تغییر مسیر استراتژی هوش مصنوعی تسلا با همکاری سامسونگ و انویدیا»

تغییر مسیر استراتژی هوش مصنوعی تسلا با همکاری سامسونگ و انویدیا»
به گزارش بلومبرگ، تسلا تیم توسعهدهنده Dojo، ابررایانه داخلی ویژه آموزش هوش مصنوعی خود را منحل کرده و کارکنان باقیمانده را به پروژههای دیگر منتقل میکند. این اقدام تغییر استراتژی تسلا در تأمین توان پردازشی مورد نیاز برای پروژههای هوش مصنوعی مانند رانندگی خودکار و ربات Optimus به شمار میرود.
به گزارش نیوزلن و به نقل از انگجت، پیتر بنون، رئیس تیم دوجو، تسلا را ترک میکند. این خروج پس از جدایی حدود ۲۰ عضو دیگر این تیم رخ میدهد که اخیراً شرکت جدیدی به نام DensityAI را تأسیس کردهاند.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در واکنش به این خبر در شبکه X اعلام کرد که «تسلا نباید منابع خود را برای توسعه دو طراحی تراشه هوش مصنوعی کاملاً متفاوت تقسیم کند». او افزود که تراشههای آینده AI5، AI6 و نسخههای بعدی برای پردازش لحظهای تصمیمات (inference) بسیار عالی خواهند بود و حتی برای آموزش نیز «تا حد زیادی خوب» عمل میکنند، بنابراین تمام تلاشها بر این مسیر متمرکز میشود.
تراشه AI6 توسط سامسونگ ساخته خواهد شد؛ این همکاری در قالب قراردادی به ارزش ۱۶/۵ میلیارد دلار شکل گرفته است. این تراشهها برای پردازشهای لحظهای در خودروها و رباتهای تسلا استفاده خواهند شد. با توقف دوجو، تلاش تسلا برای توسعه معماری اختصاصی آموزش هوش مصنوعی پایان یافته و فعالیتها روی پلتفرمهای AI5 و AI6 متمرکز میشود.
ماسک تأیید کرده که با وجود قابلیتهای آموزشی تراشههای جدید، تسلا برای نیازهای آموزشی خاص خود به تراشههای تأمینشده از سوی شرکتهایی مانند انویدیا وابسته خواهد بود و میلیاردها دلار در این زمینه هزینه میکند. تولید انبوه AI5 برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده و AI6 پس از آن عرضه خواهد شد.
همانند سایر شرکتهای بزرگ فناوری، تسلا نیز سرمایهگذاری گستردهای در حوزه هوش مصنوعی انجام داده است. رباتچت گروک که توسط شرکت xAI ماسک توسعه یافته، اکنون در خودروهای تسلا در دسترس است. همچنین تسلا در حال اجرای آزمایشی ناوگان روبوتاکسی خود است که تاکنون نتایج متفاوتی به همراه داشته است.