تعویض باتری در پنج دقیقه؛ آینده خودروهای برقی به سبک چینی

تعویض باتری در پنج دقیقه؛ آینده خودروهای برقی به سبک چینی
چین بهعنوان پیشتاز صنعت خودروهای برقی، سالهاست که مدل تعویض باتری را بهعنوان راهحلی برای کاهش نگرانی بُرد (range anxiety) آزمایش میکند.
به گزارش نیوزلن و به نقل از بیبیسی، در این روش، باتری خالی خودرو در ایستگاههای ویژه با باتری شارژ شده تعویض میشود؛ فرآیندی که کمتر از پنج دقیقه زمان میبرد.
شرکتهایی مانند Nio تاکنون بیش از ۳۳۰۰ ایستگاه تعویض باتری در سراسر چین ساختهاند. این فناوری بهویژه در وسایل نقلیه تجاری مثل کامیونها و تاکسیها رایجتر است؛ چرا که مسیرهای مشخص و الگوهای رفتوآمد ثابت آنها، امکان برنامهریزی بهتر برای تعویض باتری را فراهم میکند.
در حالی که مزایای این سیستم شامل زمان کمتر برای شارژ، کاهش نیاز به توسعه گسترده زیرساختهای برقی و امکان استفاده از باتریها برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر است، اما چالشهایی نیز پیش روی آن وجود دارد. از جمله این موارد میتوان به عدم استانداردسازی باتریها، هزینه بالای راهاندازی ایستگاهها، و نگرانی مالکان نسبت به دریافت باتریهای قدیمیتر در تعویض اشاره کرد.
برخی خودروسازان برای حل این مشکل، مدل مالکیت جداگانه خودرو و باتری را پیشنهاد کردهاند. همچنین نسخههای متحرک ایستگاههای تعویض باتری توسعه یافتهاند تا در مکانهایی با هزینه برق کمتر باتریها را شارژ و سپس در نقاط پرتقاضا تعویض انجام دهند.
با وجود پیشرفت سریع شارژرهای فوقسریع در چین (مانند سیستم شارژ BYD که در ۵ دقیقه ۴۰۰ کیلومتر بُرد اضافه میکند)، تعویض باتری همچنان در حوزه حملونقل سنگین مزیت خود را حفظ کرده است. افزون بر این، کشورهایی که هنوز زیرساخت مناسبی برای خودروهای برقی ندارند (مانند هند و کنیا) نیز به تعویض باتری بهعنوان راهحل جایگزین نگاه میکنند.
در نهایت، هرچند ممکن است تعویض باتری به شکل گسترده جایگزین شارژرها نشود، اما بهویژه برای برخی کشورها و شرایط خاص، میتواند مکملی مؤثر برای گسترش خودروهای برقی باشد.