zoomit

سیل پیامک‌های تبلیغاتی زرد؛ «قلاب» مسموم برای صید مشتری

سیل پیامک‌های تبلیغاتی زرد؛ «قلاب» مسموم برای صید مشتری

تقی‌پور درباره محتوای پیامک‌های تبلیغاتی، پیروی از اصول اخلاقی و حرفه‌ای را مهم می‌داند.

احترام به منافع عمومی، ارزش‌های ملی، منطقه‌ای، محلی و فرهنگ عمومی ضروری است و علاوه بر این رعایت شأن افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی باید در نظر گرفته شود. شرکت‌ها باید متناسب با این چارچوب‌های اخلاقی محتوای پیامک تبلیغاتی‌شان را تولید کنند. در غیر این صورت مخاطب باید حق اعتراض داشته باشد و به اعتراضش رسیدگی شود.

– امیرعباس تقی‌پور، کارشناس علوم ارتباطات

بیشتر بخوانید

آموزش یکی از عوامل اثرگذار بر محتوای تبلیغات است. تقی‌پور می‌گوید که متولیان تبلیغات پیامکی نیازمند آموزش هستند: «در این مورد اگرچه منابع محدودی وجود دارد، اما چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ به همین دلیل می‌بینیم که گاه تبلیغات نه‌تنها برای شرکت‌ها سودی ندارد، بلکه به ضدتبلیغ تبدیل می‌شود.»

در عین حال که در دسترس بودن داده‌های مشترکان اپراتورهای تلفن همراه، ارسال پیامک‌های انبوه (اسپم) را همه‌گیر کرده است، فرستادن پیامک‌های با محتوای زرد، گول‌زننده و دور از چارچوب‌های حرفه‌ای، مسئله‌ی نظارت قانونی بر تبلیغات پیامکی را مورد توجه قرار می‌دهد.

نمونه‌هایی شبیه پیامک تبلیغاتی روز پدر که در این گزارش به آن اشاره شد یا مواردی که در تبلیغات خود مقاصد سیاسی هم داشته‌اند، بارها در شبکه‌های اجتماعی و گاهی رسانه‌ها به باد انتقاد گرفته شده‌اند. درواقع آنچه در کنار رگولاتوری بر محتوای تبلیغات پیامکی توجه داشته، نظارت‌ اجتماعی است.

اما این نوع نظارت و به‌وجودآمدن کمپین‌های مردمی باعث تغییر در بازاریابی کسب‌وکارها شده است؟ این کارشناس ارتباطات جواب می‌دهد:

رگولاتوری درباره‌ی نظارت محتوایی قوانینی در این مورد تعریف کرده اما در عین حال کمپین‌های مردمی و نظارت اجتماعی هم بسیار حائز اهمیت است. در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که کمپین‌های مردمی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. اما اینکه تا چه حد منجر به تغییر رفتار تبلیغاتی کسب و کارها شده‌اند، مورد تردید است. هرچند در مناسبت‌ها و مقاطعی از زمان کمپین‌هایی درباره محتواهای تبلیغاتی به‌راه افتاده که مردم با برندها مقابله کرده‌اند و تأثیرگذار بوده اما به‌طور عمده نمی‌توان این سوابق را الگو قرار داد.

– امیرعباس تقی‌پور، کارشناس علوم ارتباطات

به‌گفته‌ی او در مقابل، اگر کمپین‌های تبلیغاتی درستی از طرف کسب و کارها تعریف شود و آن‌ها هدف خود را به‌طور مشخص به مخاطب منتقل کنند، حمایت و پشتیبانی مردم را خواهند داشت.

اطلاعات شخصی افراد پیش کسب‌وکارها امانت است

او از طرف دیگر موضوع امنیت اطلاعات را مهم می‌شمارد و می‌گوید: «امروز اطلاعات، مخصوصاً اطلاعات شخصی افراد مورد درخواست بسیاری از کسب‌وکارها است تا بتوانند با مخاطبان هدفشان ارتباط برقرار کنند اما مسلم است که آن‌ها باید موضوع امنیت – چه به لحاظ تکنیکی و چه زیرساختی – را به قدری جدی بگیرند که کسی نتواند به اطلاعات مردم نفوذ کند.»

کسب‌وکارها باید امنیت داده‌ها را به قدری جدی بگیرند که کسی نتواند به اطلاعات مردم نفوذ کند

اگر امنیت و اخلاق در حفظ و نگهداری اطلاعات توسط شرکت‌ها رعایت نشود، بدون تردید عنصر اعتماد بین مردم و برند/ مؤسسه/ کسب‌وکار آسیب می‌بیند. از بین رفتن اعتماد در کسری از زمان می‌تواند رخ دهد، در حالی که اعتمادسازی فرایندی فوق‌العاده طولانی و هزینه‌بر است. بنابراین کمپانی‌ها باید اطلاعات افراد را به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دارایی خود حفظ کنند، موضوعات مختلف فنی، حقوقی و اخلاقی را در این مورد رعایت کنند و از این اطلاعات حراست و حفاظت کنند. در غیر این صورت ادامه‌ی رفتار اشتباه باعث ریزش مشتری و کاهش فروش خواهد شد.

علاوه بر این‌ها به گفته‌ی این کارشناس ارتباطات، درحال‌حاضر در حوزه‌ی تبلیغات پیامکی به یک راهنمای عمل نیاز داریم: «راهنمای عمل می‌تواند از طرف رگولاتور تنظیم و منتشر شود و شرکت‌ها را متعهد به رعایت موارد حقوقی و اخلاقی و فنی و امنیتی کند. این راهنمای عمل، باید دارای اصول و ضوابطی باشد که دربرگیرنده‌ی مسائل حقوقی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی است و به‌طور مشخص حقوق دریافت‌کنندگان پیامک‌ها و وظایف شرکت‌ها را منعکس می‌کند. رگولاتوری می‌تواند این راهنما را در اختیار شرکت ها قرار دهد و برگزاری دوره‌های آموزشی هم در این زمینه کمک‌کننده است.»

با این گفته‌ها در مجموع با وضع قانونی بازدارنده از سوی رگولاتور، تداوم نظارت اجتماعی و جدی گرفتن مسئله آموزش شاهد شکل‌گیری روندی اصولی در تبلیغات پیامکی خواهیم بود و البته پیدا است که رعایت نکردن قواعد اخلاقی و ارزش‌های مختلف و پیام‌های آزاردهنده، مقاومت و راه‌اندازی کمپین‌های مختلف مردمی علیه کسب‌وکارها و برندها و طرح شکایت از آن‌ها را به‌دنبال دارد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا