مقایسه هزینه خودروهای برقی و بنزینی: کدام مقرونبهصرفهتر است؟

مقایسه هزینه خودروهای برقی و بنزینی: کدام مقرونبهصرفهتر است؟
در حال حاضر، مقایسه میان خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی و خودروهای برقی، تنها محدود به مباحث زیستمحیطی، اقلیمی یا سطح راحتی آنها نیست، بلکه بیش از هر چیز به موضوع «هزینه» معطوف شده است.
به گزارش نیوزلن، اگرچه هنوز تفاوت قیمتی قابلتوجهی بین خودروهای بنزینی و برقی وجود دارد، اما نمیتوان صرفاً به هزینهٔ اولیهٔ خرید اکتفا کرد تا مشخص شود کدام نوع در نهایت بهصرفهتر است.
«مارکوس زاخر»، سردبیر نشریهٔ تخصصی «الکتروموبیل» در آلمان، در این زمینه توضیح میدهد: «اگر بخواهید بدانید کدام خودرو واقعاً ارزانتر تمام میشود، باید دورهٔ کامل از خرید تا فروش مجدد را در نظر بگیرید. در این صورت، گاهی به نتایج غیرمنتظرهای خواهید رسید.»
به گفتهٔ این کارشناس، مهمترین عوامل تأثیرگذار در این محاسبه، علاوه بر قیمت خرید، شامل هزینههای انرژی، هزینههای نگهداری، سرویس و تعمیرات، و نیز کاهش ارزش خودرو در پایان دورهٔ بهرهبرداری هستند.
هزینه خرید
مقایسهٔ قیمت اولیهٔ خودروهای برقی و بنزینی، در نگاه اول میتواند امیدوارکننده باشد. زاخر تأکید میکند: «همگرایی آشکاری بین قیمت خودروهای احتراق داخلی و برقی در حال شکلگیری است.»
با این حال، نباید تنها به فهرست قیمتها بسنده کرد، بلکه باید تغییرات در تخفیفها و مشوقهای ارائهشده از سوی سازندگان را نیز مدنظر قرار داد.
از نظر تئوری، هنوز هم شکاف قیمتی محسوسی بین این دو نوع خودرو وجود دارد.
به عنوان مثال:
• خودروی برقی «رنو آر۵» از دویست و هفتاد و نه هزار یورو (حدود سی و دو هزار و پانصد دلار) آغاز میشود، در حالی که مدل بزرگتر آن، «رنو کلیو»، با قیمت صد و نود و سه هزار و پانصد یورو (حدود بیست و سه هزار دلار) عرضه میگردد.
• خودروی «فیات گرند پاندا» در نسخهٔ برقی، حدود شش هزار یورو گرانتر از مدل بنزینی است.
• خودروی «بیامو ایکس۲» در نمونهٔ برقی، تقریباً دو هزار یورو تفاوت قیمت دارد.
• «آئودی آ۶ آوانت» در مدل پایهٔ برقی، حدود شش هزار یورو گرانتر است.
• خودروی «مرسدس بنز کلاس اس» در نمونهٔ برقی (EQS)، حدود دو هزار و دویست یورو اختلاف قیمت دارد.
هزینههای عملیاتی و نگهداری
اگرچه هزینهٔ خرید، بزرگترین رقم هزینه محسوب میشود، اما تنها یکی از عوامل متعدد تأثیرگذار است و در بلندمدت حتی ممکن است به حاشیه برود. در مقابل، هزینههای جاری در طول دورهٔ مالکیت، همواره ملموس و قابلتوجه هستند.
بیتردید بسیاری از افراد متوجه تفاوت هزینهٔ سوخت و شارژ خودروها (به ویژه در فصل تابستان) شدهاند. باید در نظر داشت که برق، به هیچوجه ارزانتر از بنزین نیست.
اگرچه مزایای مالیاتی خودروهای برقی غیرقابلانکار است و هزینهٔ نگهداری آنها نیز عموما پایینتر است، اما در صورت بروز خرابی، تعمیرات خودروهای برقی میتواند بسیار پرهزینه باشد. این خودروها به ابزارهای ویژه، تکنسینهای آموزشدیده، زمان طولانیتر برای مونتاژ و قطعات یدکی گرانقیمت (اعم از باتری یا سیستم پیشرانه) نیاز دارند.
بر اساس برآوردهای «دکرا» (سازمان بازرسی فنی آلمان)، این عوامل میتوانند تا پنجاه درصد هزینهٔ تعمیرات را افزایش دهند.
ارزش فروش مجدد
زاخر خاطرنشان میکند که هرگونه مزیت هزینهای بالقوه در خودروهای برقی، در زمان فروش مجدد آنها تا حد زیادی از بین میرود: «خودروهای برقی، در مقایسه با نمونههای بنزینی، سهم بیشتری از ارزش اولیهٔ خود را از دست میدهند.»
طبق تحلیل اخیر شرکت مشاورهای «بریلز» واقع در مونیخ، میانگین ارزش باقیماندهٔ خودروهای برقی پس از سه سال، شش هزار و چهارصد یورو کمتر از مدلهای مشابه بنزینی است و این شکاف با افزایش قیمت اولیهٔ خودرو، گستردهتر میشود.