zoomit

اثبات دوباره نظریه گرانش اینشتین؛ پادماده مثل ماده سقوط می‌کند

اثبات دوباره نظریه گرانش اینشتین؛ پادماده مثل ماده سقوط می‌کند

فیزیکدانان می‌دانند که برای هر ذره بنیادی در طبیعت یک پادذره وجود دارد؛ دوقلویی خبیث با جرم یکسان، اما خواص مخالف و برابر مانند بار و اسپین. به‌عنوان مثال، پادذره‌ی الکترون، ذره‌ای با بار مثبت به نام پوزیترون است. وقتی این دوقلوها با هم ملاقات می‌کنند، یکدیگر را ناپدید و در هنگام تماس، بارقه‌ای از انرژی آزاد می‌کنند.

در داستان‌های علمی تخیلی، پادذرات قدرت مورد نیاز برای ساخت ماشین وارپ یا تاب‌پیمایی را فراهم می‌کنند. به‌لطف این فناوری سفر در مسافت‌های پهناور فضا با سرعت فراتر از نور امکان‌پذیر می‌شود. برخی فیزیکدانان گمان می‌کردند که پادذرات به‌وسیله‌ی گرانش دفع می‌شوند یا حتی در زمان به عقب حرکت می‌کنند.

اما اکنون در اولین آزمایش از نوع خود، دانشمندان با رهاسازی اتم‌های پادهیدروژن و تماشای سقوط آن‌ها، نشان دادند که گرانش به‌جای دفع پادماده، آن را به سمت زمین می‌کشاند. این مطالعه یکی از ستون‌های نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین به نام اصل هم‌ارزی ضعیف را تأیید می‌کند. براساس این اصل، گرانش هر جسم را صرف‌نظر از اینکه از چه چیز ساخته شده باشد، به یک شکل می‌کشد.

جفری هانگست، فیزیکدان ذرات از دانشگاه آرهوس دانمارک به‌نقل از ساینس‌نیوز می‌گوید اکثر فیزیکدانان به‌طور جدی این ایده را در ذهن نداشتند که پادماده می‌تواند به‌جای حرکت به پایین، رو به بالا سقوط کند؛ اما دانشمندان هرگز قادر به آزمایش مستقیم چنین چیزی نبودند. هانگست رهبر تیمی بین‌المللی از دانشمندان به نام همکاری ALPHA (مخفف دستگاه فیزیک لیزر پادهیدروژن) است.

به‌گفته‌ی گروه پژوهشی، پادماده نه‌تنها همان‌طور که انتظار می‌رفت سقوط کرد، بلکه تقریباً با همان شتاب ماده معمولی، یعنی درحدود ۹٫۷ متر بر ثانیه پایین افتاد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا