نوشیدن الکلی چگونه بر توانایی یادگیری مغز اثر منفی میگذارد؟
نوشیدن الکلی چگونه بر توانایی یادگیری مغز اثر منفی میگذارد؟
این اتفاق بهویژه از طریق نورونهایی به نام اینترنورونهای کولینرژیک (CINs) رخ میدهد. این نورونها نقش مهمی در کنترل سیگنالدهی دوپامین دارند که بر یادگیری و انگیزه تأثیر میگذارد.
تاثیر الکل بر بدن و مغز
الکل به روشهای مختلفی میتواند بر بدن تأثیر بگذارد، هم در کوتاهمدت (مانند حافظه، تعادل، و کنترل رفتارها) و هم در بلندمدت، مانند توسعه اختلال مصرف الکل که (AUD) هم به آن گفته میشود. AUD یک نگرانی جهانی است که حدود ۴۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده و مشکلات جدی سلامتی مانند سکته مغزی، سرطان، بیماری کبد، و بیماریهای قلبیعروقی ایجاد میکند.
این اختلال همچنین عملکردهای شناختی مانند انعطافپذیری شناختی، حافظه و یادگیری را مختل میکند.
تغییر الگوهای فعالیت نورونی
در شرایط عادی، نورونهای کولینرژیک CINs به صورت یک الگوی «انفجار-توقف» فعالیت میکنند؛ یعنی یک دوره کوتاه فعالیت شدید که با یک توقف همراه است. این الگو برای یادگیری و سازگاری با رفتارهای جدید ضروری است. اما در مدلهای حیوانی که در معرض الکل قرار داشتند، پژوهشگران مشاهده کردند که توقفها کوتاهتر و ضعیفتر شدهاند. این تغییر در الگوی فعالیت باعث اختلال در فرآیندهایی مانند یادگیری معکوس میشود.
اهمیت یادگیری معکوس
به گفته جُن وانگ، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس یادگیری معکوس یکی از پایههای اصلی انعطافپذیری شناختی است. این فرآیند به افراد کمک میکند رفتارهایی را که دیگر مؤثر نیستند کنار بگذارند و با تغییر قوانین یا شرایط جدید سازگار شوند. این فرآیند به شدت به سیگنالدهی استیلکولین وابسته است.
روشهای تحقیقاتی و یافتهها
در این مطالعه، پژوهشگران از تکنیکی به نام اپتوژنتیک استفاده کردند که ترکیبی از اپتیک یا همان نورشناسی و ژنتیک است. با استفاده از نور، فعالیت نورونها کنترل شد و حسگرهای زیستی مهندسیشده بهطور همزمان آزاد شدن استیلکولین را در زمان واقعی شناسایی کردند. این روش به دانشمندان امکان داد ببینند که چگونه تغییرات در الگوی فعالیت CINها بر یادگیری تأثیر میگذارد.
پژوهشها نشان داد که مرحله انفجار به فراموش کردن رفتارهای قدیمی (یادگیری انقراضی) کمک میکند، در حالی که مرحله توقف برای یادگیری رفتارهای جدید (یادگیری معکوس) ضروری است. وانگ تأکید کرد که این الگوهای انفجار-توقف برای سازگاری رفتاری حیاتی هستند و یافتهها میتوانند به بررسی مکانیسمهای مشابه در شرایطی فراتر از اعتیاد، از جمله پیری و بیماریهای نورودژنراتیو یا همان زوال عصبی کمک کنند.
کاربردهای درمانی
این مطالعه نه تنها توضیح میدهد که چگونه انعطافپذیری شناختی میتواند تحت تأثیر الکل قرار گیرد، بلکه مسیرهایی برای درمان اختلال مصرف الکل (AUD) و دیگر بیماریهای مغزی مرتبط با نقصهای شناختی پیشنهاد میدهد.
یافتهها نشان میدهند که هدفگیری الگوی انفجار-توقف CINها میتواند به توسعه درمانهایی کمک کند که انعطافپذیری شناختی را در برخی شرایط بهبود بخشد.