زیپلین نشان داد ایمنی پهپاد یعنی چه: از سقوط تا نجات در ۲۰ میلیثانیه

زیپلین نشان داد ایمنی پهپاد یعنی چه: از سقوط تا نجات در ۲۰ میلیثانیه
در حالی که بسیاری از شرکتهای فناوری هنوز در مرحله آزمایشی تحویل با پهپاد هستند، یک شرکت مستقر در سانفرانسیسکو به نام زیپلین، با جدیت و مقیاسی بیسابقه، ایمنی را در اولویت قرار داده است. پیش از آنکه پهپادهای مدل P2 این شرکت حتی یک بسته واقعی را تحویل دهند، بیش از ۱۵۰٬۰۰۰ پرواز آزمایشی فیزیکی و دهها میلیون مأموریت شبیهسازیشده انجام شدهاند.
به گزارش نیوزلن و به نقل از Dronedj، در مارس ۲۰۲۵، هنگام آزمایش نسخه جدیدی از نرمافزار کنترل پرواز، مهندسان Zipline بهطور عمدی برق یکی از موتورها را قطع کردند. پهپاد Zip 290 که طراحی شده بود تا در چنین شرایطی خود را تثبیت کند، رفتار غیرعادی نشان داد. با وجود تلاش برای حفظ تعادل، پهپاد نتوانست مانور نهایی برای اتصال به ایستگاه را انجام دهد و سیستم ایمنی آن تصمیم گرفت چتر نجات را فعال کرده و فرود ایمن انجام دهد – بدون هیچ خسارت یا نگرانی عمومی.
در عرض چند ثانیه، سه اقدام حیاتی انجام شد:
1. هشدار به تیم زمینی توسط خلبان از راه دور.
2. ارسال دادههای تشخیصی به مهندسان.
3. فعالسازی خودکار پاسخ به حادثه در سطح ناوگان.
در کمتر از ۲۴ ساعت، تیم مهندسی زیپلین با بررسی دادهها، علت را نوسان کنترل نشده در سیستم پرواز تشخیص داد – مشابه حالتی که راننده در جاده یخزده بیشازحد فرمان را اصلاح کند. راهحل آنها ساده اما مؤثر بود: تغییر سرعت تنظیمات خودکار از هر ۲۰ میلیثانیه به ۲۰۰ میلیثانیه. این تغییر باعث پایداری بیشتر شد و پهپاد در آزمایش مجدد، عملکردی بینقص داشت.
این سطح از آمادگی، شبیه به استانداردهای صنعت هوانوردی است. زیپلین با انجام ۹۰۰۰ پرواز آزمایشی در هفته و ۴ میلیون تست قطعهای، نشان داده که برای تحویل پهپادی در مقیاس وسیع، ایمنی باید در قلب طراحی باشد – نه فقط یک شعار تبلیغاتی.



