واقعیت پشتپرده حفظ حریم خصوصی در اپل؛ آیا واقعاً اطلاعات شما محفوظ است؟

واقعیت پشتپرده حفظ حریم خصوصی در اپل؛ آیا واقعاً اطلاعات شما محفوظ است؟
اپل همواره خود را به عنوان شرکتی معرفی کرده است که حفظ حریم خصوصی کاربران را در اولویت قرار میدهد. گوشیهای هوشمند این شرکت بهگونهای طراحی شدهاند که اطلاعات کاربران را به شکلی ذخیره میکنند که دسترسی به آنها برای هیچ شخص ثالثی، از جمله پلتفرمهای خارجی، ممکن نباشد. همین رویکرد باعث شده اپل در سالهای گذشته چندین بار وارد مجادلات و دعاوی حقوقی با نهادهای اجرای قانون شود؛ نهادهایی که تلاش داشتند به تماسها یا پیامکهای افراد متهمی که از محصولات اپل استفاده میکردند، دسترسی پیدا کنند.
اپل همچنین درگیری حقوقی و رسانهای جنجالی با شرکت متا بر سر محدودسازی ابزارهای ردیابی کاربران و سیاستهای تبلیغاتی مرتبط با کاربران دستگاههای اپل داشته است. اما آیا این به آن معناست که اپل هیچگونه دادهای درباره کاربرانش جمعآوری نمیکند؟
اپل چه دادههایی را جمعآوری میکند؟
اپل بهطور پیشفرض، طیف گستردهای از اطلاعات مرتبط با کاربران و ترجیحات آنها را گردآوری میکند. این موضوع در بیانیه حریم خصوصی منتشرشده در وبسایت رسمی شرکت بهصورت شفاف توضیح داده شده است. در این سند، اپل جزئیات نحوه گردآوری دادهها، از جمله استفاده از برخی فروشندگان شخص ثالث برای انجام این کار را شرح میدهد.
اپل برای هر یک از محصولات و خدمات خود، سیاست حفظ حریم خصوصی جداگانهای تدوین کرده است. در مجموع، این شرکت بیش از ۸۰ سند مجزا در این حوزه دارد که حجم آنها به بیش از ۷۰ هزار کلمه میرسد.
در تمام این اسناد، اپل بر تعهد خود به حفظ حریم خصوصی کاربران تأکید میکند و مدعی است که همواره در تلاش است تا میزان دادههایی را که جمعآوری میکند، به حداقل ممکن کاهش دهد. بهگزارش وبسایت وایرد، میزان دادههایی که اپل گردآوری میکند بهمراتب کمتر از دادههایی است که توسط شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک یا گوگل جمعآوری میشود.
با این حال، اپل نیز همان اطلاعات پایهای را جمعآوری میکند که بسیاری از شرکتها از کاربران خود دریافت میکنند؛ از جمله نام، نشانی ایمیل، تاریخ تولد، اطلاعات پرداخت و سایر اطلاعات مشابه.
این شرکت همچنین دادههای مربوط به نحوه استفاده از محصولاتش و اطلاعات فنی مربوط به عملکرد آنها را جمعآوری میکند؛ از جمله بروز خطا در هنگام استفاده از برنامهها یا متوقف شدن ناگهانی اپلیکیشنها. تاریخچه جستوجو در فروشگاه اپلیکیشن اپل (App Store) و حتی جستوجوهای انجامشده در تلفن همراه نیز بخشی از این دادههاست.
علاوه بر این، اپل برای جمعآوری دادههای بیشتر، مستقیماً از کاربران اجازه میگیرد. برای مثال، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی یا دادههای مربوط به سلامت کاربران. اپل توضیح میدهد که ارائه این اطلاعات الزامی نیست، اما در صورت موافقت کاربران، تجربه آنها در استفاده از محصولات اپل بهشکل چشمگیری بهبود خواهد یافت.
نوع دادههایی که اپل جمعآوری میکند بسته به هر برنامه و سرویس متفاوت است. برای نمونه، اپلیکیشن Health & Fitness اطلاعات مرتبط با سلامت کاربر را ذخیره میکند، اپ Maps اطلاعات مکانی را گردآوری میکند و برنامه Books بر میزان مطالعه و نحوه تعامل کاربر با کتابها تمرکز دارد.
چرا اپل این دادهها را جمعآوری میکند؟
مشابه سایر شرکتهای فناوری، هدف اصلی اپل از جمعآوری دادهها، نمایش تبلیغات هدفمند و شخصیسازیشده است؛ با این تفاوت که محل اصلی نمایش این تبلیغات، فروشگاه اپلیکیشن اپل است.
فروشگاه App Store از چند جهت با سایر فروشگاههای اپلیکیشن متمایز است. نخست آنکه در بسیاری از کشورها تنها منبع رسمی دریافت برنامههای کاربردی برای گوشیهای اپل محسوب میشود. این موضوع فرصتی طلایی برای تبلیغدهندگان فراهم میکند تا با دقت بالا مخاطبان خود را هدفگیری کنند. همین مسئله نیز باعث شده تبلیغات درون این فروشگاه هزینهبر و باارزش باشد.
اپل تبلیغات را به دو شکل نمایش میدهد: یک روش، نمایش تبلیغات براساس منطقه جغرافیایی است و روش دوم، ارائه تبلیغات بر اساس علایق و مشخصات هر کاربر.
در عین حال، اپل دادههایی را که خودش جمعآوری میکند با دادههای شرکتهای شخص ثالث ترکیب نمیکند. این اطلاعات بهصورت رمزگذاریشده ذخیره میشوند و امکان شناسایی کاربران بهسختی فراهم است.
سخنگوی اپل، «شین باوئر»، در گفتوگویی با وایرد تأکید کرد که اپل از دادههای گردآوریشده برای ساختن هویت بازاریابی استفاده نمیکند و این اطلاعات به هیچ سامانه بازاریابی خارجی متصل نیست. در عوض، اپل از شناسههای رمزگذاریشده برای شناسایی هر دستگاه استفاده میکند.
سیاست منحصربهفرد مدیریت دادهها در اپل
هرچند اپل نیز مانند سایر شرکتهای فناوری، اطلاعات کاربران را جمعآوری میکند، اما شیوه پردازش و مدیریت این دادهها در این شرکت بهگونهای طراحی شده که حریم خصوصی کاربران را تا حد زیادی تضمین میکند.
نخست آنکه، اپل دادههای کاربران را با استفاده از اطلاعاتی مانند نام، ایمیل یا شماره تماس شناسایی نمیکند. این غول فناوری بهجای آن، از شناسههای عددی تصادفی و متغیر بهره میبرد.
همچنین کاربران در دستههایی با علایق و ترجیحات مشترک گروهبندی میشوند. هر دسته معمولاً شامل حدود پنجهزار کاربر است که همین مسئله شناسایی فردی خاص بر اساس علاقهمندیهای او را دشوار میسازد.
نکته مهمتر آن است که اپل دادههای کاربر را بهصورت محلی و درون خود دستگاه تحلیل و ذخیره میکند. این بدان معناست که دادهها ابتدا در خود گوشی پردازش میشوند، تحلیل نتایج صورت میگیرد و سپس اطلاعات نهایی به سرورهای اپل ارسال میشود. این سازوکار نقش مهمی در حفاظت از حریم خصوصی کاربران ایفا میکند.
آیا میتوان دادههایی را که اپل جمعآوری میکند، محدود کرد؟
بله. کاربران میتوانند بهسادگی با مراجعه به بخش تنظیمات گوشی، از مسیر Settings > Privacy، نوع دادههایی را که تمایل به اشتراکگذاری با اپل دارند، مشخص کنند. همچنین در قسمت تنظیمات، بخشی تحت عنوان Analytics & Improvements وجود دارد که کاربران میتوانند از طریق آن، گزارشها و دادههایی را که اپل گردآوری میکند، مشاهده و در صورت تمایل غیرفعال کنند.