گلایدر غول‌پیکر تبدیل شد. آباته و کمک‌خلبانش تلاش می‌کردند هواپیما را برای فرود اضطراری روی آب آماده کنند؛ اما هواپیماربایان همچنان در کابین خلبان در حال درگیری فیزیکی با آن‌ها بودند.

کاپیتان قصد داشت هواپیما را موازی با امواج و در آب‌های کم‌عمق نزدیک ساحل جزایر قمر، در نزدیکی یک هتل ساحلی فرود بیاورد؛ اما درگیری در کابین، تمرکز کامل را از او سلب کرد.

فرود مرگ‌بار و درس تلخ جلیقه‌های نجات

در لحظات پایانی، در حالی که گردشگران حاضر در ساحل از صحنه‌ی سقوط هواپیما فیلم‌برداری می‌کردند، هواپیما نتوانست در زاویه‌ی صحیح با آب برخورد کند. نوک بال چپ ابتدا به آب برخورد کرد و باعث شد هواپیما به شدت بچرخد و بلافاصله متلاشی شود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا