فناوری

کاهش ۹۵ درصدی مصرف VRAM با فشرده‌سازی عصبی بافت‌ها

کاهش ۹۵ درصدی مصرف VRAM با فشرده‌سازی عصبی بافت‌ها

در حالی که بازی‌های مدرن نیاز بالایی به حافظه گرافیکی (VRAM) دارند، بسیاری از کارت‌های گرافیک امروزی به‌ویژه در رده متوسط از این نظر محدود هستند. در این میان، فناوری فشرده‌سازی بافت عصبی (NTC) به‌عنوان راه‌حلی نوین برای کاهش مصرف حافظه بدون افت کیفیت بصری معرفی شده است.

به گزارش نیوزلن و به نقل از تک‌اسپات، NTC با استفاده از شبکه‌های عصبی آموزش‌دیده، بافت‌های گرافیکی بازی را به صورت لحظه‌ای فشرده و بازسازی می‌کند. این تکنولوژی اگرچه هنوز در هیچ بازی نهایی استفاده نشده، اما دموهای منتشرشده توسط Compusemble (یک کانال یوتیوب تخصصی در زمینه سخت‌افزار و گیمینگ) نشان می‌دهد که NTC می‌تواند مصرف VRAM را تا بیش از 95٪ کاهش دهد؛ برای مثال در دمو T-Rex این مقدار از 272 مگابایت به تنها 11.37 مگابایت رسید.

این فناوری برای عملکرد بهینه به توان پردازشی بالایی نیاز دارد، و در همین راستا، استفاده از قابلیت Cooperative Vectors (بردارهای مشارکتی) در DirectX 12 بسیار حیاتی است. این قابلیت که توسط اینتل معرفی شده، عملکرد فشرده‌سازی و رندر را با استفاده از تسریع محاسبات ماتریسی به‌طور چشمگیری بهبود می‌دهد. طبق تست‌ها، زمان رندر در دمو اینتل از 5.77 میلی‌ثانیه به 0.11 میلی‌ثانیه کاهش یافته است – معادل 98 درصد بهبود.
 

«بردارهای مشارکتی» همچنین این مزیت را دارد که وابستگی توسعه‌دهندگان به برند خاصی از GPU را کاهش داده و امکان بهره‌برداری از آن در کارت‌های گرافیکی متنوع را فراهم می‌کند.

فناوری NTC به همراه بردارهای مشارکتی می‌تواند نقش مهمی در آینده گرافیک بازی‌ها ایفا کند، مخصوصاً در زمانی که تقاضا برای گرافیک‌های با کیفیت بالا در رزولوشن‌های 4K و بالاتر روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا