نظرسنجی: FSD تسلا خریداران را فراری میدهد

نظرسنجی: FSD تسلا خریداران را فراری میدهد
ایلان ماسک سالهاست که فناوری «رانندگی کاملاً خودکار» (Full Self-Driving یا FSD) را یکی از نقاط قوت تسلا معرفی میکند. با این حال، بر اساس گزارش Slingshot Strategies که در اوت منتشر شد و بیش از ۸ هزار آمریکایی را مورد بررسی قرار داد، تنها ۱۴ درصد گفتهاند که وجود FSD آنها را به خرید تسلا ترغیب میکند. در مقابل، ۳۵ درصد اعلام کردهاند این قابلیت احتمال خریدشان را کاهش میدهد و ۵۱ درصد نیز تفاوتی احساس نکردهاند.
به گزارش نیوزلن و به نقل از تکاسپات، نگاه منفی نسبت به FSD گستردهتر است؛ ۴۸ درصد از شرکتکنندگان بر این باورند که این فناوری باید غیرقانونی اعلام شود، در حالی که ۳۵ درصد از قانونی بودن آن حمایت کردهاند. بخش بزرگی از مصرفکنندگان نیز معتقدند شرکتهای خودروسازی باید مسئولیت کامل حوادث ناشی از سامانههای خودران یا کمکراننده را بر عهده بگیرند. دو سوم افراد میگویند تسلا باید به قربانیان چنین تصادفاتی غرامت بپردازد و ۴۴ درصد مستقیماً FSD را مقصر حوادث میدانند.
اگرچه قابلیت FSD بهعنوان یک ارتقای پولی عرضه میشود، اما همه خودروهای تسلا بهطور استاندارد از سیستم Autopilot برخوردارند که شامل کروز کنترل تطبیقی و هدایت خودکار است. با این وجود، رانندگان همچنان باید دستان خود را روی فرمان نگه دارند. همین موضوع باعث شده ۴۹ درصد مصرفکنندگان نام Autopilot را گمراهکننده بدانند و معتقد باشند توانایی واقعی آن کمتر از چیزی است که القا میشود.
تسلا از سال ۲۰۲۱ به تدریج رادار و حسگرهای اولتراسونیک را کنار گذاشته و تنها به استفاده از دوربینها اتکا کرده است. این رویکرد مورد حمایت چندانی قرار نگرفته است؛ فقط ۳ درصد شرکتکنندگان آن را تأیید کردهاند، در حالی که ۷۰ درصد بر این باورند خودروهای خودران باید هم LiDAR و هم دوربین داشته باشند. همچنین ۷۱ درصد خواستار الزام قانونی دولت برای استفاده همزمان از این دو فناوری هستند.
در همین حال، تسلا با پروندهای حقوقی جدی مواجه است. یک دادگاه رسیدگی به سانحه مرگبار Autopilot در سال ۲۰۱۹ در جریان است و وکلای شاکیان ادعا کردهاند ماسک و تسلا درباره ایمنی این سامانه اظهارات گمراهکنندهای داشتهاند. آنها خواستار دریافت ۳۴۵ میلیون دلار غرامت شدهاند.
این نظرسنجی در شرایطی منتشر شده که تسلا با افت فروش چشمگیر بهویژه در اروپا دستوپنجه نرم میکند. از سوی دیگر، حذف مشوق مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری برای خودروهای برقی نیز میتواند بازار این شرکت در آمریکا را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.