zoomit

معمای صدای دوست‌داشتنی؛ گربه‌ها چگونه خرخر می‌کنند؟

معمای صدای دوست‌داشتنی؛ گربه‌ها چگونه خرخر می‌کنند؟

یکی از خوشایندترین صداها برای افراد گربه‌دوست صدای خرخری است که گربه کوچک آن‌ها در هنگام خوشحالی از خود درمی‌آورد. با‌این‌حال، این موضوع که گربه‌ها چگونه صدای خرخر را تولید می‌کنند، مدت‌ها معما بوده است.

دانشمندان در مجله‌ی Current Biology گزارش کرده‌اند که گربه‌های اهلی دارای بالشتک‌هایی درون تارهای صوتی خود هستند که لایه اضافه‌ای از بافت چربی فراهم می‌کند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد در فرکانس‌های پایین ارتعاش کنند. علاوه‌براین، به‌نظر نمی‌رسد حنجره این حیوانات برای ایجاد صدای خرخر به ورودی از مغز نیاز داشته باشد.

گربه‌های اهلی کوچک هستند و بیشتر آن‌ها در حدود ۴٫۵ کیلوگرم وزن دارند. به‌نوشته‌ی ساینس، پژوهشگران مدت‌ها در‌این‌باره سردرگم بوده‌اند که چگونه این حیوانات می‌توانند صداهای با فرکانس پایین (معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ هرتز) را تولید کنند. چنین فرکانس‌هایی معمولا فقط در حیوانات بسیار بزرگ‌تر مانند فیل‌ها مشاهده می‌شود که تارهای صوتی بسیار بلندتری دارند.

درحالی‌که گربه‌های بزرگ مانند شیرها و ببرها قادر به ایجاد صدای غرش بلند هستند، گربه‌های خانگی فقط قدرت تولید صدای خرخر با فرکانس پایین را دارند.

بیشتر صداهای پستانداران، ازجمله صداهای دیگر گربه مانند میومیو و صدای هیس (که هنگام تهدید شدن تولید می‌کند) به روش مشابهی تولید می‌شوند: سیگنالی از مغز باعث می‌شود تارهای صوتی به هم فشرده شوند و جریان هوا در حنجره باعث می‌شود که تارها صدها بار در ثانیه به هم برخورد کنند و صداهای مذکور را تولید کنند. این فرایند که به «نوسان خودنگهدار ناشی از جریان» معروف است، پدیده غیرفعالی است: وقتی تارهای صوتی شروع به ارتعاش کنند، برای ادامه کار به ورودی عصبی دیگری نیاز نیست.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا