نه گام مؤثر برای محافظت در برابر کلاهبرداریهای دیجیتال

نه گام مؤثر برای محافظت در برابر کلاهبرداریهای دیجیتال
در عصر هوش مصنوعی، کلاهبرداران میتوانند با استفاده از دیپفیکها صدای دوستان و اعضای خانواده را تقلید کرده و حتی تماسهای تصویری جعلی ایجاد کنند. این تکنولوژی میتواند منجر به سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و دریافت وام یا بدهیهای اعتباری به نام قربانی شود. اما با رعایت چند اقدام کلیدی میتوان از این تهدیدها پیشگیری کرد.
به گزارش نیوزلن و به نقل از 9to5mac، نخستین گام استفاده از مدیر رمز عبور است. با توجه به تعداد روزافزون حسابهای آنلاین، داشتن رمزهای قوی و منحصربهفرد برای هر سرویس تنها با کمک ابزارهایی مانند اپلیکیشن Passwords امکانپذیر است. همچنین باید رمزهای قدیمی و ضعیف را که در گذشته و شاید در چند وبسایت به صورت تکراری استفاده کردهاید بهروزرسانی کنید؛ بهویژه برای حسابهای دارای حساسیت ویژه، مانند خدمات مالی.
امروزه امکان استفاده از رمز عبورهای جایگزین (Passkeys) نیز فراهم شده است که با شناسایی چهره یا اثر انگشت کاربر، امنیت بالاتری نسبت به رمزهای معمولی دارند. فعالسازی احراز هویت دومرحلهای (2FA) نیز اقدامی مهم است؛ اما توصیه میشود از اپلیکیشنهای تاییدکننده استفاده کنید و نه پیامک، چون پیامکها در برابر حملات تعویض سیمکارت آسیبپذیرند.
بررسی منظم آخرین زمان ورود به حسابها، بهویژه حسابهای بانکی، میتواند نشانهای از دسترسی غیرمجاز را نشان دهد. هنگام استفاده از وایفای عمومی نیز بهتر است از VPN قابلاعتماد استفاده کنید تا از حملات مرد میانی (MitM) جلوگیری شود.
از گفتن اطلاعات شخصی به چتباتهای هوش مصنوعی خودداری کنید، چراکه ممکن است اطلاعات شما به صورت ناخواسته در پاسخهای آینده بازنشر شود. همچنین، بهتر است اطلاعات خود را از پایگاههای دادهای که توسط واسطههای فروش داده جمعآوری شدهاند، پاک کنید.
در نهایت، در برابر هرگونه درخواست مالی هشیار باشید. حتی اگر درخواست از سوی فردی آشنا باشد، آن را از طریق روش ارتباطی دیگری تایید کنید. درخواستهای مربوط به کارت هدیه یا تغییر حساب بانکی تقریباً همیشه نشانهای از کلاهبرداری هستند.