مغز انسان بهطور طبیعی برای یادگیری برنامهنویسی آماده است

مغز انسان بهطور طبیعی برای یادگیری برنامهنویسی آماده است
مطالعهای جدید نشان میدهد یادگیری کدنویسی بر اساس شبکههای عصبی مربوط به منطق و استدلال شکل میگیرد و نیازی به ایجاد مدارهای عصبی جدید در مغز نیست.
خلاصه تحقیق
به گزارش نیوزلن پژوهشگران با بررسی فعالیت مغزی دانشجویان پیش و پس از گذراندن دوره مقدماتی برنامهنویسی پایتون، دریافتند که نواحی پیشانی–جداری مغز که مسئول منطق و حل مسئله هستند، هنگام خواندن و درک کد فعال میشوند. نکته مهم اینکه همین نواحی حتی پیش از آموزش رسمی نیز به توضیحات سادهٔ کد پاسخ میدادند؛ دلیلی بر آنکه مغز از پیش پایههای عصبی لازم برای درک ساختارهای منطقیِ کدنویسی را دارد.
ماهیّت یافتهها: بازیافت عصبی به جای خلق مدار نو
نتایج این مطالعه از چارچوب نظریهٔ بازیافت عصبی (neural recycling) پشتیبانی میکنند؛ یعنی مهارتهای فرهنگی نوظهور مانند خواندن یا برنامهنویسی بهجای ایجاد مدارهای عصبی کاملاً جدید، از شبکههای موجود مغزی استفاده میکنند. تحلیلهای چندمتغیره نشان داد که الگوهای فعالشده برای تشخیص ساختارهای منطقی مانند حلقههای for و شرطهای if در شبکهٔ پیشانی–جداری قبل و بعد از آموزش مشابهاند.
روش تحقیق
در این پژوهش نوزده تا بیستدو دانشجو (جنسیت ترکیبی) با تصویربرداری عملکردی fMRI قبل و بعد از گذراندن یک ترم آموزش مقدماتی پایتون مورد بررسی قرار گرفتند. شرکتکنندگان وظایف رفتاری و خواندن نمونههای کد و شبهکد (توضیحات سادهٔ انگلیسی برای کد) را انجام دادند تا الگوهای فعالیت مغزی تحلیل شود.
پیامدها برای آموزش و پرورش
محققان میگویند یافتهها نشان میدهد که تقویت مهارتهای تفکر منطقی و حل مسئله از دوران کودکی — از طریق بازیها، پازلها یا بحثهای تحلیلی — میتواند آمادهسازی موثری برای یادگیری برنامهنویسی فراهم کند. به عبارت دیگر، آموزش کدنویسی ممکن است با پیوند زدن به تواناییهای منطقی ذاتی مغز، سریعتر و مؤثرتر صورت گیرد.
به گفته مارینا بدنی، نویسنده ارشد مطالعه :«مغز شما از پیش پایههای عصبی لازم برای برنامهنویسی را دارد.»
نتیجهگیری
مطالعه دانشگاه جانز هاپکینز نشان میدهد که کدنویسی بهعنوان مهارتی فرهنگی جدید، «بازنماییهای منطقی» را در قشر پیشانی–جداری بازیافت میکند و بدین ترتیب یادگیری آن برای انسانها ذاتی و دستیافتنیتر از آنچه تصور میشود، است.



