zoomit

واتساپ در هند غیرفعال می‌شود؟

واتساپ در هند غیرفعال می‌شود؟

واتساپ به‌همراه شرکت مادر خود، یعنی متا، قوانین فناوری اطلاعات ۲۰۲۱ هند درباره شبکه‌های اجتماعی را به‌چالش کشید و درمقابل دادگاه عالی دهلی موضع گرفت. نگرانی متا الزام به شناسایی منبع اولیه‌ی اطلاعات و اشتراک‌گذاری آن با دولت هند است.

با اینکه در گذشته بین واتساپ و دادگاه‌های هند مشکلاتی وجود داشت، این بار پیام‌رسان محبوب موضع قاطع اتخاذ کرده است. تجاس کاریا، نماینده‌ی واتساپ، اعلام کرد: «به‌عنوان پلتفرم اعلام می‌کنیم اگر از ما خواسته شود رمزنگاری را بشکنیم، دیگر واتساپی وجود نخواهد داشت.»

دلیل اصلی درگیری بزرگ بین واتساپ و دولت هند چیست و چرا این پیام‌رسان با داشتن بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر، به خروج از بزرگ‌ترین بازار فکر می‌کند؟

مشکل واتساپ با قوانین فناوری اطلاعات ۲۰۲۱ هند

اخبار جعلی و محتوای آسیب‌رسان همواره برای پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی معضل‌آفرین بوده‌اند. این محتوا می‌توانند میان عموم اضطراب ایجاد کنند و به‌عنوان تهدیدی برای امنیت عمومی و ملی تلقی شوند. قوانین فناوری اطلاعات برای محدود‌کردن چنین محتویاتی وضع شده‌اند.

قوانین فناوری اطلاعات ۲۰۲۱ هند، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را ملزم می‌کنند تا گزارش‌های ماهانه‌ی اقداماتشان را منتشر کنند. همچنین، این قوانین خواستار شناسایی اولین منتشرکننده‌ی پیام‌ها هستند؛ اقدامی که واتساپ با آن مخالف است.

فایل‌های چندرسانه‌ای و پیام‌های ارسالی در واتساپ به‌صورت سرتاسری رمزنگاری شده‌اند. به‌بیان دیگر، فقط فرستنده و گیرنده می‌توانند پیام‌ها را ببینند و حتی خود واتساپ هم امکان مشاهده‌ی آن‌ها را ندارد. درصورتی‌که واتساپ به ردیابی اولین منتشرکننده‌ی پیام‌ها مجبور شود، این رمزنگاری سرتاسری به‌خطر می‌افتد و پیام‌رسان مذکور چنین چیزی را نمی‌خواهد.

به‌نوشته‌ی ایندیاتایمز، دسترسی به داده‌های اولین منتشرکننده‌ی پیام‌ها رسیدگی به محتوای غیرقانونی و برخورد با متخلفان را برای مقام‌های هند آسان می‌کند؛ اما بحث‌هایی بر سر حفظ حریم خصوصی کاربران به‌وجود می‌آورد. این پلتفرم پیام‌رسان استدلال می‌کند که شکستن رمزنگاری نقض حقوق اساسی حریم خصوصی کاربران است.

نماینده‌ی دولت مرکزی هند از قوانین دسترسی به داده‌های کاربران واتساپ دفاع و بر لزوم ردیابی اولین منتشرکنندگان پیام‌ها تأکید کرد. دادگاه عالی دهلی ۱۴ آگوست (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) را برای رسیدگی به دادخواست‌های ارائه‌شده‌ی واتساپ و متا تعیین کرده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا