حلقه طلایی اینستاگرام؛ جایزهای نمادین برای خالقان برتر محتوا

حلقه طلایی اینستاگرام؛ جایزهای نمادین برای خالقان برتر محتوا
اینستاگرام اعلام کرده است که از هفته آینده ۲۵ خالق برتر محتوا در سراسر جهان نخستین دریافتکنندگان جایزه جدید این شبکه اجتماعی خواهند بود؛ حلقهای طلایی که به صورت همزمان بهشکل فیزیکی و دیجیتال به آنها اهدا میشود. هدف از این طرح، قدردانی از افرادی است که مرزهای خلاقیت را گسترش داده و موجب تغییرات فرهنگی شدهاند.
به گزارش نیوزلن و به نقل از تککرانچ، کمیته داوری این جایزه شامل آدام موسری مدیر اینستاگرام، کارگردان اسپایک لی، طراح مد مارک جیکوبز، یوتیوبر معروف مارکز براونلی، بازیگر یارا شهیدی و چهرههای برجسته دیگری است. برندگان افزون بر حلقه طلایی ساخته طراح مد انگلیسی گریس ویلز بانر، یک حلقه دیجیتال نیز دور پروفایل خود خواهند داشت و امکان طراحی دکمه اختصاصی «لایک» برای پستهایشان را خواهند یافت. با اینحال، این جایزه فاقد هرگونه پاداش مالی است.
متا، شرکت مادر اینستاگرام، طی سالهای گذشته طرحهای مالی ویژه کاربران خلاق را متوقف کرده است. این شرکت در اوایل سال جاری برنامه پرداخت به ازای تبلیغات در پروفایلها را متوقف کرد و از سال ۲۰۲۳ نیز پاداشهای ویژه کاربران ریلز (Reels) را در اینستاگرام و فیسبوک حذف نمود. همچنین در سال ۲۰۲۲ برنامه تشویقی همکاریهای بازاریابی را کنار گذاشت.
آمارهای پلتفرم آموزشی Kajabi نیز نشان میدهد که در سال ۲۰۲۴، همکاری برندها با تولیدکنندگان محتوا ۵۲ درصد کاهش یافته است. بانک آمریکا نیز سال گذشته گزارش داد که با کاهش مشارکتهای تبلیغاتی، رقابت برای کسب قراردادهای برند محدود به شمار کمی از خالقان مطرح شده است.
در چنین شرایطی، راهاندازی جایزهای صرفاً نمادین از سوی اینستاگرام که هیچگونه منفعت مالی ندارد، اقدامی جالب توجه است. به نظر میرسد هدف این برنامه بیش از پاداش نقدی، ایجاد حس افتخار و اعتبار در میان تولیدکنندگان محتوا و معرفی آنها به عنوان «ستارگان اسکار فضای مجازی» باشد.
در بیانیه اینستاگرام آمده است که این جایزه «برای تقدیر از کسانی است که بدون ترس از ریسک، خلاقیت را به شیوه خاص خود بروز میدهند، مردم را به هم نزدیکتر میکنند و شایسته دیده شدن هستند.»