zoomit

سازمان جهانی هواشناسی: آسیا فاجعه‌خیزترین منطقه جهان است

سازمان جهانی هواشناسی: آسیا فاجعه‌خیزترین منطقه جهان است

در سال ۲۰۲۳ در آسیا ۷۹ فاجعه‌ی مرتبط با آب‌وهوا رخ داد. بیشتر آن‌ها رویدادهای سیل و طوفان بودند که درمجموع ۹ میلیون نفر از ساکنان را تحت‌تاثیر قرار دادند و حداقل دو هزار نفر را به کام مرگ فرستادند.

گرم شدن جهانی با افزایش تبخیر مقدار رطوبت هوا را افزایش می‌دهد و این امر می‌تواند به بارندگی‌های شدیدتر منجر شود. طوفان‌های گرمسیری نیز می‌توانند انرژی بیشتری را به شکل گرما از اقیانوس‌های درحال گرم شدن دریافت کنند.

بیشتر بخوانید

براساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، دمای سطح دریا در سال گذشته در سراسر آسیا به بالاترین حد خود رسید و با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و گسترش اقیانوس‌ها، افزایش سطح دریاها جوامع ساحلی را نسبت به سیل آسیب‌پذیرتر می‌کند.

در هند، پاکستان و نپال، سیل و طوفان شدیدی که بین ژوئن تا اوت رخ داد، جان حداقل ۶۰۰ نفر را گرفت. طوفان شدید موکا که قوی‌ترین طوفان گرمسیری بود که در دهه گذشته در خلیج بنگال شکل گرفت، موجب مرگ حداقل ۱۵۶ نفر شد.

اگر سیستم‌های هشداردهنده اولیه نبود، ممکن بود افراد بیشتری براثر طوفان موکا کشته شوند. هدف سازمان ملل این است که تا پایان سال ۲۰۲۷ هر فردی در سراسر جهان بتواند پیش از رویدادهای فاجعه‌بار آب‌وهوایی هشدارهای اولیه را دریافت کند.

کشورهای درحال توسعه آسیا بدون داشتن ابزار کافی برای مبارزه با بلایای قابل پیش‌بینی و تشدید اثرات تغییرات اقلیمی، خسارات ناشی از بلایای مرتبط با اقلیم را متحمل می‌شوند. مشارکت بین‌المللی و حمایت مالی ازسوی کشورهای ثروتمند برای توانمندسازی این کشورها در راستای تاب‌آوری و واکنش مؤثر دربرابر اثرات ناعادلانه آب‌و‌هوا ضروری است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا