بازیهای انحصاری پلیاستیشن، برگ برنده سونی در بازار استیم

بازیهای انحصاری پلیاستیشن، برگ برنده سونی در بازار استیم
طبق گزارش جدید Alinea Analytics، سونی از فروش بازیهای پلیاستیشن در پلتفرم استیم بیش از ۱/۵ میلیارد دلار درآمد ناخالص کسب کرده است.
به گزارش نیوزلن و به نقل از TechSpot، پس از کسر کارمزدهای پلتفرم، سهم خالص سونی حدود ۱/۲ میلیارد دلار برآورد میشود، در حالی که Valve نیز بیش از ۳۵۰ میلیون دلار از این همکاری درآمد داشته است.
در ابتدا، سونی استیم را تنها بهعنوان محلی برای عرضه بازیهای قدیمی و تکنفره خود میدید، اما اکنون این پلتفرم به بخشی جدی از استراتژی درآمدزایی سونی در بازار PC تبدیل شده است. موفقترین بازی سونی در استیم تاکنون Helldivers 2 بوده که با فروش حدود ۱۲/۷ میلیون نسخه و درآمد ۴۰۰ میلیون دلاری، حتی از عناوینی مانند God of War و Spider-Man نیز پیشی گرفته است.
تحلیلگران موفقیت Helldivers 2 را به گیمپلی مشارکتی، زمانبندی مناسب عرضه و تعامل روزانه بالا در استیم نسبت میدهند. جالب اینکه این بازی در استیم بیش از دو برابر نسخه پلیاستیشن ۵ فروش داشته است، که نشاندهنده تقاضای بالای کاربران PC برای بازیهای چندنفره با قابلیت تکرار بالا است.
در کنار آن، بازیهایی مانند Horizon Zero Dawn (۴/۵ میلیون نسخه)، God of War (۴/۲ میلیون)، Days Gone (۳/۴ میلیون) و Spider-Man Remastered (۲/۷ میلیون) نیز عملکرد خوبی داشتهاند. با این حال، نسخههای جدیدتر مانند God of War Ragnarök و Spider-Man 2 فروش کمتری نسبت به نسخههای قبلی خود داشتهاند، که نشاندهنده کاهش هیجان اولیه کاربران PC نسبت به پورتهای پلیاستیشن است.
با این حال، استراتژی سونی در حال بلوغ است. تحلیلگران پیشنهاد میکنند که فاصله ۶ تا ۱۲ ماهه بین عرضه کنسولی و نسخه استیم میتواند بهینه باشد. همچنین، بازیهای سرویسمحور مانند Helldivers 2 احتمالاً بهصورت همزمان روی پلیاستیشن و استیم عرضه خواهند شد تا از مزایای جامعه کاربری مشترک بهرهمند شوند.
در نهایت، اگر Valve سختافزار جدیدی برای اجرای بومی استیم عرضه کند، ممکن است سونی ناچار به بازنگری در استراتژی خود برای PC شود.



