zoomit

اگر بیگانگان تلسکوپ جیمز وب داشتند، می‌توانستند تمدن هوشمند زمینی را شناسایی کنند؟

اگر بیگانگان تلسکوپ جیمز وب داشتند، می‌توانستند تمدن هوشمند زمینی را شناسایی کنند؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند بسیاری از گازهای جالب را در جو سیاره‌های فراخورشیدی شناسایی کند. وقتی آن جهان‌های دور از مقابل ستارگان خود می‌گذرند، جو آن‌ها نور را فیلتر می‌کند و اثری از ترکیبات خود را که تلسکوپ می‌تواند تشخیص دهد، در آن به جا می‌گذارد.

اگر تمدنی بیگانه در کهکشان راه شیری، جیمز وب خود را داشته باشد، قادر به انجام همین کار با زمین است و براساس پژوهشی جدید، می‌تواند دریابد که تمدنی هوشمند در اینجا زندگی می‌کند. یافته‌ی جدید این امید را برمی‌انگیزاند که پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان بتواند هنگام خیره‌شدن به جهان‌های دوردست، تمدن‌های بیگانه را شناسایی کند.

بخش عمده‌ی جو زمین از نیتروژن و حجم مناسبی اکسیژن تشکیل شده است. سایر گازها کسر کوچکی از کل محسوب می‌شوند. اما همان‌طور که از بحران کنونی تغییر اقلیم می‌دانیم، آن گازهای اندک می‌توانند تاثیر زیادی داشته باشند؛ چنان چشمگیر که هرکس زمین را از دوردست‌ها تماشا کند، می‌تواند از آن آگاه شود.

گروهی از اخترشناسان تصمیم گرفتند تا دریابند که جو سیاره‌ی ما از نگاه تلسکوپ فروسرخی که در انتظار مطالعه‌ی زمین از روی نور خورشید است، چگونه به نظر خواهد آمد. در یک سناریو، سیگنال مولکول‌ها بسیار واضح‌تر از نویز تلسکوپ بود و وجود مجموعه‌ی وسیعی از مولکول‌ها ازجمله دی‌اکسید کربن، متان، ازن، بخار آب و حتی کلروفلوئوروکربن‌ها (CFC) شناسایی شد. CFC-ها با وجود ممنوعیت استفاده در بیش از ۳۳ سال گذشته، هنوز در جو زمین موجود هستند.

در سناریوی اول، اگر بیگانگان زمین را از جهانی دور ببینند، شواهد برای سکونت‌پذیری سیاره آبی بسیار قانع‌کننده خواهد بود. رصدگران فرازمینی به‌لطف آثار موجود در جو، هم از وجود زیست‌کره و هم آنتروفسفر آگاه خواهند شد. آنتروفسفر به بخشی از سیاره گفته می‌شود که دراثر فعالیت‌های انسانی تغییر کرده است. از آنجا که CFC-ها به‌وسیله‌ی هیچ فرایند طبیعی شناخته‌شده‌ای تولید نمی‌شوند، وجودشان نشان‌دهنده‌ی یک منبع مصنوعی است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا