توسعهدهندگان به دنبال آیندهای با فروشگاههای جایگزین و درآمد بیشتر

توسعهدهندگان به دنبال آیندهای با فروشگاههای جایگزین و درآمد بیشتر
طبق نظرسنجی مؤسسه Atomik Research به سفارش شرکت پرتغالی Aptoide، بیش از ۳۰۰ توسعهدهنده بازیهای موبایل از آمریکا و بریتانیا مورد بررسی قرار گرفتند که ۸۴٪ از آنها معتقدند باید بیش از دو فروشگاه اپلیکیشن وجود داشته باشد.
به گزارش نیوزلن و به نقل از تکاسپات، توسعهدهندگان بر این باورند که تمرکز توزیع اپلیکیشنها در App Store و Google Play باعث دشواری در دیدهشدن، افزایش هزینهها و وابستگی بیش از حد به این دو پلتفرم شده است.
بر اساس این گزارش، حدود ۷۰٪ از دانلودهای اپاستور از طریق جستوجو انجام میشود و توسعهدهندگان برای افزایش دیدهشدن مجبور به پرداخت هزینههای تبلیغاتی هستند. همچنین بیش از نیمی از شرکتکنندگان، کارمزد ۱۵ تا ۳۰ درصدی اپل و گوگل را مانع اصلی رشد میدانند. با وجود اینکه ۸۷٪ از درآمد توسعهدهندگان از همین دو فروشگاه تأمین میشود، نیمی از آنان نگراناند که اپل و گوگل به اپلیکیشنها و سرویسهای خود اولویت دهند.
با تصویب «قانون بازارهای دیجیتال» در اتحادیه اروپا، اپل مجبور به باز کردن سیستمعامل iOS برای فروشگاههای شخصثالث شده است و Aptoide اکنون از این فرصت برای توزیع اپلیکیشنها در اروپا استفاده میکند. این شرکت پیشتر به دلیل سیاستهای محدودکننده اپل با جریمهای معادل ۵۸۰ میلیون دلار مواجه شده بود.
حدود سهچهارم از توسعهدهندگان انتظار دارند ظرف پنج سال آینده، فروشگاههای جایگزین را در مدل کسبوکار خود بگنجانند و بر این باورند که این رویکرد رشد درآمد دورقمی به همراه خواهد داشت. دسترسی به بازارهای نوظهور، افزایش دیدهشدن و خدمات مشتری بهتر از مهمترین مزایای این تغییر عنوان شده است.
در مقابل، اپل و گوگل همچنان تأکید دارند که کنترل توزیع اپلیکیشنها برای امنیت کاربران ضروری است. با این حال، احکام اخیر دادگاهها در آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا ممکن است غولهای فناوری را مجبور به کاهش محدودیتها کند. علاوه بر این، شرکتهایی مانند متا و اسپاتیفای نیز در تلاش برای ایجاد رقابت بیشتر در بازار فروشگاههای اپلیکیشن هستند.