فناوری

زاکربرگ با تغییر متا دست دوستی به سوی ترامپ دراز می‌کند

زاکربرگ با تغییر متا دست دوستی به سوی ترامپ دراز می‌کند

پس از آن، شرکت ۱.۵ تریلیون دلاری متا کمک مالی نه‌چندان هنگفتی به مبلغ ۱ میلیون دلار به صندوق مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب اهدا کرد.

تام کلارک در مقاله‌ای در اسکای نیوز می‌نویسد اما به نظر می‌رسد که این هدایا برای دلجویی از رئیس‌جمهوری منتخب کافی نبود که زاکربرگ را به توطئه علیه خود در انتخابات ۲۰۲۰ متهم کرده بود.

تازه‌ترین اقدام متا برای تغییر نظارت بر محتوای رسانه‌های اجتماعی‌اش‌ــ فیس‌بوک، اینستاگرام و تردز‌ــ و اجتناب از استفاده از طرف‌های ثالث برای راستی‌آزمایی شاید آخرین اقدام زاکربرگ برای ایجاد پل ارتباطی با دولت جدید نباشد.

اما علت این تغییر رویکرد چیست؟ کلارک می‌نویسد پاسخ واضح است، مارک زاکربرگ پیش از هر چیز تاجر است. 

روزهایی که شرکت‌های بزرگ فناوری می‌توانستند بدون مداخله سیاسی هر کاری انجام دهند رو به پایان است.

امسال، متا با یک دادگاه ضد‌انحصار مواجه است و تلاش‌هایی برای بازنگری در قوانینی در جریان است که عملا شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را از مسئولیت محتوای منتشر‌شده مبرا می‌کنند. 

کلارک در ادامه می‌افزاید آن‌ها و سایر غول‌های فناوری سیلیکون ولی به تمام دوستانی که می‌توانند در دولت جدید پیدا کنند نیاز دارند.

جای تعجب نیست که آمازون و اوپن ای‌آی نیز در ماه دسامبر هر‌کدام ۱ میلیون دلار به رئیس‌جمهوری منتخب اهدا کردند. 

اما تغییر رویکرد زاکربرگ ممکن است جنبه‌ای شخصی نیز داشته باشد. مدت‌ها پیش از پیروزی ترامپ در انتخابات، زاکربرگ از پوشیدن لباس‌های ساده و غیررسمی دست کشید و سراغ لباس‌های طراحان مد رفت. 

او و همسرش که فعالیت سازمان‌های خیریه‌شان ابتدا بر حمایت از مهاجران بدون اجازه اقامت، بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و کاهش میزان زندانیان متمرکز بود، تقریبا تمام این فعالیت‌ها را که ممکن است به سوگیری سیاسی تعبیر شود، محدود کرده‌اند.

به عقیده نویسنده مقاله، زاکربرگ یا از سیاست‌های آمریکا خسته یا دلسرد شده است، یا به گفته منتقدان، آن‌قدر ثروتمند شده است که دیگر اهمیتی نمی‌دهد‌ــ زاکربرگ مدت‌ها است که در موقعیتی بینابین ایستاده است.

تغییر برنامه‌های متا برای نظارت بر محتوا ممکن است به بهبود وضعیت این شرکت در آمریکا کمک کند، اما می‌تواند نتیجه‌ای کاملا معکوس در اروپا داشته باشد.

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا شرکت‌ها را ملزم می‌کند که اقدام‌های بیشتری برای مقابله با اطلاعات نادرست و محتوای مضر انجام دهند.

متا هم‌اکنون با تحقیق‌ها متعدد در اتحادیه اروپا مواجه است و قانون ایمنی آنلاین بریتانیا نیز مقررات مشابهی دارد.

به همین دلیل است که متا فقط در آمریکا روند راستی‌آزمایی از طریق طرف ثالث را متوقف کرده است.

کلارک در پایان می‌نویسد این واقعیتی است که شاید بیش از همه نشان‌دهنده تغییر مسیر زاکربرگ از آرمان‌های بلندپروازانه پیشین به عمل‌گرایی و همچنین نشان‌دهنده تهدیدی باشد که حتی شرکت‌های قدرتمندی مانند متا از جانب رئیس‌جمهوری جدید احساس می‌کنند.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا